اثربخشی دارو درمانی و رفتار درمانی در ترک اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری قابل درمان است ولی درمان اعتیاد فاکتور هایی دارد که فرد معتاد و خانواده و نزدیکان باید به آن ها توجه ویژه داشته باشند. یکی از این فاکتور ها صبر و شکیبایی این افراد برای گرفتن بهترین نتیجه است. برای رهایی از مواد اعتیاد آور باید زمان طولانی را صرف ترک و مراقبت های بعد از آن کنید. این صبر میزان حمایت شما از بیمار را نشان خواهد داد. روش درمان صحیح اعتیاد به شما در کوتاه تر شدن این مسیر کمک به سزایی می کند.

پژوهشی با هدف مقایسه اثربخشی روش های ترک اعتیاد، دارو درمانی و رفتاری بر میزان سازگاری با همسر خانواده های داوطلبان ترک اعتیاد در شهر تهران انجام گرفته است. نتایج مرور چند پژوهش فرا تحلیل اخیر نشان می‌دهد که رفتار درمانی در افراد معتاد مؤثر است و در مقایسه با دارو درمانی از اثربخشی بیشتری برخوردار است. اما پژوهش های بسیار محدودی در راستای مقایسه اثربخشی درمان نگهدارنده با متادون و دیگر درمان‌ های رایج از جمله درمان ‌های غیر دارویی بر اختلالات روانی جمعیت افراد سوء مصرف کننده مواد مخدر انجام گرفته است. شواهد به دست آمده از مطالعات آزمایشی بررسی شده به مؤثر بودن درمان ‌های دارویی وابستگی به مواد مخدر افیونی و درمان نگهدارنده با آگونیست، به خصوص درمان نگهدارنده با متادون به عنوان درمانی رایج در بیشتر کشور ها اشاره شده است.

مقایسه دارو درمانی و رفتار درمانی در ترک اعتیاد

هر چند روش رفتار درمانی اثربخشی بهتری نسبت به دارو درمانی برای درمان افراد معتاد به مواد مخدر و ارتقای سازگاری خانواده های آنان دارند، اما ترکیب رفتار درمانی با دارو درمانی می تواند بهترین نتیجه را برای بهبود سلامت روانی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر داشته باشد. به همین خاطر مراکز ترک اعتیاد باید با توجه به امکانات درمانی که در اختیار دارند بر اساس اولویت های ذکر شده روش درمانی مناسب را برای هر بیمار به صورت انفرادی انتخاب کنند. بدین معنی که ابتدا ترکیبی در دارو درمانی و رفتار درمانی را برای بیمار تجویز کنند و اگر به هر دلیلی از جمله عدم همکاری بیمار یا کمبود امکانات مجبور به انتخاب یکی از روش های درمانی شدند، اولویت را با رفتار درمانی قرار داده و در نهایت در صورت لزوم از دارو درمانی به عنوان آخرین اولویت استفاده کنند.

اثربخشی دارو درمانی و رفتار درمانی در ترک اعتیاد

مشاوره رفتاری کاهش رفتارهای پرخطر

کیفیت زندگی به عنوان یکی از مؤلفه‌ های اساسی سلامت و بهزیستی با سلامت جسمی- روانی، داشتن روابط سالم با دیگران، شرکت فعالانه در فعالیت‌ های اجتماعی، داشتن الگوی زندگی سالم و حس خودشکوفایی در ارتباط است. همچنین، روابط مثبت با دیگران، داشتن هدف در زندگی، رشد شخصیت متعادل و شکوفا، دوست داشتن دیگران و زندگی از عناصر مهم کیفیت زندگی در افراد هستند. همچنین عقاید وسوسه انگیز به عنوان یک بخش فعال در هر زمان در افراد وابسته به مواد مخدر فعال بوده و آثار تخریبی فراوانی دارند. در افراد وابسته به مواد مخدر، عقاید وسوسه انگیز (از قبیل وسوسه نیرومندتر از قدرت اراده من است و به احتمال زیاد من در این موقعیت وسوسه می‌شوم و مواد مخدر را مصرف می‌کنم و...) افکار مزاحمی هستند که فرد سعی در سرکوب آن ها دارد. در نتیجه فرد به رهایی از پیامد های رفتاری آن متمرکز می شود. در مشاوره رفتاری کاهش رفتار های پرخطر بر حل مسئله منطقی و زندگی توأم با تعهد که در قراردادهای رفتاری گنجانده شده است، تأکید می‌شود.

نتایج زیان بار و مخرب اعتیاد

آثار و نتایج زیان‌بار و مخرب فردی، اجتماعی و فرهنگی سوء مصرف، وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر سبب شده است تا جوامع و درمانگران برای پیشگیری، ترک و درمان آن اقدام کنند. در همین راستا راهکار های درمانی- مداخله ای متعددی برای درمان وابستگی به مواد مخدر در سال های اخیر مطرح شده است. درمان هایی که با وجود تأثیر و کارآمدی نسبی شان در کاهش آسیب های ناشی از وابستگی به مواد مخدر و کمک در جهت بهبود نسبی آثار منفی و شوم آن، هنوز کاستی هایی در این زمینه وجود دارد. عاملی که باعث مطرح شدن روش ‌های مداخله‌ ای جدید و کاربرد آن ها در پژوهش به منظور تعیین اثربخشی آن ها شده است.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با استفاده از جدیدترین و به روزترین روش های ترک اعتیاد در رتبه نخست کشور در زمینه درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر مفتخر است که به صورت شبانه روزی پذیرای بیماران گرامی می باشد.