اعتیاد به عده ای می سازد و به عده ای دیگر نمی سازد

از آن جایی که مصرف مواد مخدر با کاهش هوشیاری و اختلال در قدرت قضاوت همراه است، حتی یک بار مصرف مواد مخدر نیز می تواند باعث انجام رفتارهای خطرناک مانند رانندگی بی دقت و پر سرعت شود که احتمال تصادفات سنگین را افزایش می دهد یا باعث رفتارهای پرخطر جنسی شـود که احتمال ابتلا به ایدز را افزایش می دهد.

به دلیل ناآگاهی از پدیده اعتیاد بعضی از مردم فکـر می کنند عده ای از معتادان علیرغم مصرف ماده مخدر، دچار هیچ عارضه و مشکلی نمی شـوند و به این معتادان، «معتاد موفق» می گویند. حالت دیگر این باور در میان مصرف کنندگان مواد مخدر دیده می شود که می گویند من بیست سال است مواد مخدر مصرف می کنم و تا به حال نه معتاد شده ام و نه مشکلی برایم پیش آمده است.

باورهای اشتباه در مورد اعتیاد

حقیقت آن است که از تمام مطالعاتی که در گوشه و کنار جهان در طی حداقل یک قرن اخیر انجام شده حتی یک مطالعه هم نشان نداده که مصرف مواد مخدر به انسان کمک می کنـد. تا کنون حتی یک مصرف کننده که در اثر مصرف مواد مخدر شـرایط بهتری پیدا کرده باشد دیده نشده است. همان طور که در مفهوم علمی وابستگی و سوء مصرف ملاحظه کرده اید، مصرف مواد مخدر دیر یا زود به دلیل ویژگی های خاص مواد مخدر، فرد را دچار مشکلات زیادی می کند. این باور از آن جا ریشه می گیرد که مردم معمولاً از روی ظاهر فرد در مورد او قضاوت می کنند و این باور غلط خود از باور غلط دیگـری ریشه می گیرد. این باور که به تصور اکثر مردم معتاد یک فرد بی سـواد، کثیف، لاغر، بیمار و ضعیفی است که در خرابه های شهر می گردد. به همین علت وقتی افرادی را می بینند که علیرغم اعتیاد، ظاهری سالم و بدن درشت و قوی دارند و یا جسم معمولی دارند ظاهراً به نظرشان می آید که اعتیاد به وی ساخته است.

اعتیاد به عده ای می سازد و به عده ای دیگر نمی سازد

وضعیت جسمی افراد معتاد

حقیقـت آن اسـت که وضعیـت جسـمی فرد معتاد و لاغری، ضعیف بودن و نحیـف بودن یا سالم و قوی بودن وی بیشتر تابع متغیرهای دیگری است، از جمله طول مدت سوء مصرف مواد مخدر، نوع ماده مصرفی، شرایط مالی و خانوادگی وی و... مسلم است فردی که به تازگی معتاد شده و از نظر مالی و تغذیه در شرایط خوبی قرار گرفته از نظر جسمی سالم تر از معتاد ده ساله ای است که به علت طولانی بودن مدت اعتیاد همه سرمایه خود و خانواده را مصرف کرده و دچار فقر شده و به علت فقر دچار سوء تغذیه و در نتیجه لاغری و ضعف جسمی شده است. بنابراین برخلاف تصور مردم این گونه نیست که اعتیاد با این فرد همساز است بلکه در این جا تأثیر عوامل دیگری مطرح است از جمله وضعیت مالی، اقتصادی، وضعیت بدنی و جسمی فرد، نوع تغذیه، مدت مصرف مواد مخدر، شدت مصرف مواد مخدر و نوع مصرف مواد مخدر و ...

مصرف مواد مخدر یعنی جوانی کردن، باید خوشگذرانی کرد

بعضی از مردم اعتقاد دارند که در دوره جوانی فرد مجاز است که رفتارهای مختلفی را انجام دهد از جمله مصرف مواد مخدر. این عـده معمـولاً به مصرف تفریحی و گاه به گاه مواد مخدر می پردازند. حقیقت آن است که این عده دید بسیار ساده انگارانه ای نسبت به مواد مخدر دارند. به طوری که این دید ساده انگارانه مانع می شود که به حقایق خطرناک مربوط به مصرف مواد مخدر توجه کنند. این خطرات عبارتند از، تا کنون حتی یک مصرف کننده که در اثر مصرف مواد مخدر شرایط بهتری پیدا کرده باشد دیده نشده است.