فرآیند درمان اعتیاد به مواد مخدر

انتخاب حضور در مراکز توان‌ بخشی برای سوء مصرف مواد مخدر و یا الکل، گامی قدرتمند به سوی آزادی است. امکانات توان ‌بخشی ایمن ترین و راحت ترین روش ها را برای دستیابی به هوشیاری و بیشترین احتمال حفظ آن هوشیاری پس از دستیابی را فراهم می کند. با این حال، یک فرآیند درمان به یک اندازه برای همه مناسب نیست.

فرآیند درمان اعتیاد به مواد مخدر

درمان اعتیاد به مواد مخدر فرآیندی است که معمولاً در مراحل مختلف اتفاق می افتد. به عنوان مثال، روند درمان اعتیاد معمولاً با ملاقات با پزشک شروع می شود و از آن جا ادامه می یابد. مراحل زیر در برنامه درمان اعتیاد آورده شده است.

فرآیند مشاوره مصرف مواد مخدر

فرآیند مشاوره مصرف مواد مخدر، شامل مصاحبه با یک متخصص اعتیاد است که اطلاعاتی را جمع آوری می کند تا شما را در یک برنامه درمانی بپذیرد. به عنوان مثال، متخصص در مورد سابقه سلامتی شما صحبت می کند و احتمالاً یک معاینه پزشکی اولیه را انجام می دهد. اطلاعات اولیه مانند سوابق خانوادگی و سابقه اشتغال نیز در طی فرآیند پذیرش جمع آوری می شود.

غربالگری و ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر

در طول مرحله غربالگری و ارزیابی درمان، متخصص از ابزاری مانند تست غربالگری سوء مصرف مواد مخدر برای تعیین میزان مشکلات فرد با سوء مصرف مواد مخدر استفاده می کند. این ابزارها شامل یک مصاحبه کوتاه است و به طور مؤثر اطلاعاتی را در مورد مصرف مواد مخدر در اختیار تیم درمان قرار می دهد. با استفاده از نتایج غربالگری و ارزیابی، تیم حرفه ای می تواند تعیین کند که چه ارزیابی های بیشتری لازم است.

فرآیند درمان اعتیاد به مواد مخدر

ارزیابی کامل سوء مصرف مواد مخدر

پس از تکمیل غربالگری و ارزیابی، ارزیابی کامل سوء مصرف مواد مخدر تکمیل خواهد شد. این ارزیابی جامع تر خواهد بود. در طول این ارزیابی، یک پزشک اطلاعاتی در مورد سابقه سوء مصرف مواد شما، از جمله زمانی که برای اولین بار مصرف را شروع کردید، چه مواد مخدری مصرف کرده‌اید و به چه دفعات و چه مقدار مصرف کرده‌اید، جمع‌آوری می‌کند.

پزشک همچنین در مورد علائم سوء مصرف مواد مخدر شما صحبت خواهد کرد، مانند این که آیا ترک اعتیاد را تجربه کرده اید یا نه، چه عواقب فیزیکی را در نتیجه سوء مصرف مواد مخدر تجربه کرده اید و آیا مشکلات قانونی یا مشکلاتی را در محل کار یا منزل به دلیل مصرف مواد مخدر تجربه کرده اید. پزشک ممکن است از یک ابزار ارزیابی مانند شاخص شدت اعتیاد استفاده کند. برای جمع آوری اطلاعات جامع در مورد مصرف مواد مخدر و پیامدهای آن.

ایجاد یک برنامه درمانی

پس از تکمیل یک ارزیابی کامل، پزشک با شما برای طراحی یک برنامه درمانی همکاری خواهد کرد. طرح‌های درمان اعتیاد به حوزه‌های مورد نیاز، مانند پرهیز از مواد مخدر و به دست آمدن شغل و همچنین خدمات یا منابعی که برای رسیدگی به این حوزه‌ها استفاده می‌شود، می‌پردازد. یک برنامه درمانی همچنین اهداف بلند مدت و اهداف کوتاه مدت را بیان می کند. کارشناسان گزارش می دهند که برنامه های درمانی اعتیاد باید از نقاط قوت بیمار نیز استفاده کنند.

ورود به درمان اعتیاد می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر قبلاً هرگز در برنامه درمانی نبوده اید. برخی سوالات در مورد توان ‌بخشی می تواند نگرانی های شما را کاهش دهد و اطلاعاتی را که برای اطمینان از ورود به درمان نیاز دارید در اختیار شما قرار دهد. برخی از رایج ترین سوالاتی که در مورد توان‌بخشی پرسیده می شود عبارتند از هزینه های توان بخشی و مدت زمان توان بخشی اعتیاد.

هزینه توان ‌بخشی اعتیاد

هزینه توان ‌بخشی اعتیاد بر اساس مدت زمانی که فرد در درمان سپری می کند و نوع برنامه درمانی که انجام می دهد متفاوت است. به عنوان مثال، یک برنامه درمانی تمام وقت که در آن فرد بیست و چهار ساعت در روز تحت مراقبت است، هزینه بیشتری نسبت به یک برنامه سرپایی دارد که شامل مراجعه به مشاور مواد مخدر و الکل دو بار در هفته به مدت یک ساعت است.

مدت زمان بازتوانی اعتیاد

طول دوره توان ‌بخشی اعتیاد برای هر فرد متفاوت است، زیرا درمان اعتیاد برخی از افراد ممکن است سریع‌تر از دیگران پیشرفت کنند. علاوه بر این، برنامه‌های اقامتی یا بستری معمولاً کوتاه‌تر هستند، در حالی که درمان سرپایی مداوم بیشتر طول می‌کشد.

درمان اعتیاد برای مؤثر بودن باید مدت زمان کافی داشته باشد. علاوه بر این، برای درمان بستری و سرپایی، برنامه‌هایی که کمتر از نود روز طول می‌کشند به اندازه برنامه‌های طولانی‌تر مؤثر نیستند. در نهایت، کسانی که در درمان با کمک دارو برای سوء مصرف مواد افیونی شرکت می کنند، معمولاً باید حداقل یک سال در درمان شرکت کنند.