رابطه زندگی ناسالم و اعتیاد

بیماری اعتیاد به مواد مخدر یا الکل می تواند به روابط سالم و طبیعی آسیب برساند، باعث ایجاد ضربه و اختلال در عملکرد شود. روابط سمی و اعتیاد دست به دست هم می دهند و یک چرخه معیوب ایجاد می کنند. تغییر زمانی اتفاق می افتد که معتاد یا خانواده و دوستانشان جلوی تأثیر سمی اعتیاد به مواد مخدر در روابط را بگیرند.

بین شیوه زندگی ناسالم و اعتیاد رابطه تنگاتنگی وجود دارد. شیوه زندگی ناسالم برانگیزاننده رفتارهای پر خطر است و اعتیاد نیز بر شیوه زندگی افراد تأثیر می گذارد، به طوری که افراد ممکن است تحت تأثیر اعتیاد، خواب ناکافی و تغذیه ناسالم داشته باشند و به فعالیت های مخربی مانند رانندگی پر خطر، دزدی و رابطه جنسی تکانشی روی بیاورند.

نشانه های شیوه زندگی ناسالم

خواب ناکافی و نامنظم در اعتیاد. خواب ناکافی شبانه کمتر از 7 ساعت، خواب روزانه (فرد بیشتر اوقات روز را خواب است)، بی خوابی شبانه (فرد تا نیمه شب یا سحر بیدار است).

تغذیه ناسالم و ناکافی در اعتیاد

تغذیه ناکافی و مصرف غذاهای آماده، پرخوری و کم خوری و مصرف نوشیدنی های محرک (مانند قهوه، نسکافه و چای فراوان).

عدم تحرک در اعتیاد

ورزش نکردن، عدم تحرک مانند نشستن یا دراز کشیدن در بیشتر اوقات روز، پرهیز از انجام دادن فعالیت های روزمره و پرهیز از پرداختن به فعالیت های لذت بخش.

انزوا در اعتیاد

دوری از دوستان و افراد پاک.

رابطه زندگی ناسالم و اعتیاد

جایگرین کردن مواد مخدر با الکل

در مواردی ممکن است برخی از افراد در حال ترک اعتیاد برای مقابله با علائم و نشانه های وسوسه و نیز هیجان های منفی (مانند احساس افسردگی، اضطراب و کسالت) به مصرف الکل روی آورند.

مصرف الکل ممکن است در کوتاه مدت خلق را بهبود بخشد اما با از بین رفتن آثار منفی آن، هیجان های منفی را با شدت بیشتری ظاهر می کند و فرد ناچار می شود برای مقابله با این نشانه ها الکل بیشتری مصرف کند و به علاوه، مصرف الکل مانع از این می شود که شما روش های کارآمد و مؤثری برای مقابله با خلق افسرده و کنترل وسوسه یاد بگیرید. به این ترتیب همیشه به الکل وابسته خواهید ماند و ترک الکل بسیار دشوار و ناممکن می شود.

  • الکل آثار زیانبار خود را دارد که ممکن است برای شما که در دوره ترک اعتیاد به سر می برید، آسیب زا باشد، زیرا هنگام ترک مواد مخدر جسمتان ضعیف و روانتان شکننده است و مصرف الکل مانند کبریتی خواهد بود که به جان خرمن خویشتن داریتان می افتد و آن را به آتش می کشد. بسیاری از افراد در حال ترک اعتیاد گزارش کرده اند که با مصرف الکل خویشتن داری خود را از دست داده اند و دوباره به مصرف مواد مخدر روی آورده اند.
  • واژه تفننی اصطلاحی است که برخی افراد با آن خود را فریب می دهند. چیزی به اسم مصرف تفننی الکل معنایی ندارد. مصرف تفننی فقط سرپوش گذاشتن بر اعتیاد است. در واقع ورای مصرف تفننی «اعتیاد» است. آن چه از افراد در حال ترک انتظار می رود این است که از مصرف الکل به هر شکل ممکن پرهیز کنند.

مصرف داروهای بدون نسخه در ترک اعتیاد

مصرف داروهای آرام بخش، ضد درد و خواب آور و دیگر داروهایی که هر فرد به هر دلیلی بدون نظر پزشک آن ها را مصرف می کند، نوعی اعتیاد محسوب می شود و در بسیاری از موارد سکوی پرش برای مصرف مواد مخدر محسوب می شود.

پس هیچ دارویی را بدون نظر پزشک مصرف نکنید. بسیاری از علائم و نشانه های ترک اعتیاد طبیعی است و خود به خود پس از مدتی رفع می شود و نیازی نیست دارو مصرف کنید. در خصوص اهمیت خویشتن داری کامل نظرآشنایی را جویا شوید که ترک اعتیاد موفقی داشته و دست کم 2 سال از ترک آن ها می گذرد.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی تنها مرکز ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی، آماده اراده خدمات به بیماران عزیز می باشد.