مشکلات دروغین افراد معتاد

اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر علائم و نشانه های متفاوتی دارد که تعدادی از این نشانه ها ظاهری و تعدادی در رفتارهای مصرف کننده قابل مشاهده است که عموماً رفتارهای هنجار شکن هستند. نکته ای که باید بدانید این است که نتیجه قطعی اعتیاد فرد به مواد مخدر تنها بعد از انجام آزمایشات قابل استناد است اما آشنایی با این علائم و نشانه ها می تواند اولین قدم برای کمک به بیماران معتاد و خانواده هایشان باشد.

دوستان مشکوک

دوستی با افراد معتاد، مشکوک و کسانی که سابقه دزدی و زندان دارند و وجهه اجتماعی خوبی ندارند، از ویژگی های فرد معتاد است.

سرقت کردن

نوجوانان و جوانانی که مبتلا به مواد مخدر هستند چون از نظر مالی در تنگنا هستند در آغاز اعتیاد خود دست به سرقت اموال خانواده، همسایگان، دوستان یا سرقت اموال افراد ناشناس می‌زنند.

داشتن دوستان ناباب

اصولاً نوجوانانی که با دوستان معتاد رفت و آمد دارند مانند آن ها هستند.  

عدم تمایل به مسافرت‌های دور

مسافرت‌های دور نوع محک برای شناسایی معتاد است، زیرا حمل مواد مخدر در مسیر مسافرت مشکل است و از طرفی در مسیر جاده ها در هنگام بازرسی در مقابل ایستگاه های بازرسی با تغییر رنگ چهره مورد شناسایی پلیس قرار می‌گیرند. 

در خانه ماندن

در بعضی مواقع که طرح جمع‌آوری معتادان از سوی نیروی انتظامی به اجرا درمی‌آید، فرد معتاد جهت دستگیر نشدن مجبور است در خانه بماند.

خارج شدن از خانه برای مراجعه به مکان‌های خاص

فرد معتاد برای تهیه مواد مخدر در موقع نیاز و یا هنگامی که در منزل مهمانی هست به مکان های مشخص و همیشگی مراجعه می‌کند. لذا، جوانان معتاد از مکان‌های تهیه مواد مخدر و قیمت آن کاملاً مطلع هستند و در این گونه مباحث اظهارنظرهای تخصصی ارائه می‌دهند.

حساسیت نشان دادن به بحث های ضد اعتیاد

فرد معتاد در این گونه مباحث سعی دارد موضوع بحث را عوض کند یا در بحث هایی که در مورد ترک اعتیاد است و سعی دارد این ترک را موقتی جلوه دهد.

شرکت نکردن در مسائل اجتماعی و فرهنگی

معمولاً جوانان معتاد کمتر در این گونه مجالس ظاهر می شوند و تمایلی به این گونه فعالیت ها ندارند. 

مشکلات دروغین افراد معتاد

قرض گرفتن پول از دیگران

برای تهیه ی مواد مخدر از دوستان و آشنایان به بهانه‌های مختلف پول قرض می گیرند یا وسائل شخصی خود را با کمتر از قیمت بفروش میرسا نند.

شناسایی فرد معتاد

از روی اشیاء و لوازمی که جوان استفاده می کند و با آن ها سر وکار یا علاقه دارد می توان به اعتیاد وی و حتی نوع مواد مخدری مصرف می کند، پی برد مانند:

  • مصرف چای زیاد و پر رنگ: معمولاً افراد معتاد خصوصاً تریاکی ها بعد از مصرف مواد مخدر نیاز به نوشیدن یک لیوان چای پر رنگ و داغ دارند. بعضی از آن ها نیز تریاک را در چای حل می کنند و سپس می نوشند. مصرف چای افراد معتاد بیشتر از افراد معمولی است.
  • داشتن اشیاء و وسایل خاص اعتیاد: اشیایی از قبیل زرورق سیگار، لوله ی خودکار، تیغ و سرنگ در جیب لباس یا محل کار فرد خود می تواند دلیل بر اعتیاد باشد.
  • داشتن بعضی از داروهای مشخص: افراد معتاد بعضی از داروهایی که حاوی مواد مخدر هستند مانند شربت اسپکتورانت کدئین، قرص دیفنوکسیلات و استامینوفن کدئین تا در صورت عدم دسترسی به مواد مخدر از آن ها استفاده کنند.
  • مصرف بعضی از داروهای خواب آور: معمولاً معتادان قرص های خواب آور مانند دیازپام مصرف می کنند تا بتوانند بخوابند.
  • عدم تجدید گواهینامه های لازم و ضروری توسط معتادان: زیرا تجدید گواهینامه نیاز به آزماش دارد و انجام این کار برای معتادان سخت و دشوار است.
  • وسایلی که در آن مواد مخدر پنهان می کنند: پلاستیک های مشمعی به ابعاد کوچک جهت نگهداری مواد مخدر.
  • تهیه سرنگ های پنج سی سی برای تزریق: بعضی از مواد مخدر مایع با سرنگ های مختلف خصوصاً با سرنگ پنج سانتی استفاده می شوند.
  • استفاده از بعضی عطرها و ادکلن های تند هنگام خروج از مجالس رسمی: استفاده از این مواد عطری برای رفع بوهای ناشی از مصرف مواد مخدر است.
  • استفاده از قطره های چشمی فنیل افرین و نفتازولین: چون معتادان خصوصاً آن هایی که حشیش و بنگ مصرف می کنند چشمشان قرمز می شود، از این قطره ها برای برطرف کردن قرمزی چشمشان استفاده می کنند.
  • خرید بعضی از کالاها: تهیه ذغال به خصوص در حجم و مقدار معین یکی از ضروریات تریاک کشیدن است و نوع خاص آن به نام «ذغال جکسون» معروف است.