گاماهیدروکسی بوتیریک اسید

داروی تجاوز به عنف یا گاما هیدروکسی بوتیریک اسید به صورت مایع یا پودر سفید حل شده در آب، آب میوه یا الکل موجود است و کمی شور مزه است و مصرف آن باعث توهم، سرخوشی، خواب، رفتار هیجانی و پرخاشگرانه و مصرف بیش از حد آن باعث بیهوشی، تشنج، کند شدن ضربان قلب، استفراغ، تهوع، کما و مرگ می شود. علائم ترک گاما هیدروکسی بوتیریک اسید بی خوابی، اضطراب، لرزش، افزایش ضربان قلب و فشار خون و افکار روان پریشی است.

گاما هیدروکسی بوتیریک اسید در طبقه بندی تضعیف کننده سیستم اعصاب مرکزی قرار دارد و دوزاژ آن هم به صورتی است که مصرف یک قاشق چای خوری از راه خوراکی، دوز معمول در نظر گرفته می شود. گر چه دوزاژ آن بر اساس وزن بدن و میزان غذای معده متفاوت خواهد بود. در ابتدا این دارو در مغازه های غذایی و بهداشتی به عنوان داروی تسریع رشد عضلانی بدن (از طریق آزاد سازی هورمون رشد) فروخته می شد، ولی بعداً به دلیل اثرات اعتیادزایی ممنوع اعلام گردید. گاما هیدروکسی بوتیریک اسید جزء طبیعی از متابولیسم پستانداران می باشد و به طور طبیعی در سلول های بدن انسان وجود دارد. گاما هیدروکسی بوتیریک اسید یک نوروترانسمیتر بوده و در بدن به عنوان پیش ساز (گاما آمینو بوتیریک اسید) به کار گرفته می شود.

وابستگی جسمانی و روانی گاما هیدروکسی بوتیریک اسید

گاما هیدروکسی بوتیریک اسید به میزان متوسط باعث وابستگی جسمی می گردد و به میزان متوسطی باعث وابستگی روانی می گردد. مصرف این ماده با بروز پدیده تحمل همراه است و مدت اثر این دارو ۳ الی ۶ ساعت است.

روش استفاده از گاما هیدروکسی بوتیریک اسید

گاما هیدروکسی بوتیریک اسید اساساً به شکل مایع در دسترس است. گر چه گاهی اوقات به شکل پودر نیز عرضه می گردد. این ماده به شدت قابلیت حل شدن در آب را دارد و به شکل خوراکی مصرف می شود. به خاطر طعم شور آن معمولاً مواد طعم دهنده به محلول اضافه می شود و مصرف آن باعث احساسات نشئگی می گردد. تعدادی از سوء مصرف کنندگان آن عنوان می کنند که این دارو قوای جنسی را تقویت می نماید. این دارو اغلب توأم با اکستازی جهت کاهش اثرات تحریک کنندگی اکستازی استفاده می شود. جهت ارتکاب تجاوزات جنسی نیز به کرات مورد استفاده قرار گرفته است زیرا این ماده مانع از دفاع خود در برابر تجاوز شده و باعث اختلالات حافظه است که در نهایت می تواند از تحت تعقیب واقع شدن متجاوز جلوگیری نماید. به همین جهت به این ماده داروی تجاوز جنسی نیز اطلاق می گردد.

گاماهیدروکسی بوتیریک اسید

مصرف بیش از حد (اوردوز) گاما هیدروکسی بوتیریک اسید

گاما هیدروکسی بوتیریک اسید در دوزهای پایین، باعث خواب آلودگی، سرگیجه، تهوع و اختلالات بینایی می گردد. در دوزهای بالاتر باعث بی هوشی، تشنج، دپرسیون تنفسی و کما می گردد. مصرف بیشتر از حد آن معمولاً نیاز به مراقبت های ویژه اورژانس پزشکی دارد.

کناره گیری و ترک گاما هیدروکسی بوتیریک اسید

علائم ترک مصرف گاما هیدروکسی بوتیریک اسید به صورت اضطراب، بی خوابی، لرزش دست ها، دلیریوم و تشنج بوده و گاهی نیز منجر به مرگ می شود. درمان علائم ترک این ماده علامتی و حمایتی است. تجویز داروهای آرام بخش و خواب آور از دسته بنزودیازپین ها مفید است. در صورت بروز دلیریوم و تشنج، بستری در بیمارستان و اقدامات حمایتی گسترده تر لازم است.

ماده غیر قانونی گاما هیدروکسی بوتیریک اسید

گاما هیدروکسی بوتیریک اسید ماده ای است که به طور غیرقانونی به بازار عرضه می شود و اغلب به عنوان یک داروی مصرفی در میان بدن سازان و شرکت کنندگان در مهمانی محبوبیت پیدا کرده است. گاما هیدروکسی بوتیریک اسید یک ماده مضعف است که بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد. این به عنوان یک تقویت کننده قدرت، شادی آوری و تقویت کننده قوا شناخته می شود و یکی از چندین عاملی است که به عنوان داروی «تجاوز به عنف» استفاده می شود. به دلیل مضعف سیستم عصبی مرکزی، زمانی که با الکل یا سایر داروهای مضعف ترکیب می شود می تواند کشنده باشد. در حال حاضر هیچ کاربرد پزشکی پذیرفته شده ای برای گاما هیدروکسی بوتیریک اسید وجود ندارد و تولید و فروش آن ممنوع است.