رفتار جرأتمندانه فرزندان و اعتیاد

از جمله مهارت های لازم برای مصون ماندن نوجوانان و جوانان در مقابل رفتارهای پرخطر، نظیر مصرف مواد مخدر و روانگردان ها، مهارت جرأتمندی و ابراز وجود است. جوانان و نوجوانان باید از توان کافی برای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی برخوردار باشند. والدین نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می کنند.

مهارت جرأتمندی چیست

این مهارت، مهارتی است که به فرد اجازه می دهد تا بدون بهره گیری از هرگونه خشونت، پرخاشگری و تجاوز به حقوق دیگران، بتواند ضمن احترام به حقوق دیگران در قالبی بسیار معقول، آرام، آزادانه، با اعتماد به نفس کامل، نسبت به ابراز مستقیم و صادقانه افکار، احساسات، خواسته ها و ارزش های خود درباره یک موقعیت مبادرت ورزیده و نسبت به دفاع از حقوق خود اقدام نماید بدون آن که به شأن فردی و اجتماعی اش لطمه ای وارد شود.مهارت جرأتمندی در فرزندان ارتباط مستقیمی با سوء مصرف مواد مخدر، الکل، دخانیات و مواد روانگردان در آن ها دارد.

رفتار جرأتمندانه فرزندان و اعتیاد

ویژگی های افراد جرأتمند

به آسانی می توانند آن چه را در درونشان است صادقانه بیان نموده و ابراز عقیده نمایند بدون آن که آسیب و لطمه ای به روابط آن ها با دیگران وارد شود. بدون هر گونه رودربایستی و تهدید از دیگران تقاضا می کنند تا نسبت به تغییر رفتار نامطلوبشان مبادرت ورزند. درصورتی که دیگران از آن ها تقاضا و درخواست غیرمنطقی از جمله مصرف سیگار، مواد مخدر، روانگردان، الکل، روابط سوءجنسی و ... داشته باشند، خود را ارزان نمی فروشند، بلکه با قاطعیت و صراحت جواب رد داده و توان «نه گفتن» آن ها بالاست. به عبارت دیگر، نگران ناراحت شدن دیگران نمی باشند. به راحتی احساسات مثبت و منفی خود را ابراز کرده و دغدغه ای در این خصوص ندارند، به گونه ای که احساس گناه نمی کنند زیرا کاملاً می دانند که وظیفه آن ها خشنود نگه داشتن همه دوستانشان نمی باشد. صریح هستند یعنی آن که در مواقع لزوم دیدگاه خود را به صورت ساده، قابل فهم، مستقیم، مختصر و بدون هرگونه واسطه ای بیان می کنند. درصورت نیاز نسبت به تغییر تصمیمات قبلی خود مبادرت ورزیده به گونه ای که اگر به تقاضای دوستشان قبلاً پاسخ مثبت داده اند، اما امروز چنین پاسخی را صحیح نمی دانند، به راحتی «نه» می گویند. نسبت به خود احساس مناسبی داشته و برای خود احترام قائلند. در موقعیت های مختلف روزانه، از تسلط کافی برخوردار بوده و بر این اساس تصمیمات منطقی اتخاذ می نمایند. برای دیگران نیز احترام و ارزش قائلند. به طور مستمر عملکرد خود را ارزیابی می کنند. در صورت عصبانیت، خشم خود را ابراز کرده و دلیل آن را به طرف مقابل بیان می کنند. در صورت نیاز و ابهام از دیگران سؤال می کنند. در زمان سخن گفتن، با قدرت و صلابت صحبت می کنند. برای دستیابی به مهارت جرأتمندی و ابراز وجود، ضرورت دارد والدین عزیز از دوران کودکی موارد لازم را به فرزندان خود آموزش دهند تا آن ها بتوانند در دوران نوجوانی، با تسلط بر چنین مهارتی از آسیب پذیری در برابر انواع مواد مخدر و روان گردان مصون بمانند.