مضرات ماری جوانا

واضح است که استفاده از ماری جوانا خطر وابستگی و سوء استفاده را به همراه دارد، خطری که اگر قرار باشد عصاره گیاه خام یا مواد فعال آن برای اهداف پزشکی استفاده شود، باید در نظر گرفته شود. برای برخی از بیماران، به ویژه نوجوانان، افراد با مشکلات روانی یا اجتماعی، و کسانی که استعداد ارثی برای سوء مصرف مواد دارند، داروهای مبتنی بر ماری جوانا ممکن است ارزش خطر را نداشته باشند. از سوی دیگر، در مقایسه با الکل، تنباکو و چندین داروی تجویزی، پتانسیل سوء مصرف ماری جوانا نسبتاً کم و مطمئناً در محدوده قابل کنترل برای بیماران تحت مراقبت پزشک به نظر می رسد.

برای اکثر مردم، اصلی ترین اثر نامطلوب مصرف حاد ماری جوانا یعنی اثر فوری یک دوز قوی، کاهش عملکرد روانی حرکتی است. تعداد کمی از افراد نیز احساسات بدی را تجربه می کنند که از ناراحتی هایی سطحی تا ناراحتی عاطفی عمیق متغیر است. ماری جوانا و داروهای مبتنی بر ماری جوانا برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی هستند، به ویژه افرادی که در معرض وابستگی به مواد مخدر آسیب پذیر هستند، خطر بیشتری دارد. این طیف خطر برای عوارض جانبی حاد به خوبی در محدوده قابل تحمل برای داروهای تجویزی قرار دارد.

عوارض جانبی ماری جوانا

نگرانی مهمتر در مورد ماری جوانای پزشکی، عوارض جانبی مزمن این دارو است (آن هایی که در طول استفاده طولانی مدت ظاهر می شوند). این اثرات به دو دسته تقسیم می شوند: پیامدهای طولانی مدت سیگار کشیدن و خطرات مواجهه مزمن با تی. اچ. سی، دود ماری جوانا، مانند دود تنباکو، با افزایش خطر ابتلا به سرطان، آسیب ریه و نتایج ضعیف بارداری مرتبط است. بنابراین بعید است که تدخین ماری جوانای برای هر بیماری مزمن پزشکی یک داروی بی خطر باشد.

اعتیاد به ماری جوانا

یک عارضه جانبی کمتر شایع مصرف طولانی مدت ماری جوانا، وابستگی است، که تمایل دارد فقط در زیرجمعیت آسیب پذیری از مصرف کنندگان، به ویژه نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک، رخ دهد. همان طور که انتظار می رود، افراد مبتلا به مشکلات روانپزشکی و افرادی که در معرض سوء مصرف مواد مخدر هستند ممکن است در معرض خطر وابستگی به ماری جوانا پزشکی باشند. علاوه بر خطرات ناشی از استنشاق دود، یکی دیگر از اشکالات استفاده از سیگار ماری جوانا به عنوان سیستم انتقال دارو، ترکیب بسیار متغیر آن ها است. گیاهانی که در شرایط مختلف رشد می کنند حاوی مخلوط های متغیری از کانابینوئیدها هستند و برگ های خشک شده آن ها نیز ممکن است با باکتری ها و قارچ های سمی آلوده باشد.

مضرات-ماری-جوانا

تحریم ماری جوانای پزشکی

در مورد این تصور که تحریم ماری جوانای پزشکی ممکن است منجر به افزایش استفاده غیرپزشکی آن یا به طور کلی سوء مصرف مواد مخدر شود، هیچ داده قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که این نگرانی را تأیید کند. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر ماری‌جوانا به‌اندازه سایر داروهای دارای پتانسیل سوء مصرف تحت نظارت دقیق قرار می‌گرفت، هیچ تهدید خاصی برای افزایش سوء مصرف ایجاد نمی‌کرد. با این حال، هیچ مطالعه ای به طور مستقیم به این سوال نپرداخته است. حتی اگر بتوان نشان داد که استفاده پزشکی از ماری‌جوانا این تصور را که می‌تواند باعث آسیب شود را کاهش دهد، این شواهد به مقررات قانونی درمان‌های مبتنی بر ماری‌جوانا مربوط نمی‌شود. این که آیا یک دارو برای استفاده پزشکی تأییدیه دریافت می کند به ایمنی و کارایی آن برای استفاده فردی بستگی دارد، نه ادراکات یا باورهایی که در کل جامعه ایجاد می کند.

آسیب های ناشی از کشیدن ماری جوانا

مطمئناً ماری جوانا یک ماده کاملاً خوش خیم و بی خطر نیست. ماری جوانا یک داروی قوی است که به طرق مختلف بر بدن و ذهن تأثیر می گذارد. با این حال، به جز آسیب های ناشی از کشیدن ماری جوانا، اثرات نامطلوب آن شبیه بسیاری از داروهای تأیید شده است. در حالی که اثربخشی داروهای مبتنی بر ماری جوانا هنوز مشخص نیست، داده های بالینی موجود نشان می دهد که ماری جوانا و ترکیبات شیمیایی آن می توانند در درمان بسیاری از اختلالات کمک کنند.