اصول درمان مؤثر اعتیاد

طرح درمانی و خدمات ترک اعتیاد برای یک فرد باید به طور مستمر ارزیابی و اصلاح شود. بسیار ضروری است تا اطمینان حاصل شود که درمان، نیازهای در حال تغییر او را برآورده می کند. ممکن است یک بیمار به موارد متفاوتی مانند ترکیبی از خدمات و اجزای درمان علاوه بر مشاوره یا روان درمانی در طول دوره درمان و بهبودی نیاز داشته باشد.

درمان بیماری اعتیاد

درمان اعتیاد به مواد مخدر باید به فرد کمک کند تا مصرف مواد مخدر را متوقف کند، سبک زندگی بدون دارو را حفظ کند و به موفقیت برسد.

عملکرد مولد در خانواده، محل کار و جامعه

چون اعتیاد یک بیماری است، بیشتر مردم نمی توانند به سادگی مصرف مواد مخدر را برای چند روز متوقف کنند و درمان شوند. بیماران معمولاً برای دستیابی به هدف نهایی پرهیز مداوم و بهبودی کامل نیاز به مراقبت های طولانی مدت یا مکرر دارند.

تحقیقات علمی و عملکرد بالینی از زندگی آن ها در واقع، ارزش مراقبت مداوم را نشان می دهد. در درمان بیماری اعتیاد، با رویکردهای متنوعی که آزمایش و ادغام شده است رو به رو هستیم که هر کدام برای یک بیمار مناسب بوده و پاسخ می دهد.

تنظیمات جامعه

همان طور که به آینده نگاه می کنیم، از نتایج تحقیقات جدید در مورد تأثیر ژنتیک و محیط بر عملکرد و بیان ژن (به عنوان مثال، اپی ژنتیک)، که منادی توسعه هستند برای مداخلات درمانی شخصی این یافته ها با شواهد فعلی ادغام و استفاده خواهد شد.
حمایت از مؤثرترین درمان های سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد و اجرای آن ها در این جا منعکس شده که عبارتند از:

  • اعتیاد یک بیماری پیچیده اما قابل درمان است که بر عملکرد و رفتار مغز تأثیر می گذارد. سوء استفاده از مواد مخدر ساختار و عملکرد مغز را تغییر می دهد و در نتیجه تغییراتی را ایجاد می کند که مدت ها پس از مصرف دارو ادامه می یابد.
  • هیچ درمان واحدی برای همه مناسب نیست. درمان اعتیاد بسته به نوع دارو و ویژگی های بیماران متفاوت است. تطبیق تنظیمات درمان، مداخلات، و ارائه خدمات به مشکلات و نیازهای خاص یک فرد برای موفقیت نهایی او و بازگشت به عملکرد مولد در خانواده، محل کار و جامعه حیاتی است.
  • درمان مؤثر اعتیاد به مواد مخدر به نیازهای متعدد فرد توجه می کند. برای مؤثر بودن، درمان باید به سوء مصرف مواد مخدر فرد و هر موضوع مرتبط با آن مانند مشکلات پزشکی، روانی، اجتماعی، حرفه ای و حقوقی رسیدگی کند. همچنین مهم است که درمان متناسب با سن، جنسیت، قومیت و فرهنگ بیمار انجام شود.
  • ماندن در درمان برای مدت زمان کافی حیاتی است. مدت زمان مناسب برای یک فرد به نوع و درجه مشکلات و نیازهای بیمار بستگی دارد. پژوهش ها نشان می دهد که اکثر افراد معتاد حداقل به سه ماه درمان نیاز دارند تا خطر عود اعتیاد آن ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد و بهترین نتایج با طول مدت درمان طولانی تر رخ دهد.

اصول درمان مؤثر اعتیاد

بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر یک فرآیند طولانی مدت است و اغلب به چندین دوره رفتار درمانی نیاز دارد. مانند سایر بیماری های مزمن، عود سوء مصرف مواد مخدر ممکن است رخ دهد و نیاز به اعاده یا تعدیل درمان دارد زیرا افراد اغلب درمان را پیش از موعد ترک می کنند. برنامه ها باید شامل استراتژی هایی برای مشارکت و نگه داشتن بیماران در درمان باشند.

  • رفتار درمانی، از جمله مشاوره فردی، خانوادگی یا گروهی، بیشترین اشکال رایج درمان سوء مصرف مواد مخدر است که ممکن است شامل پرداختن به انگیزه بیمار برای تغییر، ایجاد انگیزه برای پرهیز، ایجاد مهارت برای مقاومت در برابر مصرف مواد مخدر، جایگزینی فعالیت‌های مصرف‌کننده مواد مخدر، بهبود مهارت های حل مسئله و تسهیل روابط بین فردی بهتر و همچنین، مشارکت در گروه درمانی و سایر برنامه های حمایت از همتایان در طول درمان و پس از آن می تواند کمک به حفظ پرهیز از مصرف مجدد مواد مخدر باشد.
  • داروها یکی از عناصر مهم درمان برای بسیاری از بیماران هستند، به ویژه زمانی که همراه با مشاوره و سایر درمان های رفتاری مصرف شوند. به عنوان مثال متادون، بوپرنورفین و نالترکسون در کمک به افراد معتاد به هروئین یا سایر مواد افیونی که زندگی خود را تثبیت کرده اند مؤثرند و با استفاده از آن ها مصرف مواد غیرقانونی خود را کاهش می دهند.