مهارت کنترل خشم در افراد معتاد

اگرچه عصبانیت می تواند یک احساس سالم باشد، کسی که با یک اختلال مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند برای کنار آمدن با آن از راه های سالم تلاش می کند. به عنوان مثال، کسی که از الکل سوء استفاده می کند بسته به شرایط ممکن است با خشم بیش از حد واکنش نشان دهد. برعکس، ممکن است کسی برای تسکین احساسات عصبانیت از الکل استفاده کند، که اغلب نتیجه معکوس دارد. صرف نظر از ترتیب خشم یا سوء مصرف مواد، مواد شیمیایی می توانند احساس خشم را بیشتر مختل و تعمیق کنند.

خشمگین شدن هیجانی است که همه ما در صورت احساس ناکامی آن را تجربه می‌کنیم. پدیده‌ای کاملاً طبیعی است اما برخی افراد آستانه تحمل پایین تری دارند و زودتر از دیگران خشمگین می شوند و در صورت احساس خشم، آن را با شدت بیشتری تجربه می‌کنند. سوء مصرف مواد مخدر و ترک آن که با علائم ترک اعتیاد و محرومیت همراه است، سبب می‌شود که افراد سریع‌تر خشمگین ‌شوند و در کنترل خشم خود ناتوان باشند.

ارتباط اعتیاد با چگونگی ابراز خشم

احساس خشم در رویارویی با ناکامی یا زمانی که فکر می‌کنیم با ما غیر منصفانه رفتار شده کاملاً طبیعی است. اما این که چگونه خشم خود را کنترل یا ابراز کنید، مهم است. برخی افراد خشم خود را با رفتارهای پرخاشگرانه نشان می‌دهند. عده‌ای دیگر آن را فرو می خورند و عده‌ای هم خشم خود را با شدت زیاد و در موقعیتی نامناسب ابراز می کنند. همگی این موارد ممکن است مشکل ساز باشد.

تفاوت ابراز خشم در افراد مختلف

عده‌ای از افراد در صورت احساس خشم می توانند خشم خود را کنترل و آن را در موقعیت مناسبی ابراز کنند اما کنترل خشم ممکن است برای بسیاری از افراد از جمله مصرف‌کنندگان مواد مخدر دشوار باشد. مصرف مواد مخدر باعث می شود افراد سریع تر خشمگین شوند. برای مثال، فردی می گوید اصلاً نمی توانم خشمم را کنترل کنم و هنگام عصبانیت بسیار پرخاشگر می شود. اگر مواد مخدر مصرف کند خشم او به هیچ عنوان قابل کنترل نیست و برای درمان اعتیاد باید حتماً باید از فنون و مهارت ها در این زمینه کمک بگیرد.

ارتباط اعتیاد با خشم نامتناسب

در حالت طبیعی خشم افراد متناسب با واقعه ای است که باعث خشمگین شدنشان شده است. برای مثال اگر کسی امانت شما را به موقع به شما نرساند خشمگین می‌شوید اما اگر کسی که به شما تهمت بزند یا شما را تحقیر کند بسیار بیشتر خشمگین می شوید و چنین چیزی طبیعی است.

مصرف مواد مخدر سبب می‌شود که خیلی زود و با شدت زیاد خشمگین شوید، به طوری که احساس خشم شما با رویدادهایی که باعث خشم می‌شود متناسب نیست. برای مثال، ممکن است از یادآوری مادرتان درباره مصرف دارو به اندازه انتقاد منفی و شدید برادرتان خشمگین شوید. چنین رفتاری اغلب باعث تعجب اطرافیانتان می‌شود.

ارتباط اعتیاد با کنترل خشم

کنترل خشم به این معناست که بتوانید خشم خود را کنترل کنید، از شدت آن بکاهید و در موقعیت مناسب و به شیوه‌ای مناسب آن را ابراز کنید. این مهارتی است که یادگیری آن مخصوصاً در درمان بیماری اعتیاد ضروری است. برای کنترل خشم باید با مراحل خشم آشنا شوید.

ویژگی های افکار منفی برانگیزاننده خشم

افکار منفی باعث بروز و تشدید برانگیختگی بدنی می‌شود. به همین دلیل کنترل آن ها ضروری است. افکار منفی ویژگی های خاص خود را دارد. این افکار با باید و نباید پیش‌بینی منفی، نسبت دادن قصد و عمد به دیگران، دنبال مقصر گشتن، بزرگ نمایی، تعمیم، ذهن خوانی و برچسب زدن همراه است. برای کنترل این افکار باید زمانی که بر انگیخته و نا آرام هستید به ذهنتان توجه و افکار منفی تان را یادداشت کنید.

مهارت کنترل خشم در افراد معتاد

نمونه هایی از افکار برانگیزاننده

  • آدم بی مسئولیتی است (برچسب زدن).
  • از قصد سرقرار نیامد (عمد).
  • اگر جوابش را ندهم فکر می‌کند از او ترسیدم (ذهن خوانی).
سه فکرخودآیند پیشین تحریف های شناختی برچسب زدن، عمدی بودن رفتار و ذهن خوانی را در خود جای داده است.

مواردی از افکار منفی برانگیزاننده خشم

  • او باید بفهمد که با کی طرفه (تأکید بر بایدها).
  • من نباید کوتاه بیام (تأکید بر بایدها).
  • این کار همیشگی شه (تعمیم)
  • آدم گستاخ و ناسپاسی است (برچسب زدن).
  • بدتر از این نمی شد (فاجعه سازی).
  • دیدی چی شده! دردسر از این بزرگ تر؟! (بزرگنمایی).
  • اگر سکوت کنم فکر می کنه ازش ترسیدم (ذهن خوانی).
  • اگر الان باهاش برخورد نکنم دفعه بعد بدتر می کنه (پیش‌بینی منفی).
  • همه اش تقصیر اون بود (دنبال مقصر گشتن)

موارد یاد شده نمونه‌هایی از افکار منفی و تحریف های شناختی برانگیزاننده خشم محسوب می شود.

کلینیک ترک اعتیاد دی به عنوان بهترین مرکز منحصر به فرد تخصصی در زمینه بستری و درمان اعتیاد در کشور آماده ارائه خدمات شبانه روزی به بیماران محترم می باشد.