علل و تأثیرات اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر این که یک بیماری خطرناک است، یک بلای خانمان سوز هم هست. با هوشیاری می توان بسیاری از مشکلات را معکوس یا به حداقل رساند، اما ممکن است برخی از مسائل بهداشتی و عاطفی وجود داشته باشد که با گذشت زمان بهبود نمی یابند. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دائمی اعتیاد، مراجعه به کلینیک های معتبر ترک اعتیاد برای غلبه بر بیماری اعتیاد است.

اعتیاد به مواد مخدر مشخصه شکست اخلاقی یا فقدان اراده نیست. این یک بیماری پیچیده است که شایسته درمان طولانی مدت و گسترده است، دقیقاً مانند هر بیماری مزمن دیگر. افرادی که با سوء مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم نکرده اند ممکن است درک این که چرا کسی شروع به مصرف می کند دشوار باشد.

دلایل اعتیاد به مواد مخدر

چرا کسی با مصرف مواد مخدر خطرناک مایل است خود را به خطر بیندازد؟ در حقیقت دلایل زیادی وجود دارد که برخی از افراد به مواد مخدر روی می آورند یا شروع به سوء مصرف مواد مخدر می کنند و متأسفانه عواقب آن می تواند زندگی را خرد کند. در حالی که هر مورد منحصر به فرد است، اما الگوهای کلی وجود دارد که نشان می دهد چرا برخی افراد از مواد مخدر استفاده می کنند، چگونه اعتیاد ایجاد می شود و عواقب سوء مصرف مواد مخدر چیست.

عوامل اعتیاد به مواد مخدر

در حالی که لذت های خاص از فردی به فرد دیگر متفاوت است، به طور کلی، مردم شروع به استفاده از مواد مخدر برای فرار از درد یا پوشاندن آن می کنند. در برخی از افراد، شروع مصرف مواد مخدر می تواند از مسائل روان درمانی درمان نشده از جمله اضطراب و افسردگی باشد. 

هجوم لذت ناشی از مصرف مواد مخدر می تواند موجب تسکین موقتی رنج شود که می تواند ناشی از بسیاری از سلامت روان یا سایر موارد از جمله موارد زیر باشد: ضربه یا سوء استفاده جنسی و جسمی بیماری و اختلالات روانی عزت نفس پایین فقر مالی مشکلات روابط اجتماعی یا زناشویی از دست دادن عزیزی فشار درد مزمن یا شرایط پزشکی اما علل شروع آن هر چه باشد، این بیماری معمولاً بیشتر و بیشتر از کنترل خارج می شود.

علل و تأثیرات اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد چگونه رشد می کند

برای اکثر افراد، تصمیم اولیه برای مصرف مواد مخدر داوطلبانه است. اما همان طور که آن ها به چرخه اعتیاد کشیده می شوند، مسیرهای عصبی در مغز آن ها تغییر می کند، بنابراین آن ها کمتر قادر به کنترل رفتار خود و مقاومت در برابر تکانه های شدید خود هستند.

چگونگی عملکرد مواد مخدر

مغز با افزایش مواد شیمیایی مانند دوپامین به تجربه های لذت بخش (مانند غذا، صمیمیت و خنده) پاداش می دهد. اما مصرف مواد مخدر باعث ترشح دوپامین بسیار بیشتر از شکلات یا نوازش می شود و وسوسه و سرخوشی آن ها را مجبور به تکرار تجربه می کند. هر چه کسی بیشتر از مواد مخدر استفاده کند، بیشتر مغز خود را شرطی می کند تا احساسات خوشایند مشابه سوخت مواد مخدر را پیش بینی کند. به همین دلیل توقف آن بسیار دشوار است.

آمادگی اعتیاد به مواد مخدر

مغز برای اعتیاد آماده می شود. سرانجام، تحمل فرد ممکن است چنان زیاد شود که رفتار اعتیاد آور دیگر هیچ لذتی را برایش ایجاد نکند و استفاده از مواد مخدر راهی ساده برای جلوگیری از ترک آن می شود. آن ها فقط برای این که احساس طبیعی داشته باشند به مواد مخدر نیاز دارند.

دلایل اعتیاد به مواد مخدر

هرکسی که به صورت آزمایشی مواد مخدر مصرف می کند معتاد نمی شود. هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند اعتیاد فرد را پیش بینی کند، اگرچه عوامل اجتماعی، بیولوژیکی و محیطی کلی وجود دارد که خطر اعتیاد را افزایش می دهد ولی در نهایت اعتیاد یک بیماری چند بعدی است که ممکن است با همان مصرف اولیه فرد گرفتار آن شود.