محافظت از فرزندان در مقابل سوء استفاده از مواد افیونی

برای آگاه سازی فرزندان از خطرات مصرف مواد مخدر ابتدا لازم است که والدین خود آگاهی های مورد نیاز و همچنین طریقه و زمان مناسب بیان آن با فرزندان را بدانند. آگاهی والدین نقش بسیار زیادی در پیشگیری و حفاظت فرزندان در مقابل اعتیاد به انواع مواد مخدر دارد. احساس قضاوت، سرزنش یا مورد حمله قرار گرفتن را از فرزندتان دور کنید و صادقانه با او صحبت کنید.

پیشگیری از اعتیاد فرزندان به مواد افیونی

اجازه دهید فرزندتان بداند که شما به او اهمیت می دهید و این دلیلی است که چرا می خواهید در مورد خطرات قرص های ضد درد تجویزی، هروئین و سایر مواد افیونی با او صحبت کنید.

توجه به عوامل خطر

عوامل خاصی وجود دارد که باید مراقب آن ها باشید که ممکن است فرزند شما را تحت تأثیر قرار دهد. بعضی از افراد در معرض خطر بیشتری برای اعتیاد به مواد مخدر هستند. مهم است که در نظر داشته باشید که عوامل خطر سرنوشت کودک را تعیین نمی کند در عوض، آن ها یک معیار کلی در مورد احتمال مصرف مواد مخدر ارائه می دهند یا استعداد ابتلا به اعتیاد را در نظر می گیرند. زمانی که فرزند شما قبلاً مواد مخدری مانند الکل و ماری جوانا را امتحان کرده است بسیار مهم است زیرا ممکن است او بیشتر مستعد آزمایش مواد افیونی باشد. داشتن سابقه خانوادگی و مشکلات مربوط به مواد مخدر یا الکل می تواند کودک را در معرض افزایش خطر ابتلا به اعتیاد به مواد افیونی قرار دهد.

خطرات قوی برای گرایش فرزندان به مواد مخدر

  • والدینی که خودشان به مواد مخدر اعتیاد دارند
  • اقوام نزدیکی که سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد دارند یا در حال بهبودی هستند
  • مصرف مواد مخدر در حضور کودکان
  • کودکانی که در تنظیم افکار و احساسات خود مشکل دارند
  • مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال کمبود توجه، بیش فعالی دارند   

این شرایط کودک را در معرض خطر بیشتری برای مشکل مصرف مواد مخدر قرار می دهد. با این که همه جوانان مبتلا به این اختلالات دچار مشکل مصرف مواد مخدر نمی شوند، اما آن ها شانس بیشتری برای اعتیاد دارند.

محافظت از فرزندان در مقابل سوء استفاده از مواد افیونی

ارتباط بین مشکلات روانپزشکی و مصرف مواد مخدر

مدیریت و درمان زمینه شرایط روانپزشکی، یا درک میزان احساسی و مشکلات رفتاری که می تواند باعث تحریک یا تشدید شود برای کاهش خطرات مشکل مصرف مواد مخدر مهم است.

رویدادهای آسیب زا (مانند شاهد تصادف رانندگی، تجربه یک بلای طبیعی، قربانی بودن یا سوء استفاده جنسی و غیره) نشان داده شده است که باعث افزایش خطر مشکلات مصرف مواد مخدر در آینده می شوند. بنابراین، مهم است که والدین تأثیر احتمالی را تشخیص دهند و برای رسیدگی به ضربه روحی که به فرزندشان وارد شده کمک بگیرند.

مشکلات کنترل تکانه و یا درگیر شدن در کارهای مخاطره آمیز که این رفتارها اغلب با مصرف مواد مخدر مرتبط است. اگر این مورد در فرزند شما وجود دارد، داشتن گفتگو در مورد عواقب آن مفید است.

این اقدامات، برای تقویت زمان هایی است که کودک شما نشان می دهد ایمنی را به جای ریسک و آموزش انتخاب می کند. مهارت های ذهن آگاهی مشاوره حرفه ای نیز ممکن است در تنظیمات فردی یا گروهی مفید باشد.

نکاتی در مورد پیشگیری از اعتیاد فرزندان

در مورد خطرات با فرزندتان صحبت کنید. داشتن مکالمات معنادار و مداوم در مورد مواد مخدر و استفاده از آن، بخش اساسی کمک به فرزندان است. پسر یا دختر خود را دادن آگاهی های مورد نیاز سالم و ایمن نگه دارید. با دانستن نکاتی در مورد چگونگی تقویت درک متقابل و شکستن موانع ارتباطی بین شما و فرزندتان بیشتر به یکدیگر متصل شوید.

زمان و مکان خوبی را انتخاب کنید. به دنبال فرصت هایی برای گفتگو باشید. زمانی که هم شما و هم فرزندتان بیشتر پذیرا هستید. در حالی که ممکن است وقتی فرزندتان برای رفتن به مدرسه یا محل کار، عجله دارد، وسوسه انگیز باشید که مکالمه را شروع کنید اما ایده آل نیست.

برخی از والدین زمان پیاده روی، رانندگی یا کار کردن با هم را برای گفت و گو انتخاب می کنند. از گوش دادن فعال استفاده کنید. کنجکاو باشید که نوجوان یا جوان شما چگونه در مورد مصرف مواد مخدر فکر می کند.