فعالیت های پیشگیری متمرکز بر آموزش

مراحل تدوین برنامه پیشگیری از اعتیاد عبارتست از وضع و اجرای قوانین مربوط به سوء مصرف، حمل یا فروش مواد مخدر، آموزش و تقویت بهداشت عمومی، تعیین اهداف کلی پیشگیری عینی، شناسایی منابع مورد نیاز، استفاده از سایر روش های مکمل مانند جلسات بحث، نقد و تبادل نظر در مورد محتوای فیلم های نمایش داده شده می باشد.

پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

فعالیت های پیشگیری متمرکز بر آموزش و آگاه سازی والدین کودکان بیش از همه از والدین خود تأثیر می پذیرند. آگاه سازی والدین یکی از مهم ترین بخش های مؤثر در هر برنامة پیشگیری از اعتیاد می باشد. بر خلاف نوجوانان که معمولاً شیوع مصرف مواد مخدر را بیش از حد واقعی آن فرض می کنند، مطالعات مختلف نشان داده اند که همواره والدین میزان شیوع سوء مصرف مواد مخدر را کمتر از میزان واقعی آن تخمین می زنند و در نتیجه خطر آن را نیز احساس نمی کنند و اغلب باور ندارند که این مشکل برای فرزندان آن ها نیز ممکن است پیش بیاید.

اهمیت آگاهی والدین از خطر اعتیاد

در ابتدا والدین باید از خطر اعتیاد به مواد مخدر آگاه شده و در مورد پیشگیری از آن احساس مسئولیت نمایند. این آگاه سازی می بایست به طور مکرر از راه های مختلف مانند خواندن کتاب، جزوه، روزنامه، شرکت در جلسات مشاوره، سمینار، پیوستن به تشکل های مرتبط به والدین انجام شود. آگاه سازی والدین شامل ابعاد مختلف می باشد که به آن ها اشاره می شود.

ابعاد مختلف آگاه سازی والدین نسبت به اعتیاد

الف-آموزش اطلاعات لازم در مورد مواد مخدر ب-افزایش مهارت لازم برای ساختن پیوندهای قوی خانوادگی، برقراری ارتباط صمیمانه با کودکان و نوجوانان، بالا بردن اعتماد به نفس، ایجاد سیستم ارزشی قوی پ-وضع مقررات واضح در خانواده ت-آموزش الگوی خوب بودن ث-تشویق فعالیت های سالم و خلاق ج-ترغیب تشکیلات والدین

فعالیت های پیشگیری متمرکز بر آموزش

پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر از طریق مدرسه

اجرای فعالیت های پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر از طریق مدرسه و معلمان بسیار مهم است. ساختار مدرسه در برنامه های وسیع پیشگیری سهم به سزایی دارد. هزینه ملاحظاتی که از طریق مدارس صورت می گیرند نسبتاً کمتر است. همراهی مدرسه در برنامه های جامع اجتماعی موجب می شود تا پیام ها، ارزش ها و نگرش های واحدی به نوجوانان منتقل شود. هنگامی که از ساختار مدرسه در عملیات پیشگیری از اعتیاد استفاده می شود، نمی توان تنها افرادی را که بیشتر در معرض خطر هستند (مانند کسانی که دارای صفات شخصیتی مستعد کننده می باشند) تحت پوشش قرار داد، زیرا این خطر وجود دارد که به آنان برچسب «داشتن پتانسیل اعتیاد» زده شده و این پیام به فرد داده شود که «در آینده معتاد خواهی شد».

روش های دخالت دادن والدین برای پیشگیری از اعتیاد

  • برگزاری جلساتی برای آگاه کردن والدین از خطر مواد مخدر و دادن آموزش های لازم
  • دادن جزوه ها یا بروشورهای آموزشی به والدین
  • ترغیب والدین به شرکت در تشکل های والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان برای ایفای نقش های فعال تر

راه های پیشگیری از اعتیاد

  • برگزاری دوره های آموزشی یا روش های تغییر نگرش دانش آموزان
  • وضع مقررات واضح در رابطه با مواد مخدر
  • ایجاد امکانات مشاوره ودرمان
  • آگاه سازی معلمان
  • اصلاح روش تدریس و برخورد بادانش آموزان
  • آموزش مهارت های ارجاع دادن
  • استفاده از معلمان برای آموزش اطلاعات