چگونه می توانم الکل را ترک کنم

ترک کردن نوشیدن الکل به تنهایی کار بسیار دشواری است. خوشبختانه، شما مجبور نیستید به تنهایی این مشکل را حل کنید. خانواده و دوستان حمایت کننده می توانند منبع خوبی برای بهبودی مصرف الکل باشند. همچنین بسیاری از برنامه های درمانی با کیفیت در سراسر کشور وجود دارد که می توانند در مراحل ترک الکل به شما کمک کنند.

اعتیاد به الکل

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، الکل احتمالاً بخش بزرگی از زندگی شما را تشکیل می دهد و شروع به تسخیر آن کرده است. خوشبختانه، هدف بزرگ توقف مصرف الکل شما را می توان به مراحل کوچک تر و قابل کنترل تر تقسیم کرد.

علائم ترک الکل را مدیریت کنید

این اولین مانع شما خواهد بود. هر زمان که موادی مانند الکل را کاهش می دهید که باعث ایجاد عادت می شود، بدن شما دچار علائم ترک می شود. بدن شما با مقداری که الکل مصرف کرده‌اید سازگار شده است، بنابراین کم کردن آن باعث از بین رفتن تعادل بدن شما می‌شود. این اثر موقتی است، اما می تواند بد و در موارد نادر حتی خطرناک باشد.

شایع ترین علائم ترک الکل شامل اضطراب، تهوع و استفراغ، سردرد، ناتوانی در خوابیدن، تعریق و لرزش است. برخی از افراد حتی دچار تشنج و توهم می شوند. هر چه بیشتر مشروبات الکلی مصرف کرده باشید و هر چه سریع تر آن را قطع کنید، علائم شدیدتر خواهند بود. با صحبت با یک پزشک شروع کنید، که می تواند بر اساس بیولوژی و موقعیت منحصر به فرد شما توصیه هایی به شما بدهد. همچنین داروهایی وجود دارند که می توانند ترک نوشیدنی های الکلی را آسان تر کنند. اگر زیاد مشروبات الکلی می‌نوشیدید، به جای قطع ناگهانی الکل، سعی کنید مقدار الکل مصرفی خود را به تدریج کاهش دهید.

چگونه می توانم الکل را ترک کنم

محرک های خود را بیاموزید

محرک ها چیزهایی هستند که شما را به یاد الکل می اندازند و شما را وادار می کنند که به آن میل پیدا کنید. محرک های رایج عبارتند از مکان ها، دوستانی که در گذشته با آن ها مشروب نوشیده اید یا هر چیز دیگری که خاطرات نوشیدن را در ذهن شما زنده کند. شما همچنین می توانید محرک های عاطفی مانند افسردگی یا عصبانیت را تجربه کنید. محرک های هر کس متفاوت است. شما باید محرک های خودتان را بشناسید. در اوایل فرآیند، بهتر است تا حد امکان از محرک‌های خود اجتناب کنید، به ‌ویژه زمانی که هنوز در حال عقب‌نشینی هستید. ممکن است برخی محرک‌ها وجود داشته باشند که نتوانید برای همیشه از آن ها اجتناب کنید و در نهایت برای رویارویی با آن ها باید مهارت‌های مقابله را یاد بگیرید.  

به نیازهای اساسی سلامت روان رسیدگی کنید

بیش از نیمی از افرادی که به الکل معتاد هستند، اختلالات روانی دیگری نیز دارند. در واقع، بسیاری از مردم نوشیدن الکل را به عنوان راهی برای خوددرمانی برای یک بیماری روانی زمینه ای شروع می کنند. توجه به نیازهای سلامت روان شما می تواند ترک نوشیدن الکل را بسیار آسان تر کند. 

بهبودی طولانی مدت الکل

بسیاری از افراد می توانند برای چند ماه هوشیار شوند، اما پس از آن دوباره به نوشیدن بر می گردند. به این حالت عود اعتیاد می گویند. اگر این اتفاق برای شما بیفتد، جای نگرانی نیست. برای بسیاری از افراد، عود اعتیاد بخشی از بهبودی است، هر بار که عود می‌کنید، در مورد محرک‌های خود و این که کدام مهارت‌های مقابله‌ای برای شما مؤثر نیستند، بیشتر می‌آموزید. مهم این است که به تلاش ادامه دهید.