فنون تصمیم گیری در ترک اعتیاد

تصمیم گیری در تمام مراحل زندگی بسیار مهم است اما، تصمیم درست و به موقع گرفتن در دوران ترک اعتیاد بسیار حائز اهمیت می باشد. چرا که کوچکترین تصمیمی می تواند تمام زحمات فرد معتاد و اطرافیانش را بی ثمر کند. با آموزش فنون تصمیم گیری سعی بر این است که افراد در مواقع ضرورت، این فنون را بکار گرفته و بهترین تصمیم را اخذ نمایند.

برای اخذ تصمیم درست در دوران ترک اعتیاد، ابتدا باید خوب و درست فکر کرد و از گرفتن تصمیم های آنی و بی فکر پرهیز نمود. اگر شما جزء کسانی هستید که عجولانه و بدون اندیشه تصمیم می‌گیرند، فنون زیر را در دوران ترک اعتیاد به کار گیرید.

درنگ کردن قبل از اخذ تصمیم در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر

درنگ، قبل از هر تصمیمی درنگ کنید. ۴۸ ساعت تا یک هفته دست نگه دارید و اجرای آن را به تعویق بیندازید. اگر تصمیم ها بدون اندیشه و برنامه ریزی باشد، مطمئناً پس از چند روز تا اندازه ای مردد خواهید شد اما اگر پس از گذشت ۴۸ ساعت تا یک هفته همچنان مصمم هستید، در این صورت با افراد قابل اعتماد، با تجربه و حرفه‌‌ای (روان شناس و مشاور) مشورت کنید.

یادداشت وقایع در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر

قبل از به اجرا درآوردن تصمیم، سود و زیانش را یادداشت کنید. در صورتی که مزایای آن بیشتر از معایبش بود، آن را اجرا کنید.

نظر خواهی از اطرافیان در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر

نظرخواهی کنید. با نظرخواهی از دوستان و اعضای خانواده می توانید اطلاعات بیشتری درباره تصمیم های خود جمع آوری کنید و به نوبه خود تصمیم های بهتری بگیرید. در انتخاب دوستان برای نظرخواهی دقت کنید. فقط با کسانی مشورت کنید که پاک هستند یا کسانی که با موفقیت مواد مخدر را سال ها پیش کنار گذاشته اند.

مشورت با افراد آگاه در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر

با افراد حرفه‌ای مشورت کنید. برای تصمیم‌های بزرگ و عمده حتماً با مشاور و روان شناس مشورت کنید. این قانون طلایی را زمانی به کار گیرید که در حال ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر هستید.

ارسال پیام های مثبت در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر

هنگام ترک اعتیاد به خودتان پیام های مثبتی بدهید. مانند: دلیل ندارد که بلافاصله انتخاب کنم، باید بیشتر فکر کنم، باید به خودم فرصت بدهم، عجله بی مورد است.

اجرای تصمیم ها در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر

تصمیم های خود را بنویسید و به شکل نظرخواهی و مشورت با افراد حرفه ای آن ها را به اجرا درآورید.

پر رنگ کردن ترک اعتیاد در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر

ترک مواد مخدر و خویشتن داری را به مثابه بزرگ ترین تصمیم زندگی تان پررنگ کنید. شما در حال حاضر مهم ترین تصمیم زندگی تان را گرفته اید. پس به خودتان آفرین بگویید و برای تصمیم های دیگر به خودتان فرصت دهید.

بررسی سود و زیان در دوران ترک اعتیاد به مواد مخدر

سود و زیان را بررسی کنید. درخواست از مراجع برای فهرست کردن سود و زیان انتخاب، به آن ها کمک می‌کند تا تصمیم مناسبی بگیرید.

فنون تصمیم گیری در ترک اعتیاد

در صورتی که در انتخاب دو گزینه ای که امتیاز یکسانی دارند مردد هستید، می توانید با والدین، افراد حرفه ای و با تجربه مشورت کنید و یا این که به احساس خود رجوع و گزینه ای را انتخاب کنید که قلباً مایل به انجام دادنش هستید.

  • به سود و زیان انتخاب در کوتاه‌مدت و بلندمدت توجه کنید
  • مناسب ترین تصمیم، تصمیمی است که نه تنها در کوتاه‌مدت، بلکه در بلند‌مدت نیز سودمند است
  • چه بسیار تصمیم‌هایی که در کوتاه‌مدت سودمند اما در بلندمدت به زیان شماست
  • منافع دیگران را همانند منافع خود در نظر داشته باشید
  • تصمیم‌هایی که صرفاً به نفع شما و به زیان دیگران باشد، راه به جایی نمی برد
  • پس توجه کنید که انتخاب‌های شما به زیان دیگران نباشد
  • بین منطق و احساس اولویت قائل شوید، در تصمیم‌گیری‌های تان از منطق استفاده کنید
  • یکی از دوستانتان را به جای خود در نظر بگیرید، اگر قرار بود تصمیمی مشابه شما بگیرد به او چه می‌گفتید؟ به افراد پیرامون خود توجه کنید و افرادی را که عجولانه تصمیم می‌گیرند با کسانی مقایسه کنید که با تأمل و درنگ تصمیم می‌گیرند.