بیماری های مرتبط با سیگار

یکی از خطرناک ترین آفات سیگار القای این احساس در فرد سیگاری است که نیکوتین عامل ایجاد شهامت است در صورتی که این امر صحت ندارد. در واقع نیکوتین به تدریج و به طرز نامحسوس شهامت انسان را از بین می برد. ترک سیگار منفعت های زیادی برای انسان دارد و با ترک سیگار مشکلاتی از افراد سیگاری حل می شود که هرگز فکر نمی کردند دلیل آن کشیدن سیگار باشد.

عوارض استعمال دخانیات

امروزه بسیاری از پزشکان انواع بیماری ها از جمله دیابت، سرطان سینه و سرطان دهانه رحم را ناشی از استعمال دخانیات می دانند و از طرفی مصرف سیگار در کاهش تدریجی اما روز افزون دستگاه ایمنی بدن مؤثر است. تمام گیاهان و حیوانات در طول حیات خود همواره مورد حمله میکروب ها، ویروس ها و انگل ها قرار گرفته و می گیرند. قوی ترین مکانیسم دفاعی که برای مقابله با این بیماری ها در اختیار ما است همین سیستم ایمنی موجود در بدن می باشد. ما در طول زندگی خود همواره با بیماری ها و عفونت های مختلفی دست به گریبان هستیم. اگر فرد از لحاظ جسمانی قوی و سالم باشد سیستم ایمنی بدن با این حملات مبارزه کرده، آن ها را از پا در خواهد آورد. در واقع سیگار مانند بیماری ایدز عمل می کند یعنی به تدریج سیستم ایمنی بدن را مختل می کند.

حملات قلبی و سکته مغزی در افراد سیگاری

بسیاری از افراد حتی مدت ها بعد از ترک سیگار متوجه دردهای شدید در قفسه سینه شان می شوند که ناشی از آنژین صدری است. سیگار باعث لخته شدن خون در بدن می شود و علت قهوه ای رنگ شدن خون هم فقدان اکسیژن است. قلب افراد سیگاری بی وقفه در تلاش است تا این ماده کثیف را به تمام عروق باریک بدن پمپاژ کند، به همین دلیل دچار حملات قلبی و یا سکته مغزی می شوند.

بیماری های مرتبط با سیگار

مشکلات پوستی در افراد سیگاری

بدن انسان نه تنها ضعیف نیست بلکه به طور باور نکردنی قوی و هوشمندانه عمل می کند. سیگار کشدن باعث می شود که روی دستان لکه های قهوه ای و سفید رنگی دیده شود که در بسیاری از افراد میان سال روی دست و صورتشان وجود دارند و تصور می کنند که این لکه ها از علائم پیری است ولی با ترک سیگار به مرور این لکه ها کم رنگ و ناپدید می گردند.

کمبود اکسیژن در افراد سیگاری

افراد سیگاری ممکن است کسانی را تحقیر کنند که ترجیح می دهند پایشان قطع شود ولی سیگار را ترک نکنند، اما حتی یک بار به ذهنشان خطور نمی کند که شاید خودشان هم به خاطر سیگار کشیدن به بیماری تصلب شراین مبتلا شوند. همیشه رنگ پریدگی صورت را امری طبیعی و به دلیل ورزش نکردن می دانند و هرگز متوجه نمی شوند که علت این امر مسدود شدن مویرگ هایشان است. اکثر افراد سیگاری هر زمان که به سرعت از زمین برمی خیزند یا زمان استحمام جلوی چشمشان سیاهی می رود، احساس سرگیجه می کنند و هرگز فکر نمی کنند که این به خاطر اعتیاد به سیگار است، و بدتر از آن متقاعد می شوند که این حالت امری طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد.

عوارض مصرف نیکوتین

نیکوتین به تدریج و به طور نامحسوس شهامت انسان را از بین می برد. برخی از افراد از مرگ می ترسند و تصور می کنند که سیگار کشیدن این ترس را از بین می برد. شاید تا حدودی درست باشد، اما اگر این کار را کرده باشند، چیز بی نهایت وحشتناک تر، یعنی ترس از زندگی را جایگزین آن کرده اند. اکنون باز هم همان احساس ترس بعد از مرگ به سراغشان می آید ولی دیگر آزارشان نمی دهد چون دریافته اند که تنها علت آن این است که بر خلاف گذشته حالا از زندگی خود بسیار لذت می برند و سعی می کنند که قدر لحظه لحظه آن را بدانند.

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی با سال ها تجربه موفق در زمینه ترک انواع مواد مخدر به صورت شبانه روزی در خدمت بیماران گرامی می باشد.