علائم ترک کلونوپین

کلونازپام یکی از داروهای متعدد در خانواده بنزودیازپین ها است، دسته ای از داروها که برخی از داروهای ضد افسردگی و آرام بخش های تجویز شده را تشکیل می دهند. به دلیل توانایی آن در جلوگیری از فعالیت های استرس زا در مغز و درد ناشی از آن، کلونوپین به ابزاری قدرتمند برای کمک به بهبودی افراد از اعتیاد تبدیل شده است. با این حال، خود این دارو اعتیاد آور است.

کلونوپین، نام تجاری کلونازپام، می تواند به طور قابل توجهی بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد وابستگی شود. وابستگی زمانی رخ می دهد که بدن فرد شروع به تکیه بر دارویی مانند کلونوپین برای عملکرد طبیعی کند. اگر فردی که وابستگی به کلونوپین دارد سعی کند مصرف دارو را متوقف کند، در حالی که بدنش فرآیند سم زدایی را طی می کند، علائم ترک اعتیاد ناراحت کننده ای را تجربه خواهد کرد. این علائم به این دلیل اتفاق می‌افتند که بدن در حال یادگیری مجدد نحوه عملکرد بدون حضور کلونوپین است.

ترک اعتیاد و سم زدایی کلونوپین

ترک اعتیاد و سم زدایی اولین گام در روند بهبود اعتیاد به کلونوپین است. با این حال، از آن جایی که این علائم ترک می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اغلب بهتر است این فرآیند را از طریق یک برنامه سم زدایی با کمک پزشکی انجام دهید.

با این حال، مانند بنزودیازپین ها به طور کلی، کلونوپین می تواند برای مصرف کنندگانی که با درد شدید و مزمن رنج می برند، یا برای افرادی که از احساس آرام بخشی و آرامش ناشی از مصرف لذت می برند بسیار اعتیاد آور باشد.

بنزودیازپین ها با افزایش ترشح یک انتقال دهنده عصبی به نام گابا عمل می کنند. مغز معمولاً در مواقع استرس و تنش به تنهایی گابا تولید می کند که آدرنالین اضافی را که در موقعیت های شدید ایجاد می شود خنثی می کند. گابا به عنوان نوعی ترمز برای انتقال دهنده های عصبی دیگر عمل می کند که اگر کنترل نشود، می تواند منجر به احساس مزمن وحشت و اضطراب در بیماران شود.

علائم ترک کلونوپین

علائم ترک کلونوپین

علائم ترک کلونوپین به این دلیل رخ می دهد که بدن در حال یادگیری مجدد نحوه عملکرد بدون دارو است. هنگام پایان دادن به مصرف بنزودیازپین‌ها مانند کلونوپین، بدن باید دوباره تنظیم شود زیرا این داروها بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارند.

به طور خاص، کلونوپین با تقویت گاما آمینوبوتیریک اسید (گابا) در مغز کار می کند. گابا یک انتقال دهنده عصبی آرام بخش است و کلونوپین به مؤثرتر بودن آن کمک می کند. وقتی فردی که از نظر فیزیکی به کلونوپین وابسته است مصرف دارو را متوقف می کند، دیگر کلونوپین را در سیستم خود ندارد تا به گابا کمک کند.

این منجر به علائم ناخوشایند و گاهی خطرناک ترک می شود.

کلونوپین اغلب برای درمان بی خوابی، تشنج و صرع تجویز می شود. هنگامی که فردی دچار ترک کلونوپین می شود، می تواند «اثرات برگشتی» را تجربه کند که به عنوان بازگشت علائم یا ظهور مجدد علائم نیز شناخته می شود. این اثرات به عنوان علائم ترک تشدید توصیف می شوند که اغلب مشابه علائمی هستند که کلونوپین در وهله اول برای درمان قرار داشت. به عنوان مثال، فردی که کلونوپین را برای اضطراب مصرف کرده و سپس مصرف دارو را متوقف کرده، ممکن است متوجه افزایش اضطراب شود. افرادی که از اثرات برگشتی رنج می برند می توانند بی خوابی شدید، اضطراب، تشنج یا حملات پانیک را تجربه کنند.

علائم ترک کلونوپین می تواند بسیار خطرناک باشد، به خصوص اگر فردی به تنهایی یا بدون حمایت و نظارت پزشکی سم زدایی کند. با این حال، برنامه های سم زدایی پزشکی و سایر خدمات بازیابی حرفه ای می توانند به کاهش این علائم ناراحت کننده کمک کنند.