درمان اعتیاد به روش سم زدایی

در سم‌زدایی بیمار مصرف مواد مخدر را قطع کرده و علائم خماری با استفاده از داروهای مختلف که توسط پزشک تجویز می‌شود کم می‌شود. داروی اصلی که برای این نوع سم‌زدایی استفاده می‌شود کلونیدین است. این نوع سم‌زدایی برای مصارف کم و سبک مواد مخدر و بیشتر بر اساس تمایل بیمار توسط پزشک دوره دیده و با تجربه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از سم‌زدایی خود به خودی این نوع سم زدایی از نظر سختی و پر دردسر بودن در مرتبه دوم قرار دارد.

سم‌زدایی نخستین گام برای بیمارانی است که وارد برنامه‌های ترک مواد مخدر می‌شوند. سم‌زدایی به معنای اقدامات درمانی لازم برای رهایی از وابستگی فیزیولوژیک به مواد افیونی است. بر خلاف سم‌زدایی از الکل و سایر مواد مخدر که ‌درمان سرپایی غالباً مؤثر است‌، به عقیده برخی از محققان، سم‌زدایی سرپایی مواد مخدر با موفقیت زیادی مواجه نمی‌گردد و در صورتی که پس از سم‌زدایی‌، بیمار از شرکت فعال در گروه‌های خودیاری و پیگیری ‌درمانی خودداری نماید، اقدام‌های درمانی با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود.

قطع مصرف مواد مخدر

به زبان ساده‌تر وقتی بدن به استفاده از مواد مخدر عادت کرده باشد قطع مصرف مواد مخدر باعث بر هم خوردن توازن ذهنی و جسمانی بدن می‌گردد. این امر می‌تواند عوارض نامطلوبی را در پی داشته باشد و تنها می‌توان از طریق سم‌زدایی این عوارض را تحت کنترل در آورد.

تأثیر سم زدایی بدن

سم‌زدایی به رفع اثرات انزوا طلبی و گوشه‌گیری کمک می‌کند. اما مشکلات روانی، اجتماعی و رفتاری مربوط به سوء مصرف مواد مخدر را حل نمی‌کند. سم‌زدایی کامل یکی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌های درمانی محسوب می‌شود و می‌توان آن را پیش شرط درمان برخی از مشکلات پزشکی دانست.

سم زدایی برای کنترل محرومیت مواد مخدر

سم‌زدایی روش درمانی نیست، بلکه روشی برای کنترل نشانه‌های محرومیت مواد مخدر است. سم‌زدایی را می‌توان با قطع یک باره مواد مخدر یا قطع تدریجی آن آغاز نمود. از متادون، کلونیدین و مسکن‌ها عمدتاً برای تسهیل در فرآیند سم‌زدایی هروئین استفاده می‌شود. در این بین عمدتاً از متادون و بوپرونورفین استفاده می‌شود. سم‌زدایی به خودی خود باعث بهبود دراز مدت نمی‌شود. بلکه باید به آن به عنوان مراحل آماده‌سازی بیمار برای تداوم درمان حفظ وضعیت، پرهیز و تشویق به بازتوانی نگریست.

سم زدایی چیست

به عنوان یک قاعده کلی بیمارانی که مدت وابستگی آن‌ها بیش از یک سال نبوده و یا قبلاً سعی در ترک مواد مخدر نداشته‌اند انتخاب مناسبی برای درمان نگاه‌ دارنده طولانی با ترکیبات مخدر نیستند. بنابراین برنامه درمانی آنان با هدف پرهیز کامل در دو مرحله صورت می‌پذیرد. در وهله اول سم‌زدایی یعنی کنترل وابستگی ‌جسمانی انجام می‌شود و سپس اقدامات پیشگیری از عود اعتیاد با کمک دارو و روش‌های روانشناختی به اجرا در می‌آید.  

سم‌زدایی در درمان اعتیاد یک پیش درمان محسوب می شود. سم‌زدایی روشی است که تحت بی‌هوشی و غیر بی‌هوشی برای بیماران انجام می‌شود. اما به دلیل داشتن برخی از عوارض حتماً باید تحت بستری و تحت نظارت متخصصین انجام گیرد.

درمان اعتیاد به روش سم زدایی

مشکل اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرن حاضر شناخته شده است. اعتیاد نه تنها منجر به آسیب‌های بسیار شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد می‌شود، بلکه آسیب‌های اجتماعی نظیر افزایش طلاق، بزهکاری، فحشا و بیکاری را نیز در بر دارد.

معضل جهانی مصرف مواد مخدر

کوشش‌های بین‌المللی که از اواسط قرن گذشته در زمینه تحریم، تولید و توزیع مواد مخدر و جلوگیری از عرضه آن‌ها به عمل آمده به دلیل منافع سرشار ناشی از قاچاق مواد مخدر، تا کنون با موفقیت همراه نبوده است. با گسترش تولید و مصرف مواد مخدر و همچنین کشف و تولید غیرقانونی مواد روان گردان، ترکیبی جدید در بسیاری از نقاط جهان، پیش‌بینی می‌شود. تولید، قاچاق و مصرف مواد مخدر و عوارض جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن به ویژه شیوع ایدز به عنوان یکی از مشکلات عمده جهانی در قرن بیست و یکم ادامه یابد.

کلینیک ترک اعتیاد دی با جدیدترین روش های سم زدایی مواد مخدر آماده ارائه خدمات ترک اعتیاد به بیماران گرامی می باشد.