تأثیر اعتیاد بر سلامت روان

افراد اغلب از مواد مخدر به عنوان راهی برای خوددرمانی علائم مشکلات سلامت روان استفاده می کنند که اغلب می تواند خطر اساسی اختلالات سلامت روان را افزایش دهد و همچنین علائم جدیدی را ایجاد کند. اگر شما یا شخصی که به او اهمیت می دهید به طور مزمن از مواد مخدر یا الکل استفاده می کند، می تواند تغییراتی در مغز ایجاد کند که می تواند منجر به مشکلات روانی از جمله پارانویا، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، توهم و سایر مشکلات شود.

سلامت روان و سوء مصرف مواد مخدر

اگر شما یا کسی که به او اهمیت می دهید با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنید، حقایق بسیار مهمی وجود دارد که باید در مورد اثرات مواد مخدر و الکل بر سلامت روان بدانید. هدف ما اطلاع رسانی به افرادی است که در حال حاضر از اعتیاد به مواد مخدر رنج می برند و همچنین افرادی که فردی را می شناسند که از اعتیاد رنج می برد، در مورد چگونگی تأثیر سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد بر مغز، تأثیرات سلامت روان، مواد مخدر و الکل و نحوه گام برداشتن در جهت آگاهی و بهبود است.

چند رفتار متداول در افراد معتاد وجود دارد که می تواند نشان دهد که آن ها مواد مخدر مصرف می کنند.

نشانه های ظاهری اعتیاد به مواد مخدر

  • به نظر می رسد که آن ها تغییرات شخصیتی یا رفتاری مانند بی انگیزگی، تحریک پذیری و بی قراری دارند.
  • آن ها ممکن است چشم های خون آلود و آب ریزش بینی های مکرر داشته باشند.
  • آن ها ممکن است به تازگی دچار لرزش یا تکلم بریده بریده شوند.
  • آن ها ممکن است تغییراتی در برنامه روزانه خود ایجاد کرده باشند.
  • آن ها ممکن است به بهداشت شخصی خود توجهی نداشته باشند.
  • آن ها ممکن است نیاز غیرعادی به پول یا مشکلات مالی داشته باشند.
  • آن ها ممکن است از انجام تعهدات خودداری کرده باشند و اکنون خود را منزوی کرده اند.
اکنون که با ظاهر فردی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند بیشتر آشنا شدیم، اجازه دهید نگاهی بیندازیم که در درون چه اتفاقی می افتد.

تأثیر اعتیاد بر سلامت روان

اعتیاد به مواد مخدر و مغز

اگر فکر می کنید که متوجه تغییری در وضعیت عاطفی، الگوهای فکری یا رفتارهای خود یا شخص دیگری در حین یا پس از مصرف مواد مخدر شده اید، احتمالاً درست است. اعتیاد در سطوح مختلف بر مغز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، الکل یک عامل افسردگی است که باعث اختلال در تعادل مغز می شود که بر افکار، احساسات و اعمال و گاهی اوقات در دراز مدت بر سلامت روانی ما تأثیر می گذارد.

هنگامی که ما از چیزهایی مانند محرک ها، مواد افیونی، آرام بخش ها یا مشروبات الکلی استفاده می کنیم، ترکیبات شیمیایی وارد مغز یا جریان خون ما می شوند.

هنگامی که یک ماده شیمیایی وارد مغز می شود، می تواند باعث شود افراد کنترل تکانه های خود را از دست بدهند یا هوس یک ماده مضر کنند. مواد مخدر سلول‌های عصبی را که معمولاً اطلاعات را ارسال، دریافت و پردازش می‌کنند، تغییر می‌دهند.

کارهایی که مواد مخدر با مغر می کند

  • تقلید از پیام رسان شیمیایی طبیعی مغز
  • تحریک بیش از حد مدار پاداش مغز
  • غرق کردن مغز با مواد شیمیایی اضافی
  • اتصال به گیرنده های مغز
  • اساساً الکل و مواد مخدر نحوه عملکرد نورون ها را به طور معمول بر هم می زند

اثرات روانی مواد مخدر و الکل

ناراحتی روانی مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر می تواند از خفیف تا جدی متغیر باشد. مشخص نیست که کدام موضوع باعث دیگری می شود، اما با این وجود این رابطه قوی است. افرادی که از اختلالات خلقی یا اضطرابی رنج می برند تقریباً دو برابر بیشتر از سایرین به اختلال سوء مصرف مواد مخدر نیز مبتلا می شوند و افرادی که از اختلالات سوء مصرف مواد مخدر رنج می برند تقریباً دو برابر بیشتر احتمال دارد که از اختلالات خلقی یا اضطرابی نیز رنج ببرند.