اختلال قماربازی و مصرف مواد مخدر

امروزه کاملاً مشخص است که این تنها مواد مخدر نیستند که الگوهای تکراری و اشتغال ذهنی اعتیادی را ایجاد می کنند، بلکه برخی از رفتارهای فردی و اجتماعی نیز وجود دارند که می توان وابستگی و اعتیاد را در مورد آن ها تعریف کرد، به طور کلی اعتیاد، تکیه کردن بر چیزی برای رسیدن به عملکرد طبیعی است که حذفشان باعث شوک محرومیت می شود.

ملاک های تشخیصی قماربازی

الف) رفتارهای قماربازی مشکل آفرین مداوم و مکرر که به ناراحتی قابل ملاحظه بالینی منجر می شود به صورتی که فرد چهار (یا تعداد بیشتری) از موارد زیر را ظرف مدت دوازده ماه آشکار می سازد. 

1-نیاز به قماربازی با مقدار بیشتری پول برای دستیابی به برانگیختگی دلخواه.

2-وقتی سعی می کند قماربازی را کاهش دهد یا متوقف کند، بی قرار و تحریک پذیر است.

3-اقدامات ناموفق مکرری برای کنترل کردن، کاهش دادن و یا متوقف کردن قماربازی انجام داده است.

4-اغلب دل مشغول قماربازی است (مثلاً افکار مداومی در مورد مرور کردن تجربیات قماربازی گذشته در ذهن دارد، آوانس دادن یا برنامه ریزی کردن برای قماربازی بعدی، فکر کردن به راه هایی برای به دست آوردن پول که با آن قماربازی کند).

5-اغلب وقتی احساس پریشانی می کند (مثل احساس عجز، گناه، اضطراب، افسردگی) قماربازی می کند.

6-بعد از باختن پول در قماربازی، اغلب روز دیگر برای تلافی برمی گردد (وصول کردن باخت ها).

7-برای مخفی کردن میزان درگیری در قماربازی، دروغ می گوید.

8-رابطه شغل و یا فرصت تحصیلی یا شغلی مهمی را به خاطر قماربازی به مخاطره انداخته یا از دست داده است.

9-برای تأمین پول جهت برطرف کردن موقعیت های مالی بسیار بد که در اثر قماربازی ایجاد شده اند، به دیگران متوسل می شود.

ب) رفتار قمار را می توان با یک دوره مانیک بهتر توضیح داد.

اختلال قماربازی و مصرف مواد مخدر

ویژگی های تشخیصی اختلال قماربازی

قماربازی، به خطر انداختن چیزی با ارزش به امید به دست آوردن چیزی که ارزش بیشتری دارد را شامل می شود. در تعدادی از فرهنگ ها، افراد روی بازی ها و وقایعی قمار می کنند و اغلب دچار مشکل نمی شوند. اما در برخی افراد در ارتباط با این رفتارهای قماربازی، دچار اختلال قابل ملاحظه می شوند. ویژگی اصلی اختلال قماربازی، رفتار قماربازی ناسازگارانه مداوم یا مکرر است که فعالیت های شخصی، خانوادگی و یا شغلی را مختل می کند.

رفتار قماربازی به صورت مجموعه ای از چهار یا تعداد بیشتری از نشانه های تعریف شده ثبت شده اند و در هر زمانی طی مدت دوازده ماه روی می دهند. امکان دارد فرد راهبرد قماربازی خود را ترک کند و بکوشد یک دفعه تمام باخت های خود را جبران نماید.

اختلال قماربازی

گر چه شماری از قماربازان ممکن است برای مدت زمان کوتاهی شکار کنند، اما این شکار کردن مکرر و اغلب طولانی مدت است که اختلال قماربازی را توصیف می کند. امکان دارد افراد به اعضای خانواده، درمانگران یا دیگران دروغ بگویند تا میزان درگیری خود را در قماربازی مخفی کنند. این موارد فریب ممکن است سرپوش گذاشتن بر رفتارهای غیر قانونی مانند جعل، کلاهبرداری، دزدی یا اختلاس برای به دست آوردن پول برای قماربازی را شامل شوند، ولی به آن ها محدود نمی شوند. امکان دارد افراد به رفتار وثیقه گذاری بپردازند و به خانواده یا دیگران برای کمک به وضعیت مالی بسیار بد که در اثر قماربازی ایجاد شده است، روی آوردند.

رابطه قماربازی با مصرف مواد مخدر

اکثر اختلالات روانی با مصرف مواد مخدر مرتبط هستند. احتمال این که افرادی که درگیر اختلال قماربازی هستند در نهایت به مصرف مواد مخدر روی بیاورند بسیار زیاد است. بهتر است این دسته از اختلالات روانی هر چه زودتر درمان شوند. واژه اعتیاد به طور سنتی برای توصیف وابستگی به موادی نظیر الکل، سیگار، مواد افیونی، حشیش، شیشه و ... به کار می رفت اما اخیراً این واژه برای طیفی از رفتارهای گوناگون نیز استفاده می شود.