نقش حیاتی روان درمانی در درمان اعتیاد

با درمان ترک اعتیاد در کلینیک ترک اعتیاد، ساکنان از چیزها و مکان هایی که آن ها را به سمت مصرف مواد مخدر سوق داده است، جدا می شوند. آن ها برای مدت معینی در یک مرکز منحصر به فرد زندگی خواهند کرد که ممکن است چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد. در حین زندگی در آن جا، مهارت ها و عادات جدیدی یاد می گیرند تا پس از اتمام برنامه، شانس بیشتری برای هوشیار ماندن داشته باشند.

رهایی از عادت بد استفاده از مواد مخدر یک دستاورد بزرگ برای فردی است که به مواد مخدر اعتیاد دارد. چیزهای زیادی برای افتخار کردن وجود دارد، اما هنوز کار سخت زیادی در پیش است. سم زدایی مواد مخدر آغاز فرآیند چالش برانگیز بهبود اعتیاد است. اما هر قدمی که در این مسیر برداشته می‌شود، در یادگیری مدیریت ولع مصرف مواد مخدر و همچنین جلوگیری از عود اعتیاد مفید خواهد بود.

درمان اصلی ترک اعتیاد

درمان اصلی ترک اعتیاد برای بسیاری از معتادان در حال بهبودی، مشاوره است. برخی از نمونه های مشاوره درمانی عبارتند از درمان شناختی رفتاری و مشاوره خانواده. این به حفظ هوشیاری افراد بسیار کمک می کند. روان درمانی همچنین در درمان مسائل مرتبط با سلامت روان مهم است.

چرا روان درمانی در ترک اعتیاد مهم است

اعتیاد به مواد مخدر صرفاً وابستگی به مواد مخدر نیست. هنگامی که سم زدایی به پایان رسید و بدن دیگر به دنبال مواد مخدر نیست، خطر عود مجدد اعتیاد همچنان وجود دارد و به این دلیل است که عوامل اجتماعی و روانشناختی خاصی محرک‌های قوی هستند که می‌توانند فرد را به مصرف مجدد مواد مخدر سوق دهند.

به عنوان مثال، اگر فرد نداند که چگونه با استرس به روش های سالم کنار بیاید، این امر می تواند باعث شود که دوباره به مصرف مواد مخدر یا نوشیدن الکل روی بیاورد. همچنین ممکن است بازدید از مکان‌های معمولی که زمانی مواد مخدر مصرف می‌کردند می‌تواند باعث ایجاد ولع شود و البته، دوستانی که هنوز از مواد غیرقانونی استفاده می‌کنند، می‌توانند روی فرد تأثیر بگذارند تا دوباره به استفاده از آن‌ها برگردد، زیرا متقاعد شده‌اند که به کل روند بهبودی آسیبی نمی‌زند. مطمئناً این طرز فکر اشتباه است.

همه این مثال‌ها می‌توانند انگیزه‌های بسیار قوی برای ادامه مصرف مواد مخدر ایجاد کنند. هیچ روش واحدی برای درمان اعتیاد وجود ندارد که بهتر از دیگری باشد. به همین ترتیب، هیچ تکنیکی برای همه کسانی که به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند کار نمی کند. هر بیمار در حال بهبودی یک مورد منحصر به فرد است که در آن درمان باید خاص نیازهای او باشد.

نقش حیاتی روان درمانی در درمان اعتیاد

درمان فردی یا گروهی اعتیاد

برای درمان اعتیاد به مواد مخدر، هر نوع مشاوره درمانی بهتر از هیچ است. این خیلی درست است. با این حال، بسیاری درمان گروهی را در مقایسه با درمان فردی ترجیح می دهند و دلیلش این است که در گروه درمانی، شرکت‌ کنندگان هم توسط سایر افراد در حال بهبودی که تجربه‌های مشابهی را پشت سر می‌گذارند، حمایت می‌شوند و به چالش کشیده می‌شوند.

برنامه های دوازده مرحله ای مانند معتادان گمنام وجود دارد که برای افرادی که سعی در ترک اعتیاد خود به مواد مخدر، الکل و سیگار دارند حمایت و تشویق می کند. این نیز بخش بسیار مفیدی از روند درمان اعتیاد است. با این حال، با برنامه های دوازده مرحله ای ترک اعتیاد، به یاد داشته باشید که جلسات توسط روان درمانگر تسهیل نمی شود، بنابراین مانند گروه درمانی نیست.

با درمان فردی ترک اعتیاد به مواد مخدر، افرادی که اختلالات روانی همزمان دارند می توانند از این جلسات بهره مند شوند. کسانی که افسردگی یا اختلال دوقطبی دارند، جدای از درمان اعتیادشان، برای شرایط روانی نیز نیاز به درمان دارند.