واکنش تخصصی به اعتیاد در خانواده

زندگی با والدین معتاد اغلب بی نظم، تنها و حتی ترسناک است به خصوص اگر خانواده به دلیل سوء مصرف مواد مخدر از هم پاشیده باشد. حتی اگر کودکان را از خانه بیرون نکنند، زندگی در کنار والدینی که از الکل یا سایر مواد مخدر سوء استفاده می کنند ممکن است باعث عقب نشینی و خجالتی شدن بچه ها شود، می توانند سرخورده و خشن شوند. و والدینی که فرزند معتاد دارند دچار انواع حس های منفی در وجود خود می شوند و زندگی شان را بی ثمر ارزیابی می کنند.

زندگی توأم با مشکلات معتاد برای خانواده ها بسیار گران تمام می شود. مبارزه تک به تک خانواده ها با این معضل اما به جایی نمی رسد. رویکرد سیستمی اما به نگاهی نهادینه متکی است که خانواده را از انزوای اجتماعی خارج می کند و توزیع بار هزینه های اجتماعی خانواده را در راستای تأمین سلامت روانی – جسمی با سایر نهادهای اجتماعی تضمین می کند.

برخورد تخصصی با معضل اعتیاد در خانواده

کسب تخصص برخورد با این معضل چه با معتادان و چه با قاچاقچیان یا آموزش والدین و فرزندان و همچنین تجمیع کمک های داوطلبانه در حمایت از خانواده می تواند به این امر یاری رساند. خانواده ها با به اشتراک گذاشتن تجارب خود در مواجهه با عضو معتاد نیز به این فرآیند مدد می کنند.

خانواده منبع بالقوه حمایت از عضو معتاد است

خانواده به عنوان منبع کانونی دغدغه اعتیاد عضوش هنگامی می تواند کاری مؤثر انجام دهد که دریافتی تخصصی از این پدیده با همه زمینه ها و پیامدهایش داشته باشد، زیرا خانواده منبع بالقوه حمایت بلافصل از اعضایش در برابر مشکل مواد مخدر و اعتیاد است. اثرات منفی اعتیاد بر خانواده لزوماً عرصه ای است که چنین حمایتی را توسط آن اقتضا می کند و مزایای حمایت از خانواده در برابر مقابله با احتمال اعتیاد را بالا می برد.

شرکت در برنامه های مراقبتی خانواده های معتاد

از این حیث متخصصان برنامه هایی مراقبتی را در این زمینه طراحی می کنند که خانواده را به کار می گیرد و اولویت مشکلات آن ها را به اضافه حمایت های مثبتی لحاظ می کند که توسط آن ها قابل اعمال می نماید. اختلال حاصل از غم و اندوه خانواده در برخورد با عضو معتادش اگر با تلاش تخصصی در مقابله با مشکل مواد مخدر چنین عضوی جایگزین شود، کاهش این پریشانی را با بیشترین نتیجه مثبت نوید می دهد.

واکنش تخصصی به اعتیاد در خانواده

پشتیبانی بلند مدت خانواده از فرد معتاد

حمایت نمی تواند تأثیر استفاده از مواد مخدر را خنثی کند. زمان برای مواجهه خانواده با عضو معتاد هم پشتیبانی بلند مدت آن ها را می طلبد و هم تأمین بخشی از هزینه هایشان را اقتضا می کند تا استرس چنین محدودیتی مخل پشتیبانی از ایشان در چنین کاری نشود.

عملکرد خانواده در برآوردن این کارگزاری زیر نظر متخصصان بهتر جواب می دهد، زیرا از این طریق تجارب عملی یا دغدغه و اعتماد به نفس و حساسیت مورد نیاز خانوادگی جمع آمده و تأثیری عمده تر بر جای می نهند.

همیاری خانواده برای رفع آسیب پذیری فرد معتاد

تلاش سلسله مراتبی برای رسیدگی به موضوع درمان اعتیاد از طریق تمام طرف های درگیر با آن چه درون خانواده و چه بیرون از آن ثمربخش تر است و بدون همیاری چنین کلیتی کار رفع آسیب پذیری به سامان نمی شود.

در غیر این صورت ترس و اضطراب از بدنامی علاوه بر الگوپذیری مثلاً خواهر و برادر سالم از عضو معتاد یا پنهان کاری خانواده در این زمینه مزید بر علت شده و آن ها را نه به عنوان عوامل حل بحران که به منزله عوامل مقوم آن جلوه می دهد. برای معلمان نیز مسائل لزوماً متفاوت اند.

همکاری خانواده و مدرسه برای درمان اعتیاد فرزندان

نگرانی آن ها از وضعیت تحصیلی مثلاً کودک معتاد و پس زمینه های خانوادگی او سبب می شود بکوشند مدرسه را پناهگاه وی ساخته و خصوصاً از هم سالانشان در این راستا بهره گیرند.

وقت معلم برای این کار کمتر از خانواده است و لذا رابطه دوستانه با پدر یا مادر یا قیم دانش آموز معتاد می تواند به رفع مشکل یاری بیشتری رساند. این کار دشوار به منابع فشرده و مدیریت بسیار ماهرانه ترکیب عاطفه و عقلانیت در چنین مداخله ای نیاز دارد.

مرکز ترک اعتیاد دی به عنوان یکی از مجهزترین و موفق ترین مراکز تخصصی ترک اعتیاد در کشور آماده ارائه خدمات شبانه روزی به هموطنان گرامی می باشد.