ضرورت مقابله با پرخاشگری برای بیمار در حال ترک

یکی از راه های کمک به افراد معتاد برای ترک اعتیاد انتقاد سازنده از آن هاست. تصمیم گیری در مورد تلاش برای کمک به فردی که دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر شده است همیشه آسان نیست، اما فرد معتاد با حمایت شما شانس بیشتری برای غلبه بر اعتیاد خواهد داشت. غلبه بر اعتیاد به اراده و عزم بالا و انگیزه نیاز دارد.

مصرف کنندگان در حال ترک الکل و مواد مخدر مانند تریاک، شیشه، حشیش، هروئین و غیره برای حل اختلاف ها و تعارض‌های بین فردی خود با دیگران به یادگیری مهارت مذاکره و حل مسئله نیازمندند.

رفتارهای پرخاشگرانه به اشکال مختلف (پرخاشگری کلامی و غیرکلامی)، پرخاشگری انفعالی (طعنه و کنایه زدن، زخم زبان، قهر کردن) و پرخاشگری فعال (فریاد زدن، توهین، کتک زدن و شکستن اشیا) همگی شیوه های ناسالم، مخرب و غیر مؤثری در ابراز خشم به شمار می‌رود.

عوارض پرخاشگری در دوران ترک اعتیاد

پرخاشگری بر اعتبار شخصی فرد در جامعه لطمه می‌زند و باعث می‌شود دیگران در مقابل فرد پرخاشگر حالت دفاعی به خود بگیرد و واکنش نامناسبی نشان دهند. مثلاً رابطه خود را با او قطع یا رفتارهای پرخاشگرانه وی را تلافی کنند. افرادی که در دوران ترک اعتیاد پرخاشگر می کنند اطرافیانشان را فراری می دهند و آن ها پس از مدتی متوجه می شوند که اطرافشان خالی شده است و حمایت آن ها را از دست داده اند.

رفتار ناسالم پرخاشگری

افراد پرخاشگر در پیرامون ما کم نیستند، البته ممکن است خود ما هم یکی از آن ها باشیم! به طور کلی پرخاشگری رفتار ناسالمی است اما در دوران ترک اعتیاد ممکن است عواقب ناگواری برای ما داشته باشد.

یادگیری فنون و مهارت هایی برای چگونگی برقراری ارتباط به شما کمک می‌کند تا بدون کمترین آسیبی به خود یا دیگری خواسته هایتان را بیان کنید و مانع از این شوید که دیگران حقوق فردی تان را زیر پا بگذارند. در عین حال به دیگران در رابطه با رفتارشان بازخورد دهید.

ضرورت مقابله با پرخاشگری برای بیمار در حال ترک

راهکارهای مقابله با افراد پرخاشگر

  • انعکاس دهید. برای انعکاس احساس از عبارت «به نظر می رسد ...» « انگار که...» استفاده کنید. و احساس طرف مقابل را به وی انعکاس دهید. برای مثال: به نظر می رسد عصبانی هستی یا انگار خیلی ناراحتی. پرس و جو کنید در صورتی که طرف مقابل به انعکاس پاسخ مثبت داد و گفت که خیلی خشمگین است، درباره دلایل خشم و عصبانیت وی پرس و جو کنید. برای مثال: مایلم بدانم چه چیزی باعث شده است خشمگین و عصبانی باشی؟
  • همدردی کنید و اطمینان دهید. در صورتی طرف مقابل دلایل عصبانیت خود را توضیح داد، با او همدردی کنید. برای همدردی عبارت «درک می کنم ...»، «متوجه هستم ...» را به کار بگیرید. برای مثال: متوجه هستم چه قدر ناراحت هستی یا درک می کنم در چه وضعیت سختی هستی. در ادامه به فرد مقابل اطمینان دهید که در کنارش هستید و به وی کمک می کنید. مانند: هر کاری که از دستم برآید، برایتان انجام می دهم.

اما اگر با فردی طرف هستید که بدون توجه پرس و جوی شما درباره علت عصبانیت همچنان با خشونت رفتار می کند، در این صورت باید:

  • مرز بگذارید. در مرز گذاری، شما بین احساس و رفتار مرز می‌گذارید. احساس طرف مقابل را تأیید و ازرفتارش انتقاد می کنید. برای مثال: حق داری عصبانی باشی اما حق نداری توهین کنی یا متوجه هستم چقدر خشمگینی اما این دلیل نمی‌شود که سرم فریاد بکشی.
  • پرخاشگر را با پیامدهای رفتارش روبه‌رو کنید. در صورتی که مرز گذاری بین رفتار و گفتار بی‌فایده است، طرف مقابل را با پیامدهای رفتارش روبه‌رو کنید. البته باید به چیزی اشاره کنید که توان انجام دادن آن را داشته باشید. برای مثال: اگر بخواهی همچنان به فریاد زدن خود ادامه دهی اتاق را ترک می‌کنم. اگر همچنان داد بکشی و فحش بدهی، مجبورم پلیس را خبر کنم.
  • محروم کنید. محروم کردن فرد پرخاشگر از برخی امتیازات روش دیگری است برای کنترل رفتارهای پرخاشگرانه دیگران. توجه کنید که اعتیاد به مواد مخدر نباید عاملی باشد که شما به دیگران اجازه دهید به شما بی احترامی کنند و رفتار پرخاشگرانه ای با شما داشته باشند. شما چیزی بیشتر از اعتیادتان هستید، شما خودتان هستید. و شخصیت و هویت ارزشمندی دارید و اعتیادبه مواد مخدر بخشی از شماست. بیماری اعتیاد رفتار ناکارآمدی است که باید تغییرش دهید. با درمان اعتیاد پرخاشگری به طور کامل از بین می رود و آرامش بازمی گردد.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی جهت ارائه خدمات تخصصی ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی، آماده پذیرش بیماران می باشد.