پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوانان

برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر توسط نوجوان خود باید به نکاتی توجه کنید. مثلاً فعالیت های نوجوان خود را بشناسید. دریابید که نوجوان شما به چه فعالیت هایی با نظارت بزرگسالان علاقه مند است و او را تشویق کنید تا در آن شرکت کند. قوانین و پیامدها را تعیین کنید. قوانین خانواده خود را توضیح دهید، مانند ترک مهمانی که در آن مصرف مواد مخدر رخ می دهد و سوار ماشینی با راننده ای که مواد مخدر مصرف می کند، نشوید. اگر نوجوان شما قوانین را زیر پا گذاشت، پیامدهای آن را به طور مداوم اجرا کنید. دوستان فرزند نوجوان خود را بشناسید. داروهای تجویزی را پیگیری کنید.

کمک به نوجوان برای اجتناب از مواد مخدر

سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانی می تواند تأثیر زیادی بر زندگی فرزند شما داشته باشد. باید بدانیم که چگونه به نوجوان خود کمک کنیم تا انتخاب های سالمی داشته باشد و از مصرف مواد مخدر خودداری کند. نوجوانانی که مواد مخدر را آزمایش می کنند، سلامت و ایمنی خود را به خطر می اندازند. با صحبت با نوجوان خود در مورد عواقب مصرف مواد مخدر و اهمیت انتخاب های سالم، به پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوانان کمک کنید.

دلایل استفاده نوجوانان از مواد مخدر

عوامل مختلفی می تواند در مصرف و سوء استفاده از مواد مخدر در نوجوانان نقش داشته باشد. استفاده برای اولین بار اغلب در محیط های اجتماعی با موادی که به راحتی در دسترس هستند، مانند الکل و سیگار رخ می دهد. استفاده مداوم ممکن است نتیجه ناامنی یا تمایل به پذیرش اجتماعی باشد. نوجوانان ممکن است احساس نابودی ناپذیری داشته باشند و ممکن است عواقب اعمال خود را در نظر نگیرند و آن ها را به سمت خطرات مواد مخدر سوق دهد.

عوامل خطر رایج برای سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان

  • سابقه خانوادگی سوء مصرف مواد مخدر
  • یک وضعیت سلامت روانی یا رفتاری، مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال کمبود توجه - بیش فعالی
  • رفتار تکانشی یا ریسک پذیر
  • سابقه وقایع آسیب زا، مانند تجربه یک تصادف رانندگی یا قربانی شدن
  • عزت نفس پایین یا احساس طرد شدن اجتماعی

پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوانان

عواقب سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان

پیامدهای منفی سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان وابستگی به مواد مخدر. نوجوانانی که از مواد مخدر سوء استفاده می کنند در معرض خطر مصرف جدی مواد مخدر در آینده هستند.  
  • قضاوت ضعیف مصرف مواد مخدر. در نوجوانان با قضاوت ضعیف در تعاملات اجتماعی و شخصی همراه است.
  • اختلالات سلامت روان. مصرف مواد مخدر می تواند خطر اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب را پیچیده یا افزایش دهد.
  • اختلال در رانندگی. رانندگی تحت تأثیر هر ماده مخدری می تواند مهارت های حرکتی راننده را مختل کند و راننده، مسافران و سایرین را در معرض خطر قرار دهد.
  • تغییرات در عملکرد مدرسه. مصرف مواد مخدر می تواند منجر به کاهش عملکرد تحصیلی شود.

اثرات سلامتی داروهای مخدر

مصرف مواد مخدر می تواند منجر به اعتیاد به مواد مخدر، آسیب جدی، بیماری و مرگ شود. احتمالاً با نوجوان خود در مورد مصرف مواد مخدر و الکل گفتگوهای متعددی خواهید داشت. مهم است که بدانید چه زمانی نباید مکالمه داشته باشید، مانند زمانی که از فرزندتان عصبانی هستید، آمادگی پاسخ دادن به سؤالات را ندارید، یا زمانی که فرزند شما با حوصله یا سرحال نیست. 

صحبت کردن با نوجوان در مورد مواد مخدر

  • دیدگاه نوجوان خود را بپرسید. از سخنرانی بپرهیزید در عوض، به نظرات و سوالات نوجوان خود در مورد مواد مخدر گوش دهید. به نوجوان خود اطمینان دهید که می تواند با شما صادق باشد.  
  • در مورد دلایل عدم استفاده از مواد مخدر بحث کنید. از تاکتیک های ترساندن خودداری کنید. تأکید کنید که چگونه مصرف مواد مخدر می تواند بر چیزهایی که برای نوجوان شما مهم هستند مانند ورزش، رانندگی، سلامتی و ظاهر، تأثیر بگذارد.
  • پیام های رسانه ای را در نظر بگیرید. رسانه‌های اجتماعی، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و آهنگ‌ها می‌توانند مصرف مواد مخدر را جذاب یا بی‌اهمیت جلوه دهند. در مورد آن چه نوجوانتان می بیند و می شنود صحبت کنید.  
  • راه های مقاومت در برابر فشار همسالان را مورد بحث قرار دهید. با نوجوان خود در مورد چگونگی رد پیشنهادات مواد مخدر همفکری کنید.
  • برای بحث در مورد مصرف مواد مخدر خود آماده باشید. به این فکر کنید که اگر نوجوانتان در مورد مصرف مواد مخدر از شما بپرسد، چگونه پاسخ می دهید. اگر تصمیم گرفتید از مواد مخدر استفاده نکنید، دلیل آن را توضیح دهید. اگر از مواد مخدر استفاده می کردید، آن چه را که تجربه به شما آموخته است به اشتراک بگذارید.