فرآورده های گیاهی ترک اعتیاد

گسترش روزافزون مصرف مواد مخدر، الکل و نیکوتین و مشکل بودن درمان دارویی برای ترک اعتیاد باعث می شود که بیماران به فکر درمان های دیگر باشند. بیماران در حال ترک اعتیاد برای کاهش و تسکین علائم ترک اعتیاد از دارو استفاده می کنند. در حال حاضر، توجه بر روی داروهایی از گونه‌های گیاهی دارای ویژگی‌های دارویی است که به طور طبیعی بتواند به افراد کمک کند. یک منبع غنی از ترکیبات فعال بیولوژیکی گیاهی وجود دارد که هم از حالت طبیعی و هم از روش های بیوتکنولوژی مشتق شده اند. به طور خلاصه، نیاز به مطالعات بیشتر در مورد مکانیسم‌های عصاره‌های گیاهی و ترکیبات فعال آن‌ها برای ترک اعتیاد وجود دارد.

توجه به فرآورده های گیاهی ترک اعتیاد

داروهای گیاهی محدودی در زمینه ترک اعتیاد به مواد مخدر در کشور وجود دارد، در دنیا ترکیباتی از داروهای گیاهی که می تواند در این زمینه کمک کند وجود دارد که امیدواریم در کشور ما هم این موضوع مورد توجه بیشتر قرار گیرد. با تلاش انجام گرفته تعدادی داروهای گیاهی با اخذ مجوزهای لازم وارد بازار شده که مورد استقبال مردم هم قرار گرفته اند که این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.

بهره گیری از ظرفیت های گیاهان دارویی برای درمان اعتیاد

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت های گیاهان دارویی برای درمان اعتیاد به مواد مخدر و علائم آن تأکید کرد. باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده شود. در حاضر بسیاری از داروهای ترک اعتیاد به مواد مخدر که در حوزه های مختلف استفاده می شود پایه گیاهی دارد، استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی برای کاهش علائم ترک اعتیاد، امری پذیرفته شده است. تعدادی کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای استفاده از گیاهان دارویی در ترک اعتیاد باید افزایش یابد تا راه کارهای مناسب برای درمان این پدیده شوم و همه گیر که در حال گسترش است فراهم شود.

فرآورده های گیاهی ترک اعتیاد

ترکیبات گیاهی و طب سنتی جایگاه ویژه ای در ترک اعتیاد دارند

ترکیبات گیاهی و طب سنتی جایگاه ویژه ای در ترک و درمان بیماری اعتیاد دارند و باید از این ظرفیت استفاده بیشتری صورت گیرد. متخصصان طب سنتی در کم کردن وابستگی به اعتیاد افراد به مواد مخدر و اصلاح این روند، نقش مؤثری دارند. پزشکان طب سنتی و داروسازی سنتی در کنار سایر متخصصان در صدد برطرف کردن این معضل هستند. برخی از داروهای ترک اعتیاد به نام داروهای گیاهی به بازار عرضه می شود که قابل اعتماد نیستند و مردم باید با تجویز پزشکان متخصص اقدام به مصرف دارو کنند.

استفاده از گیاهان دارویی برای ترک اعتیاد اثبات نشده است

هر چند مطالب و دستورالعمل هایی در طب سنتی برای درمان اعتیاد با استفاده از گیاهان دارویی وجود دارد اما این موضوع هنوز به صورت مستند اثبات نشده است. طب سنتی مواردی را برای ترک اعتیاد معرفی کرده است که محققان باید به صورت جدی به فعالیت های پژوهشی و تحقیق در این زمینه بپردازند. با اشاره به این که استفاده از گیاهان دارویی در زمینه ترک مصرف مواد مخدر بر اساس تجربه های فردی یا گزارشات موردی انجام می گیرد، برخی افراد از گیاه دارویی خاص استفاده کرده و به نتیجه مطلوب هم دست یافته اند، اما این مورد قابل تعمیم به همه نیست. فرد معتاد به هنگام ترک مصرف مواد مخدر دچار علائمی مانند بی خوابی و دردهای عضلانی می شود که این دارو می تواند این علائم را تسکین دهند تا فرد بتواند این دوران را پشت سر بگذارد.

بهترین روش ترک اعتیاد

با تمام تلاش هایی که در خصوص ترک اعتیاد با گیاهان دارویی می شود همچنان بهترین روش ترک اعتیاد مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد و ترک مواد مخدر تحت نظارت پزشک متخصص و در مکانی امن با امکانات بیمارستانی است.