تغییرات جسمانی ناشی از ترک مواد مخدر

ترک اعتیاد به فرآیندی گفته می شود که بدن شما به دنبال جلوگیری از مصرف مواد مخدر می رود و یا به هر دلیلی قادر به مصرف مواد مخدر نیستید. تماس مداوم با مواد مخدر باعث می شود بدن شما با وجود این مواد در سیستم شما سازگار شود و بنابراین، وقتی مصرف مواد مخدر را قطع یا به میزان قابل توجهی کاهش دهید، این می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم ناخوشایند و گاهی خطرناک ترک مواد مخدر می شود.

بدن به مواد مخدر عادت می کند و زمانی که این مواد به بدن نمی رسد بدن واکنش نشان می دهد. واکنش های بدن به ترک مواد مخدر کاملاً طبیعی است و نشانه ای از بهبود و ترمیم بدن و مغز است پس نباید از آن ترسید بلکه باید به مغز و بدن فرصت داد تا با این تغییرات کنار بیایند و این کار زمان می برد.

بردباری و خویشتن داری در برابر این تغییرات تمرینی است برای خویشتن داری در برابر مواد مخدر، برای همیشه. به یاد داشته باشید که دیدگاهتان درباره این نشانه ها چگونگی واکنش تان را به آن تعیین می کند.

نشانه های ترک نیکوتین

وابستگی به نیکوتین به سرعت شکل می گیرد و فرد در صورت کنار گذاشتن آن دچار علائم ترک نیکوتین شامل وسوسه برای مصرف، تحریک پذیری، احساس ناسازگاری، عصبانبت، اضطراب، اشکال در تمرکز، بی قراری، کم شدن ضربان قلب و افزایش اشتهاست. این علائم تا چند هفته پس از ترک اعتیاد باقی می مانند.

ترک مواد تنباکویی

درمان مواد تنباکوئی شامل درمان های دارویی و غیر دارویی است. یکی از درمان های مهم دارویی، جایگزینی نیکوتین خالص به صورت آدامس، برچسب پوستی و افشانه (از طریق دهان یا بینی) است. داروهای ضد افسردگی نیست مؤثر است. روان درمانی نیز برای ترک مواد تنباکوئی کاربرد دارد.

تغییرات جسمانی ناشی از ترک مواد مخدر

نشانه های ترک حشیش

شایع ترین اختلالات روانی نشأت گرفته از مصرف این مواد اختلالات اضطرابی است که در بسیاری از اوقات به شکل حملات اضطرابی ظاهر می شود. اختلالات اضطرابی در کسانی بیشتر دیده می شود که به تازگی مصرف کردن مواد را شروع کرده اند. گاهی مصرف این مواد موجب اختلال روان پزشکی شدید می شود که عمدتاً با هذیان های گزند و آسیب همراه است و معمولاً گذراست، هر چند ممکن است تا 6 هفته به درازا بینجامد، به آن جنون شاهدانه نیز می گویند.

امروزه معتقدند که مصرف حشیش، بیماری اسکیزوفرنیا را در افراد مستعد شعله ور می کند. اختلالات خلقی به ویژه افسردگی، اختلال خواب و اختلال کارکرد جنسی در این دسته از معتادان شایع است. با مصرف درازمدت، حالت بی تفاوتی و از بین رفتن انگیزه نیز گزارش شده است. مسمومیت با کانابیس یا حشیش موجب می شود برخی مشکلات شناختی مانند توجه و تمرکز ضعیف و مشکلات رفتاری بروز یابد.

کاهش توجه در اثر مصرف این ماده باعث می شود سوانح رانندگی افزایش یابد. مصرف دراز مدت مقادیر زیاد کانابیس ممکن است موجب بزهکاری های جزئی، مصرف مواد متعدد، عدم پیشرفت تحصیلی، رفتارهای هنجارشکنانه و عدم سازگاری اجتماعی در نوجوانان شود. البته احتمال دارد خود این موارد باعث روی آوردن نوجوانان به حشیش باشد.

ترک کوکائین و علائم جسمی آن

این ماده که از برگ های گیاه کوکا به دست می آید گرد بلوری سفید رنگی است که عمدتاً استنشاقی مصرف می شود. خمیر کوکا، که گرد کوکا از آن ساخته می شود تدخین می شود و سریع تر اثر می کند. کوکائین با شیوع کمتری به شکل تزریقی مصرف می شود. مصرف استنشاقی طولانی مدت کوکائین از طریق بینی موجب احتقان و سوراخ شدن دیواره بینی می شود، آثار منفی آن مشابه محرک های دیگر است. علائم جسمی زیادی دارد و همچنین وابستگی روانی بالایی دارد.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با امکانات منحصر به فرد بیمارستانی و کادر درمانی متخصص آماده ارائه خدمات به کلیه عزیزان می باشد.