ماهیت واقعی دام نیکوتین

درست است که افراد سیگاری، سیگار را در زمان های مختلف می کشند و اکثر مردم برای کشیدن سیگار از واژه عادت استفاده می کنند، اما این مطلب را همواره به خاطر بسپارید که کشیدن سیگار عادت نیست بلکه اعتیاد به مواد مخدر است. ترک سیگار نیز به دلیل ایجاد اعتیاد در مصرف کننده بسیار ناراحت کننده است.

اعتیاد به نیکوتین

بهترین راه برای پی بردن به ماهیت واقعی دام نیکوتین مقایسه آن با غذا خوردن است. وقتی عادت کنیم در طول روز چندین بار غذا بخوریم دیگر بین وعده های سه گانه غذایی، احساس گرسنگی نمی کنیم مگر زمانی که غذا خوردنمان به تأخیر بیفتد. حتی در این مواقع نیز درد جسمانی وجود ندارد بلکه فقط احساس خلاء و عدم آرامش خاطر است که باعث می شود احساس کنیم به غذا نیاز داریم و هنگامی که این احساس به ما دست می دهد واقعاً از خوردن غذا لذت می بریم.

سیگار کشیدن هم تقریباً همین طور است. احساس خلاء و عدم آرامش ناشی از نکشیدن سیگار که حاکی از نیاز داشتن به سیگار است درست مانند احساس گرسنگی و احساس نیاز به غذا خوردن است با این تفاوت که با سیگار کشیدن هیچ وقت فرد سیگاری احساس رضایت واقعی را همانند گرسنگی تجربه نمی کند.

دلیل سیگار کشیدن

در مورد سیگار نیز هیچ گونه درد جسمانی احساس نمی شود و احساس خلاء و نداشتن آرامش خاطر در فاصله بین دو سیگار آن قدر ضعیف است که آن را احساس نمی کنیم فقط زمانی این احساس عدم آرامش به سراغ ما می آید که نتوانیم سیگار بکشیم و با کشیدن سیگار احساس رضایت حاصل می شود. بعضی از افراد سیگاری نمی توانند بپذیرند که از سیگار کشیدن هیچ لذتی نصیبشان نمی شود و سیگار برایشان آرامش خاطر نمی آورد.

بعضی از آن ها با این گفته کاملاً مخالفند و می گویند که چه طور می توانید بگویید سیگار به فرد احساس آرامش روحی نمی دهد، من وقتی سیگار می کشم نسبت به قبل احساس آرامش بیشتری می کنم. اگر چه در نظر اول غذا خوردن و سیگار کشیدن شباهت زیادی به هم دارند اما دقیقاً عکس یکدیگرند.

ماهیت واقعی دام نیکوتین

دلایلی که نشان می دهد سیگار کشیدن و غذا خوردن عکس یکدیگرند

1- شما برای زنده مانده و داشتن عمری طولانی غذا می خورید در حالی که سیگار طول عمرتان را کوتاه می کند.

2- حقیقتاً غذا طعم خوبی دارد و خوردنش لذت بخش است در حالی که سیگار کشیدن یعنی فرو بردن دودهای سمی و بدبو به درون ریه ها. 

3- غذا خوردن گرسنگی را برطرف می کند حال آن که کشیدن اولین سیگار باعث میل شدید شما به سیگار بعدی می شود و با کشیدن هر نخ سیگار نه تنها میل شما به سیگار کشیدن از بین نمی رود بلکه بیشتر هم می شود و بدون شک تا آخر عمر گرفتار آن خواهید بود.

اکنون زمان مناسبی است تا این باور غلط و رایج را از ذهن خود خارج کنید که می گویند سیگار کشیدن یک عادت است.

سیگار کشیدن، عادت یا اعتیاد

آیا غذا خوردن یک عادت است، اگر چنین فکر می کنید این عادت را ترک کنید. نه البته که این طور نیست. غذا خوردن مثل نفس کشیدن برای زنده ماندن انسان ضروری است. درست است که افراد مختلف در زمان های متفاوت و با انواع گوناگونی از غذاها گرسنگی خود را برطرف می کنند، اما خوردن به خودی خود یک عادت نیست.

همین طور سیگار کشیدن نمی تواند یک عادت باشد. هر فرد سیگاری فقط به این دلیل سیگار روشن می کند تا آن احساس خلاء و عدم آرامش خاطر را که با کشیدن سیگار قبلی در او به وجود آمده بود برطرف کند و این همان ماهیت واقعی دام نیکوتین است.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر شهرام حسام بختیاری با بهترین و منحصر به فردترین خدمات ترک اعتیاد آماده همراهی شما عزیزان می باشد.