فرآیند درمان سوء مصرف کنندگان مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مزمن است که با علل عواقب مضر و تغییرات در مغز، جستجو و استفاده از مواد مخدر اجباری یا غیر قابل کنترل است که می تواند طولانی مدت باشد. این تغییرات در مغز می تواند منجر به رفتارهای مضر در افرادی شود که مواد مخدر مصرف می کنند. اعتیاد به مواد مخدر نیز یک بیماری عود کننده است. عود بازگشت به مصرف مواد مخدر پس از تلاش برای قطع مصرف مواد مخدر است.

در فرآیند شروع درمان اعتیاد لازم است به اصول زیر توجه شود

1-اصل اعتماد به بیمار (به صحبت‌ها، کارها و حضور و رفت و آمدهای او اعتماد کنید). اعتماد باعث تقویت اعتماد به نفس در بیماران می‌شود.

2- پذیرش بیمار، بیمار را همانگونه که هست بپذیرید او را همانگونه که هست درک کنید. به حرف های او گوش نمایید. او را از خود بدانید. پذیرش بیمار مرحله مهمی در فرآیند درمان اعتیاد است (پذیرش به معنی درک کامل بیمار و شنیدن حرف و مشکلات بیمار است).

3-تشویق بیمار به ادامه درمان بخش مهمی از فرآیند درمان بیماری اعتیاد است و می‌تواند در تداوم درمان نقش مهمی داشته باشد.

4- حضور اعضای خانواده در جلسات گروهی، پیگیری و گزارش وضعیت بیمار موضوع مهم و اساسی باشد.

5-تشویق و افزایش انگیزه بیمار بسیار مهم است. تحقیقات مختلف نیز نشان داده است که اثر تشویق در پایداری درمان اعتیاد زیاد است. به عنوان مثال چنانچه شما تغییرات هرچند کوچک اما مثبت در بیمارانتان را مشاهده کردید با به کار بردن جملات مثبت و دادن پاداش او را تشویق کنید. مخصوصاً ایجاد و تقویت انگیزه و پاداش در بیماران مصرف کننده شیشه از اهمیت زیادی برخوردار است.

6- سعی کنید مثبت فکر نمایید و از منفی بافی در ارتباط با بیماران اجتناب کنید. به خدا توکل کنید و همه چیز را به او بسپارید.

7- نباید عجله کنید. بهبودی یک فرآیند طولانی مدت است. سعی کنید بر خودتان متمرکز شوید.

بحث و نتیجه گیری در ترک اعتیاد

خانواده های بیماران سوء مصرف‌کننده مواد مخدر دچار مشکلات و چالش‌های زیادی می شوند که نیازمند حضور در جلسات گروه درمانی، آموزش، مشاوره فردی و خانوادگی و طراحی مدل ها و مداخلات کاربردی به منظور کاهش مشکلات آنهاست. این خانواده ها اغلب دچار بیماری هم وابستگی می شوند. بیماری هم وابستگی در ساده ترین تعریف آن یعنی اعتیاد به بیماری معتاد.

مشکلات و رنج ناشی از مصرف مواد مخدر توسط مصرف کنندگان مواد مخدر بیشتر متوجه خانواده‌هایشان خواهد شد و لذا پرداختن به مشکلات و نگرانی‌های خانواده‌های این بیماران اقدامی اساسی در جهت کاهش مشکلات آن ها خواهد بود. فرآیند درمان سوء مصرف کنندگان مواد مخدر

مهم ترین مشکلات برگزاری جلسات گروهی ترک اعتیاد در مراکز درمانی برای خانواده‌ها     

1-برخی از مشکلات خانواده های بیماران مربوط به خود بیماران، سیر و مراحل درمان بوده است که تلاش شد به ابهامات خانواده ها پاسخ داده شود.

2-برخی از نگرانی های خانواده ها مربوط به روش های درمان اعتیاد (دارویی و غیردارویی)، مشکلات و اثرات آن می باشد که سعی گردید تا حد امکان به مهم‌ترین چالش‌ها و نگرانی‌های خانواده‌ها پاسخ داده شود. مخصوصاً مسمومیت با مواد اعتیاد آور از مهم ترین نگرانی ها و دغدغه های این خانواده ها بود.

3-خانواده های بیماران نسبت به پیگیری درمان بیماری اعتیاد و نحوه تعامل با بیماران مصرف کننده مواد مخدر و بهبود یافته نیز سوالات و ابهامات زیادی داشتند. از طریق بحث گروهی و مشارکت دادن آن ها در جلسات و استفاده از تجارب سایر اعضای گروه سعی می گردد تا حد امکان به مهمترین نگرانی های آن ها پرداخته شود.

4-پدیده هم وابستگی، ابعاد آن و روش های درمان هم وابستگی نیز از مهم‌ترین چالش‌ها و نگرانی های برخی از خانواده‌ها است. در این رابطه تلاش می شود تا به طرح مباحثی چون استقلال فردی، ایجاد تغییر در خویشتن، عدم درگیر شدن در بیماری و توجه به خویش تا حد امکان سعی بر کاهش مشکلات و نگرانی‌های خانواده‌ها گردد.

5-نگرش معتادگونه و روش هایی که بیماران مصرف کننده مواد مخدر برای فریب خانواده به کار می‌برند نیز از مهم ترین چالش‌های خانواده‌ها بوده است که سعی می گردد به نگرانی های آنان پاسخ داده شود.

6-مباحثی چون پیشگیری از مصرف مواد مخدر، انواع روش های درمانی، عوامل مؤثر بر گرایش به مصرف مواد مخدر، نحوه کمک و یاری رساندن به بیمارانی که تحت درمان می باشند، از مهم ترین نگرانی‌های خانواده‌های بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر است.

مهم ترین مشکلات خانواده های بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر

1-مشکلات مربوط به بیماری سوء مصرف کنندگان مواد مخدر، پیگیری های درمانی، مزایا و معایب روش های مختلف درمان

2-مشکلات و چالش های خانوادگی

3-مسائل مربوط به درمان و تعامل با اطرافیان

4- پدیده هم وابستگی