نگاهی دقیق به بازیابی سوء مصرف مواد مخدر

اگر چه برخی از اعتیادها به انواع مواد مخدر دارای یک جزء ژنتیکی هستند، اما اگر تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی ایجاد کنید، این تغییرات در واقع دی. ان. ای شما را بازسازی می کند. حتی اگر ژن‌هایی را به ارث برده‌اید که شما را مستعد اعتیاد می‌کنند، بهبودی شما ممکن است این ژن‌ها را منسوخ کند زیرا نحوه بیان آن ها را تغییر می‌دهد. سعی نکنید خودتان اعتیادتان را ترک کنید و سپس به دلیل شکست، خود را سرزنش کنید. حمایت و راهنمایی لازم برای رهایی از الگوی خوددرمانی را دریافت کنید و راهبردهایی را که نیاز دارید تا دوباره احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید بیاموزید.

شما یک شبه شروع به سوء مصرف الکل یا مواد مخدر تفریحی نکرده اید. استفاده و سوء مصرف مواد مخدر یک فرآیند پیچیده است که ممکن است شامل ژنتیک، اپی ژنتیک (یعنی محیط شما) و تغییرات در ترکیب شیمیایی مغز شما باشد که باعث می شود هوس مواد مخدری کنید که می خواهید از بین ببرید.

استفاده از مواد مخدر برای خود درمانی

همچنین ممکن است شروع به سوء مصرف مواد مخدر به عنوان راهی برای خوددرمانی و مقابله با عوامل استرس زا کرده باشید که احساس می کردید کنترلی بر آن ها ندارید. در کلینیک های ترک اعتیاد، مشاوران متخصص، زمان می‌گذارند تا شما را بشناسند و شرایط دیگری را که ممکن است زمینه ساز سوء مصرف مواد مخدر باشد، از جمله افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه تشخیص دهند. 

شما حمایت و درک نیاز دارید

ممکن است از دست خود به خاطر داشتن اعتیاد عصبانی باشید و ممکن است توسط اعضای خانواده یا دوستانی که از شما عصبانی یا ناامید هستند احاطه شوید. مشاوران می‌دانند که هیچ‌ کس نمی‌خواهد معتاد شود. شما به دنبال تسکین هستید، بنابراین کلینیک ترک اعتیاد به شما کمک می کند آن را به روش هایی که حمایت کننده تر و مغذی تر هستند پیدا کنید. 

نگاهی دقیق به بازیابی سوء مصرف مواد مخدر

نحوه بازیابی در کلینیک ترک اعتیاد

در کلینیک ترک اعتیاد شما را به صورت کل نگر می بینند، به این معنی که اعتیاد شما را در زمینه آسیب ها، چالش ها و محیط گذشته یا حال شما در نظر می گیرند و کمک می‌کنند علت ایجاد رفتار سوء مصرف مواد مخدر را در وهله اول مشخص می کنند، به طوری که بدانید چگونه از آن به عنوان یک استراتژی مقابله ای استفاده کرده‌اید و به شما نشان دهند که چرا و چگونه در نهایت می‌توانید آن را رها کنید.  

شما استراتژی های جدیدی یاد می گیرید 

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان سوء مصرف مواد مخدر، از طریق نوعی گفتگو درمانی به نام رفتاردرمانی شناختی است. با رفتاردرمانی شناختی، شما با یک درمانگر کار می کنید تا احساسات و استراتژی هایی را شناسایی کنید که در حال حاضر به شما کمک نمی کنند و ممکن است رفتار سوء مصرف مواد مخدر شما را هدایت کنند. شما شروع به یافتن راه های جدیدی برای نگاه کردن به جهان و پاسخ دادن به آن می کنید.

به عنوان مثال، شما شروع به تشخیص الگوهای منفی در نحوه درک خود از محیط، افراد موجود در آن و خودتان می کنید. سپس آن ادراکات نادرست و منفی را برای مثبت تر شدن و تأیید خود مجدداً تنظیم می کنید. 

به عنوان مثال، باورهای منفی رایجی که ممکن است شما را به سمت خوددرمانی سوق دهند عبارتند از «من به اندازه کافی خوب نیستم» یا «من همیشه معتاد خواهم بود». به تدریج، آن نوع خودگویی های منفی و غیر مفید را با جملات حمایتی تری جایگزین می کنید، مانند «من همیشه در حال یادگیری و رشد هستم» و «من در سفری برای رهایی از مواد مخدر هستم».  

شما تغییراتی در سبک زندگی ایجاد می کنید

شاید تعجب کنید که بدانید تغییرات ساده در سبک زندگی شما ممکن است به شما کمک کند اعتیاد خود را به یک ماده مخدر ترک کنید. به عنوان مثال، ورزش از طریق تولید و ترشح هورمون های طبیعی خلق و خوی شما را بالا می برد. مطالعات نشان داده اند که ورزش منظم می تواند رفتارهای مصرف مواد مخدر را به ویژه در مردان کاهش دهد. 

یک رژیم غذایی سالم که شامل غذاهای کامل مانند سبزیجات و میوه های تازه باشد به تغذیه سلول های شما از جمله سلول های مغز کمک می کند. حتی تغییر افرادی که با آن ها معاشرت می کنید می تواند به شما کمک کند عادت های مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر را ترک کنید، مانند مهمانی با سایر سوء مصرف کنندگان که مطمئناً به شما نوشیدنی یا مواد مخدر می دهند.