وابستگی و سوء استفاده از کلردیازپوکساید

از زمانی که بنزوها در دهه 1960 معرفی شدند، معمولاً به عنوان مواد مخدر تفریحی مورد سوء استفاده قرار می گرفتند. هنگامی که آن ها در دوزهای بالا مصرف شوند، بنزوها می توانند یک تجربه آرامش، لذت و سرخوشی شبیه مستی با الکل ایجاد کنند. بیماران اغلب داروهای گروه بنزودیازپین ها را با مواد دیگر ترکیب می کنند تا سرخوشی بیشتری بگیرند.

سوء مصرف کلردیازپوکساید

در حالی که کلردیازپوکساید کاربردهای پزشکی معتبری دارد، افرادی که آن را در مدت زمان طولانی یا در دوزهای بالاتر از توصیه های پزشکی مصرف می کنند ممکن است به این دارو وابسته شوند.

هنگامی که این سطح از وابستگی وجود داشته باشد، کسانی که با اعتیاد به بنزودیازپین ها دست و پنجه نرم می کنند ممکن است پس از قطع مصرف، علائم ترک اعتیاد شدیدی از جمله خلق و خوی افسرده، مشکل در خواب، لرزش، گرفتگی شکم و عضلات، استفراغ، تعریق و تشنج را تجربه کنند.

اگر هر یک از معیارهای زیر را دارید، ممکن است با اختلال مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم کنید.

معیارهای اختلال مصرف مواد مخدر

  • نیاز به مقادیر بیشتر کلردیازپوکساید برای رسیدن به همان اثر
  • مصرف کلردیازپوکساید را ادامه دهید حتی اگر اثرات مضری برای شما داشته باشد
  • احساس میل شدید یا میل شدید به استفاده از کلردیازپوکساید
  • ناتوانی در انجام تعهدات شخصی یا حرفه ای به دلیل مصرف کلردیازپوکساید
  • پس از قطع یا کاهش مصرف کلردیازپوکساید، علائم ترک اعتیاد را تجربه کنید
  • حذف فعالیت هایی که قبل از استفاده از کلردیازپوکساید، از آن لذت می بردید

وابستگی و سوء استفاده از کلردیازپوکساید

آمار سوء استفاده از کلردیازپوکساید

به طور کلی، حدود دو درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود از بنزودیازپین ها سوء استفاده کرده اند. در بین افرادی که بنزو تجویز می کنند، این تعداد به هفده درصد افزایش می یابد.

استفاده نادرست از بنزوها می تواند خطر مصرف بیش از حد و مرگ را افزایش دهد. تعداد زیادی از افراد بزرگسال در اثر مصرف بیش از حد بنزو جان خود را از دست داده اند. بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر مرتبط با بنزودیازپین ها شامل داروهای دیگری مانند مواد افیونی نیز می شود. بیش از سی درصد از مصرف بیش از حد مواد افیونی شامل بنزودیازپین ها است.

ترکیبات دارویی کلردیازپوکساید (لیبریوم)

در بسیاری از موارد، بنزودیازپین هایی مانند کلردیازپوکساید در ترکیب با انواع دیگر مواد مخدر مصرف می شوند. این به عنوان مصرف چند دارو شناخته می شود. در حالی که تعیین دقیق تعداد افراد وابسته به بنزو در مصرف چند داروی بسیار دشوار است، کارشناسان دریافته اند که اکثریت قریب به اتفاق مصرف بیش از حد بنزو شامل مواد دیگری مانند مواد افیونی است. ترکیب بنزوها و مواد افیونی آن ‌قدر خطرناک است که سازمان غذا و دارو یک هشدار جدی برای احتیاط از مصرف آن‌ها صادر کرده است.

مصرف الکل پس از مصرف کلردیازپوکساید باعث ایجاد آرام‌بخشی شدید می شود. مواد افیونی به دلایل مشابه با کلردیازپوکساید مخلوط می شوند، زیرا هر دو اثرات آرامش بخش و سرخوشی دارند، وقتی با هم مصرف شوند یکدیگر را تشدید می کنند. کوکائین و کلردیازپوکساید اغلب به دلیل مخالف با هم استفاده می شوند، به عنوان یک محرک، کوکائین می تواند سطح انرژی را به طور مصنوعی افزایش دهد.

در حالی که اثرات مصرف چند دارو ممکن است در کوتاه مدت لذت بخش باشد، اما به طور چشمگیری خطر اعتیاد و عوارض جانبی منفی، از جمله آرام‌بخشی شدید را افزایش می دهد. استفاده از چند دارو نیز احتمال مصرف بیش از حد را افزایش می دهد که می تواند کشنده باشد. به همین دلیل، کلردیازپوکساید نباید با مواد دیگر مخلوط شود.