پایان میل به سیگار کشیدن

صرفاً خیال می کنیم از سیگار لذت می بریم به خاطر این که نمی توانیم بپذیریم آن قدر بی خرد باشیم که بدون لذت بردن همچنان سیگار بکشیم، به همین دلیل است که بیشتر سیگار کشیدن های ما ناآگاهانه است. چنان که در حین سیگار کشیدن از دود و بویی که وارد ریه هایتان می شود آگاه بودید به خودتان می گفتید همین یک نخ ممکن است دقیقاً همان عامل سرطان ریه در من شود. آن وقت حتی تصور غلط لذت بردن نیز از ذهنتان محو می شود.

ترس های بازدارنده ترک سیگار

برای تصمیم به ترک سیگار، همیشه سوالات و ترس هایی وجود دارند که باعث می شوند تا فرد سیگاری از ترک سیگار منصرف شود مانند، چه قدر طول می‌کشد تا این میل شدید به پایان برسد، آیا دوباره روی خوشبختی را خواهم دید، آیا باز هم نور امید من شعله ور می شود، آیا باز هم از غذا خوردن لذت می‌برم، چگونه در آینده با استرس کنار بیایم، آیا باز هم از مناسبت‌های اجتماعی لذت می‌برم. فرد سیگاری منتظر است تا اوضاع رفته رفته بهتر شود اما تا زمانی که زانوی غم در بغل بگیرد سیگار در نظرش با ارزش تر می شود و غم و غصه اش بیشتر می گردد. در حقیقت اتفاقی می‌افتد که فرد سیگاری از آن بی خبر است. چنان چه بتواند به مدت سه هفته بدون سیگار دوام بیاورد بدن او میل و اشتیاق به دریافت نیکوتین را از دست می‌دهد.

وسوسه مصرف نیکوتین

به هرحال همان طور که قبلاً گفته شد درد فیزیکی ترک سیگار آن قدر ضعیف است که فرد سیگاری حتی آن را احساس نمی کند. پس از سه هفته خیلی از افراد سیگاری‌ احساس می‌کنند که سیگار را از زندگی خود کنار گذاشته اند، پس یک نخ سیگار روشن می کنند تا این موضوع را برای خود ثابت نمایند. آن زمان آن نخ سیگار طعم بسیار بدی دارد اما فرد سیگاری سابق اکنون مقدار نیکوتین به بدن خود وارد کرده است، که بعد از خاموش کردن سیگار، نیکوتین از بدن خارج می شود. حال صدای خفیفی در پس ذهنش می گوید، یکی دیگر روشن کن.

پایان میل به سیگار کشیدن

مرحله سقوط افراد در حال ترک سیگار

در حقیقت فرد سیگاری، سیگار را کنار گذاشته بود اما اکنون دوباره خودش را در معرض سقوط قرار داده است. معمولاً در این موقعیت ها بلافاصله سیگار دیگری را روشن نمی‌کند. او با خود می گوید نباید دوباره معتاد شوم، بنابراین اجازه می دهد چند ساعت یا چند روز یا چند هفته بگذرد. فرد سیگاری سابق، اکنون با خود می گوید خوب معتادن نشده ام پس حالا می توانم یکی دیگر روشن کنم. او به همان دامی که بار اول افتاده بود، می‌افتد و خود را در معرض سرازیری لغزنده ای قرار می‌دهد. افراد سیگاری که با استفاده از روش نیروی اراده، سیگار را ترک می‌کنند دوره ترک برایشان دوره‌ه ای سخت و طولانی است زیرا مشکل اصلی شستشوی مغزی است و مدت‌ها پس از برطرف شدن اعتیاد جسمی، آن ها همچنان به سیگار می‌اندیشند.

عاقبت ترک سیگار به روش ارادی

افراد بسیار کمی با استفاده از این روش موفق به ترک سیگار می شوند زیرا این روش یکی از روش های ناکارآمد برای ترک اعتیاد به سیگار است و این کاری بسیار سخت و طاقت فرساست و احتمال شکست خوردن بسیار بیشتر از پیروزی است. حتی آن تعداد کم افرادی که سیگار را به روش ارداه ای ترک می کنند تمام عمرشان را در وضعیتی بسیار آسیب پذیر سر می کنند. در این افراد میزانی از شستشوی مغزی باقی می ماند که باعث می شود آن ها هنوز تصور کنند سیگار در دوران غم و اندوه به تقویت روحیه کمک می کند. این موضوع روشن می سازد که چرا بسیاری از افرادی که برای مدت طولانی سیگار را ترک کرده اند، دوباره به سیگار رو می آورند. همان طور که می دانیم هیچ لذتی در سیگار کشیدن نیست. اگر به خاطر لذت بردن سیگار می کشیم، هیچ کس بیشتر از یک نخ سیگار نمی کشید.