اهداف مراقبت تغذیه ای در دوران ترک اعتیاد

مانند بسیاری از بیماری های مزمن، یک درمان واحد مانند تغذیه درمانی، به تنهایی برای درمان اختلال سوء مصرف مواد مخدر کافی نیست، اما می تواند شروع خوبی باشد. مطالعات نشان می دهد که مداخلات تغذیه ای نقش محوری در درمان موفقیت آمیز اعتیاد به مواد مخدر دارد. بیمارانی که تحت درمان بوده و عادت های تغذیه ای مناسبی نداشته باشند احتمال عود بیماری در بین آن ها زیاد است.

اهداف مراقبت تغذیه ای در دوران ترک اعتیاد به شرح زیر است

  • ذخیره کافی کالری و پروتئین برای تثبیت وزن و پیشگیری از کاهش قند خون
  • عرضه مواد غذایی برای سم زدایی و سوخت و ساز مواد به اندازه کافی، جبران سوء جذب در روده ها، درمان سلول های عصبی آسیب دیده، کبد، دستگاه گوارش، عضلات، ریه ها و غیره.
  • غذاهایی که فیبر بالایی دارند باعث اصلاح و پیشگیری از یبوست می شوند که در دوران بهبودی رایج است. کافئین و مواد شیرینی به عنوان جایگزینی برای مواد مخدر و یا الکلی که مورد سوء مصرف قرار می گیرند استفاده از آن تشویق می شود.
  • وعده های غذایی کوچک و مکرر بهتر جذب و تحمل می‌شود.
  • ۶ وعده غذایی کوچک در هر روز به کاهش مشکلاتی مانند وسوسه و مصرف مشروبات الکلی منجر می‌شود.
  • بهترین درمان برای سوء تغذیه ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، رژیم غذایی کم چرب و غنی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر است.
  • مکمل ویتامین معدنی ممکن است کمک کننده باشد و یک تا سه بار در روز تجویز شود مانند انواع ویتامین ها. مصرف زیاد ممکن است باعث آسیب کب شود.
  • افراد مبتلا به سیروز، آهن را بسیار جذب می کند و لذا آهن باید با احتیاط استفاده شود.

اهداف مراقبت تغذیه ای در دوران ترک اعتیاد

مضرات مواد مخدر و الکل

الکل و مواد اعتیاد آور می تواند از تحمل بدن در مقابل تأثیرات مضر و سمی جلوگیری کند. این موضوع باعث بروز پدیده ای به نام سوء تغذیه می شود. بسیاری از افرادی که اختلال سوء مصرف مواد مخدر دارند، دو یا چند مشکل مربوط به تغذیه از جمله کم خونی، فقر آهن، اسهال مزمن و یبوست را تجربه می نمایند.

این مشکلات می تواند ناشی از مواد خاص، رژیم غذایی نامناسب، کمبود منابع غذایی و یا تغییر در سوخت و ساز تغذیه باشد. بسیاری از سوء مصرف کنندگان مواد مخدر نیاز به میان آورده های غذایی کوچک، کربوهیدرات‌های کامل، فیبر، چربی و مایعات کم کالری دارند.

رژیم غذایی مناسب در ترک اعتیاد

یک رژیم درمانی مناسب شامل ۲۵ تا ۳۰ درصد پروتئین با کیفیت، ۲۵ تا ۳۰ درصد چربی سالم، ۴۵ درصد کربوهیدرات های کامل و ۳۰ گرم فیبر که در حدود ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری در روز می شود. بیماران اغلب نیاز به مصرف تنقلات مخصوصاً در اوایل دوره بهبودی برای جلوگیری از نامنظم بودن قند خون و وسوسه مصرف مواد مخدر دارند.

مواد شیمیایی در مغز، غذا و اعتیاد چه ویژگی های مشترکی دارند؟

برای این که در مغز فرآیند پردازش اطلاعات به درستی انجام شود، پیام رسان های شیمیایی (نروترانسمیترها) باید به صورت طبیعی کار کنند. مواد مخدر و الکل این نروترانسمیتر ها را تحریک می‌کنند و در نهایت مواد باعث آلوده کردن آن ها می شود. بسیاری از مواد اعتیاد آور، از طریق انتقال دهنده های عصبی، شیوه پاسخ مغز را برای داشتن احساس شادی و یا درد تغییر می‌دهند.

مواد شیمیایی مغز می‌تواند به وسیله الکل و مواد مخدر تغییر یافته و در نتیجه باعث بی اشتهایی شود. در نتیجه فرد معتاد نمی تواند خوب بخورد، غذا طعم خوبی برای او نخواهد داشت و از خوردن غذا لذت نخواهد برد. اما تغذیه و غذای مناسب باعث داشتن مغز سالم می‌شود.