نکاتی برای کاهش یا ترک مصرف مواد مخدر

در صورت نیاز وقت بگذارید. کاهش تدریجی مواد مخدر اغلب بهترین راه به سمت ترک کامل اعتیاد است. اگر در حین کاهش مصرف مواد مخدر شروع به هوس کردید، برای چند دقیقه حواس خود را پرت کنید. برنامه‌های ورزشی و یا مدیتیشن نیز می تواند در این شرایط به شما کمک کند که آرامش بیشتری داشته باشید.

نکات قابل توجه برای کاهش یا ترک مصرف مواد مخدر

اگر در مورد مصرف مواد مخدر خود نگران هستید و می خواهید تغییرات مثبتی ایجاد کنید، ما این جا هستیم تا به شما کمک کنیم. کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دی با سال ها سابقه درخشان در زمینه ترک انواع مواد مخدر و درمان اختلالات روانی با مجهزترین امکانات بیمارستانی می تواند اعتیاد شما را به صورت ریشه ای درمان کند و به شما کمک کند تا شادتر، ایمن تر و سالم تر باشید. 

مراحل ترک مواد مخدر

چند مرحله برای کاهش یا ترک مواد مخدر وجود دارد که می توانید انجام دهید.

  • برداشتن اولین قدم و نگاهی به مصرف مواد مخدر می تواند سخت باشد، اما می تواند تأثیر زیادی بر سلامت و شادی شما داشته باشد.
  • مصرف هر دارویی می تواند مشکل ساز شود، چه کوکائین، چه مسکن های تجویزی و چه الکل و حشیش. لازم نیست هر روز دارو مصرف کنید تا مشکلی ایجاد شود. وابستگی به دارو می تواند جسمی، روانی یا هر دو باشد.
  • ممکن است متوجه شده باشید که نمی‌توانید کارهای روزمره را بدون استفاده از مواد مخدر انجام دهید، یا شاید زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، نوعی کناره‌گیری را تجربه می کنید.
  • ممکن است افراد دیگر تغییری در رفتار شما دیده باشند یا ممکن است خطراتی را انجام داده باشید که سلامت یا ایمنی شما را به خطر می اندازد.
  • به هر دلیلی، تغییر با حمایت درست امکان پذیر است. شما در هر مرحله ای از اعتیاد که قرار داشته باشید می توانید آن را درمان کنید.

نکاتی برای کاهش یا ترک مصرف مواد مخدر

مواردی که قبل از شروع ترک اعتیاد باید در مورد آن ها فکر کنید

اگر به فکر انجام اقداماتی برای قطع مصرف مواد مخدر یا کاهش مصرف آن هستید، از کمک گرفتن نترسید. وقتی از دیگران کمک و حمایت می طلبید، ایجاد تغییرات مثبت بسیار آسان تر است.

  • شما می توانید در مورد نگرانی های خود با پزشک صحبت کنید. آن ها می توانند به شما مشاوره و اطلاعات مفیدی بدهند.
  • اگر می توانید، با خانواده و دوستان خود در مورد مصرف مواد مخدر صحبت کنید. درخواست کمک می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند، به خصوص در چند هفته اول.
  • اگر به مواد مخدر وابستگی دارید، لطفاً قبل از قطع ناگهانی مصرف خود با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا بتوانید علائم ترک اعتیاد را با دقت مدیریت کنید.

چگونه می توان شروع به کاهش یا ترک مصرف مواد مخدر کرد

هنگامی که تصمیم خود را گرفتید، این مراحل را برای رسیدگی به مصرف مواد خود امتحان کنید.

  • یک دفتر یادداشت دارویی داشته باشید. زمان استفاده، موارد مصرفی و میزان مصرف را یادداشت کنید. همچنین یادداشت کنید که کجا بودید، با چه کسی بودید و قبلاً چه می‌کردید.
  • ببینید آیا می توانید الگوهایی را در دفتر یادداشت خود ببینید. ممکن است همیشه در کنار افراد خاص یا مثلاً بعد از غذا الکل بنوشید یا مواد مخدر استفاده کنید.
  • اگر بتوانید افراد، مکان‌ها و چیزهایی که باعث مصرف مواد مخدر شما می‌شوند را شناسایی کنید، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. ممکن است بخواهید برخی از محرک ها را به طور کامل حذف کنید یا از هر ترکیبی موجب هوس شما به مواد مخدر می شود اجتناب کنید.
  • با خودتان مهربان باشید و هر قدمی که به سمت هدفتان می‌روید، هر چه قدر هم کوچک باشد جشن بگیرید در مورد هر شکستی نیز احساس گناه نکنید. این یک فرآیند است و هر چالشی فرصتی برای یادگیری بیشتر در مورد خودتان است.