همه چیز در مورد بنزودیازپین ها

بنزودیازپین ها دسته ای از داروها هستند که می توانند بیشتر بیماری ها را درمان کنند. پزشکان متخصص آن ها را برای درمان، تشنج و بی خوابی تجویز می کنند. مدت کوتاهی استفاده از این داروها معمولاً بی خطر و قابل استفاده است، اما استفاده طولانی مدت می تواند به تحمل، وابستگی و سایر عوارض جانبی ختم شود.

بنزودیازپین ها

اپیدمی مواد افیونی در خانواده ها، جوامع و کشورمان قطع شده است. به تدریج، ما دانش، منابع و امکانات جمعی را به دست می آوریم تا از خود در برابر مشکلات اعتیاد به مواد مخدر محافظت کنیم، اما داروهای دیگر همچنان به طور خطرناکی زیر رادار پرواز می کنند. داروهایی مانند بنزودیازپین ها، که محبوبیت و میزان تجویز آن ها همچنان در حال افزایش است، کمتر شناخته شده اما بالقوه کشنده هستند، به ویژه هنگامی که با داروهای دیگر مخلوط شوند.

محبوبیت بنزودیازپین ها در کنار مواد افیونی افزایش یافته است و در واقع در بیش از سی درصد از مصرف بیش از حد مواد افیونی نقش دارند. بنزو فقط در سال 2018 در نزدیک به یازده هزار مرگ ناشی از مصرف بیش از حد دخیل بوده است و هنوز هم بنزودیازپین ها در سطوح هشدار دهنده ای تجویز می شوند که تنها به افزایش ادامه می دهند و سالانه شصت و شش میلیون نسخه از آن ها تجویز می شود. این تقریباً یک مورد از هر سه مراجعه به پزشک است که منجر به تجویز بنزودیازپین می شود. اگر خیلی مراقب نباشیم، تعداد افرادی که به بنزو معتاد شده اند و احتمالاً تا حدی به دلیل مصرف بنزو می میرند، همچنان رو به افزایش می رود.

بنزودیازپین ها چیست

بنزودیازپین‌ها که معمولاً به آن ها بنزو می‌گویند، یک ماده کنترل‌ شده هستند که سیستم عصبی مرکزی و عملکرد مغزی آن را کاهش می‌دهند. مغز و نخاع دو بخش سیستم عصبی مرکزی هستند، بنابراین هر چیزی که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد کل ذهن و بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور خاص، بنزودیازپین‌ها بر روی گیرنده‌های مغزی موسوم به گاما آمینوبوتیریک اسید (گابا) اثر می‌گذارند و یک اثر آرام‌ بخشی ایجاد می‌کنند که برای افرادی که با بی‌خوابی، اضطراب، تشنج، حملات پانیک یا ترک الکل دست و پنجه نرم می‌کنند مفید است.  

همه چیز در مورد بنزودیازپین ها

چه چیزی بنزودیازپین ها را اعتیاد آور می کند

مشابه مواد افیونی، کانابینوئیدها و داروی گاما هیدروکسی بوتیریک، بنزودیازپین ها افزایش قابل توجه و اعتیادآور سطح دوپامین را ایجاد می کنند. دوپامین ماده شیمیایی مغز است که مسئول احساس لذت است. در حالی که یک مغز بدون دارو آزادسازی دوپامین را کنترل می‌کند، بنزودیازپین‌ها مکانیسم مغز را برای تنظیم دوپامین از بین می‌برند و اجازه می‌دهند تا ماده شیمیایی که باعث ایجاد حس خوب می‌شود به مغز سرازیر شود.

چرا بنزودیازپین ها تجویز می شوند

هر دارو ممکن است با توجه به مدت زمان تجویز متفاوت باشد، برخی از آن ها برای مصارف طولانی مدت تجویز می شوند زیرا در مدت زمان طولانی اثر می کنند در حالی که برخی دیگر فقط برای مدت بسیار کوتاهی تجویز می شوند. بنزودیازپین ها کاربردهای پزشکی متعددی دارند و اگر چه آن ها می توانند نسبتاً مؤثر باشند، مهم است که خطرات مصرف آن ها را در نظر داشته باشید زیرا در صورت مخلوط شدن با مواد افیونی یا الکل می توانند کاملاً کشنده باشند.

بنزودیازپین‌ها همچنین یکی از معدود داروهایی هستند که می‌توانند در طول فرآیند ترک اعتیاد به انواع مواد مخدر، تهدیدکننده زندگی باشند، بنابراین اگر تصمیم به شروع یا نسخه‌ای برای بنزودیازپین دارید، لطفاً این را در نظر داشته باشید.