ترفند نیکوتین

افرادی که در حال ترک سیگار هستند احساس می کنند که اگر نمی توانند سیگار بکشند بنابراین بهتر است برای پر کردن این خلأ از آدامس های معمولی یا شیرینی جات و یا انواع آب نبات ها استفاده کند. استفاده از این جایگزین ها باعث احساس پوچ خواستن یک نخ سیگار می شود. در حقیقت مصرف جایگزین های ترک نیکوتین، میل شما را به کشیدن سیگار بیشتر می کند.

جایگزین های نیکوتین

در دوران ترک سیگار، از هر محصولی که حاوی نیکوتین باشد، چه آدامس، چسب، اسپری بینی یا هر چیز دیگری که ممکن است جدیدترین ترفند برای مصرف نیکوتین باشد، خودداری کنید. درست است که تعداد کمی از افراد سیگاری با استفاده از جایگزین های سیگار موفق به ترک سیگار می‌شوند، اما واقعیت آن است که آن ها علی رغم استفاده از این جایگزین ها موفق به ترک اعتیاد می شوند نه به علت استفاده از آن ها. جای تأسف است که هنوز برخی از پزشکان برای ترک دادن افراد سیگاری از روش جایگزین درمانی استفاده می کنند. اگر شما از ماهیت حقیقی دام نیکوتین اطلاع کامل نداشته باشید، جایگزین درمانی به نظرتان خیلی منطقی به نظر می رسد.

دو دشمن قوی ترک سیگار

وقتی سعی می کنید سیگار را ترک کنید، دو دشمن قدرتمند دارید که باید شکست دهید.

1. شکستن عادت.

2. مقاومت در برابر دردهای فیزیکی وحشتناک ناشی از ترک نیکوتین.

چنان که دو دشمن قدرتمند داشته باشید که بخواهید بر آن ها غلبه کنید، منطقی است که به طور همزمان با آن ها مبارزه نکنید، بلکه به هر کدام در یک زمان خاص بپردازید. بنابراین، نظریه جایگزین درمانی به این شکل عمل می کند که شما ابتدا سیگار را کنار می گذارید و به جای آن از چیز دیگری استفاده می کنید که در آن نیکوتین وجود دارد. سپس با از بین بردن عادت سیگار کشیدن، مصرف نیکوتین را به تدریج کاهش می دهید و به این ترتیب هر کدام از دشمنانتان را به صورت جداگانه مهار می سازید. این امر منطقی به نظر می رسد، اما اساس کار اشتباه است.

ترفند نیکوتین

اعتیاد به نیکوتین

سیگار کشیدن عادت نیست، بلکه اعتیاد به نیکوتین است و درد فیزیکی واقعی ناشی از ترک نیکوتین تقریباً امری نامحسوس است. زمانی که در حال ترک سیگار هستید در واقع تلاش می کنید تا هم زمان از عهده دو کار مهم برآیید، نخست کشتن هر چه سریع تر هیولای نیکوتین کوچک که در بدن وجود دارد و سپس کشتن هیولای بزرگی که در ذهنتان جا دارد.

از بین بردن شستشوی مغزی برای ترک سیگار

تنها کاری که جایگزین های ترک سیگار انجام می دهند افزایش عمر هیولای کوچک است که به نوبه خود باعث طولانی تر شدن عمر هیولای بزرگ (شستشوی مغزی) است که باید آن را از بین ببرید. به زودی خواهید دید که هیولای کوچک می میرد و حتی زمانی که در حال مرگ است دیگر همانند زمانی که سیگاری بودید برایتان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. درست فکر کنید. چگونه امکان دارد فرد معتاد به مواد مخدر را با توصیه کردن به مصرف مواد مخدر مشابه درمان کرد.

تجویز اشتباه جایگزین های نیکوتین

پزشکی که باور دارد که افراد سیگاری به حدی به نیکوتین وابسته هستند که اگر ترک نمایند می باید برای همیشه از یک جایگزین استفاده کنند. چگونه ممکن است که یک پزشک تا این اندازه ساده فکر کند که باورش شود بدن انسان همان طوری که برای ادامه حیات به غذا، آب و اکسیژن نیاز دارد، به سمی قوی نیز نیاز داشته باشد. بسیاری از افرادی که سیگار را ترک کرده اند همچنان گرفتار جایگزین های نیکوتین هستند. برخی از این افراد علاوه بر مصرف جایگزین ها هنوز سیگار هم می کشند. گول این فریب را نخورید که آدامس نیکوتین دار طعم بدی دارد. نخستین سیگار هم طعم بدی داشت.