عوارض درمان با مواد افیونی

مواد افیونی اثرات متعددی بر فیزیولوژی تنفسی دارند، از جمله کاهش نیروی تنفسی مرکزی، سرعت تنفس و حجم دم و بازدم. آن‌ها هم چنین تنگی نفس را افزایش می دهند و باز بودن راه های هوایی فوقانی را کاهش می دهند. پیامد همه این اثرات ممکن است منجر به تهویه ناکارآمد و انسداد راه هوایی فوقانی در افراد مستعد شود.

شایع ترین عوارض جانبی، عواقب قابل پیش بینی اثرات دارویی مواد افیونی است و شامل تهوع، استفراغ، یبوست، خارش، سرگیجه، خشکی دهان و آرام بخش است.

  • عوارض جانبی در درمان با مواد افیونی بسیار رایج است.
  • بین پنجاه تا هشتاد درصد از بیماران در کارآزمایی‌های بالینی حداقل یک عارضه جانبی از درمان با مواد افیونی را تجربه می‌کنند، اما در استفاده روزمره ممکن است بروز آن حتی بیشتر باشد.
  • مشکلات تنفسی یک آسیب بسیار ترسناک مرتبط با استفاده از مواد افیونی است. این بیشتر در مدیریت درد حاد که در آن بیماران تحمل ایجاد نکرده اند یک نگرانی است. برای درد مداوم، اگر افزایش دوز زیاد و اغلب ناخواسته یا تغییراتی در فرمولاسیون یا مسیر مصرف ایجاد شده باشد، به احتمال زیاد یک مشکل بالقوه است.
  • مواد افیونی می توانند باعث وقفه های تنفسی نامنظم شوند و نفس‌نفس زدن، شوند و ممکن است منجر به تنفس نامنظم و تغییر قابل توجهی در تعداد تنفس شود. اثرات تنفسی مواد افیونی در هنگام خواب بارزتر است. مرگ و میر در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب که داروهای اپیوئیدی تجویز می شوند زیاد گزارش شده است و آپنه خواب ممکن است یک منع نسبی برای درمان با مواد افیونی باشد.
  • این امر به ویژه در صورتی که بیماران از داروهای تضعیف کننده تنفسی مرکزی مانند بنزودیازپین ها استفاده می کنند بسیار مهم است. اگر مواد افیونی برای بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب تجویز می شود، آن‌ها به ارزیابی به روز عملکرد تنفسی شبانه نیاز دارند و باید با درمان برای این، به عنوان مثال، فشار مثبت مداوم راه هوایی مطابقت داشته باشند. بیماران مبتلا به آپنه خواب که برای آن‌ها مواد افیونی تجویز می شود به ارزیابی منظم و دقیق درمان نیاز دارند.
  • شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد، در دوزهای ضد درد معادل، اپیوئیدهای رایج مورد استفاده به طور قابل توجهی در بروز عوارض جانبی متفاوت هستند.
  • بیمارانی که از رژیم های دوز متناوب مواد افیونی استفاده می کنند ممکن است نسبت به عوارض جانبی اذیت نشوند.
  • افزایش جذب ممکن است از فرمولاسیون های اپیوئیدی با تب یا سایر بیماری های میان دوره ای و اگر بیمار در معرض گرمای خارجی قرار گیرد، برای مثال حمام یا سونای داغ، رخ دهد. در صورت بروز نگرانی، نظارت دقیق تر بیمار مورد نیاز خواهد بود.
  • مدیریت ناکافی عوارض جانبی (یبوست غیرقابل درمان، نهفتگی مدفوع، انسداد روده) و پیامدهای درمان با مواد افیونی (سقوط، شکستگی و حالت گیجی حاد) ممکن است به پذیرش ناخواسته بیمارستان کمک کند و به هزینه های کلی مرتبط با درمان مواد افیونی کمک کند.

عوارض درمان با مواد افیونی

عوارض جانبی مرتبط با مواد افیونی باید پیش بینی شود و مشاوره مناسب در مورد عوارض جانبی شایع و مدیریت آن‌ها باید قبل از اولین نسخه به بیماران ارائه شود.  

  • تحمل بسیاری از عوارض جانبی معمولاً در چند روز اول شروع درمان رخ می دهد. با این حال، بر خلاف سایر عوارض جانبی، خارش و یبوست در طول درمان باقی می ماند.
  • عوارض جانبی شایع گوارشی باید پیش بینی شود و در صورت لزوم درمان های پیشگیرانه در نظر گرفته شود.
  • مقدار کمی از یک ضد استفراغ (مانند سیکلیزین، پروکلروپرازین) ممکن است هنگام ارائه نسخه اولیه یک اپیوئید مفید باشد.       
  • تشویق بیمار به نوشیدن مقدار زیادی مایعات و خوردن میوه و فیبر اضافی ممکن است یبوست را به حداقل برساند، با این حال یک ملین محرک (مانند بیزاکودیل) اغلب ضروری است. 
  • آنتاگونیست های اپیوئیدی محدود شده محیطی (مانند نالوکسگل خوراکی، نالوکسان با رهش طولانی مدت خوراکی در ترکیب با اکسی کدون با رهش طولانی مدت و متیل نالترکسون زیر جلدی) در مقایسه با دارونما، فواید کمی برای بهبود یبوست دارند، با این حال داده های بسیار کمتری در مقایسه با درمان بهینه ملین معمولی و زندگی وجود دارد. توصیه سبک این محصولات پس از آزمایش کافی از گزینه‌های دیگر، جایگاه محدودی در مدیریت علائم روده و یبوست ناشی از مواد افیونی دارند. 
  • عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی و سرگیجه نیز به تدریج پس از شروع مصرف مواد افیونی بهبود می‌یابند، با این حال بیماران باید در مورد اثرات احتمالی بر رانندگی و سایر کارهای ماهرانه شامل هماهنگی و تمرکز هنگام شروع یا افزایش دوز مواد افیونی، مشاوره شوند. 

به بیماران باید در مورد احتمال افزایش اثرات و خطرات مرتبط با مصرف هم‌ زمان سایر داروها و مواد دارای خاصیت آرام بخشی از جمله الکل هشدار داده شود.