انتخاب اهدافی فراتر از توانایی در ترک اعتیاد

در زمان ترک اعتیاد ولع، وسوسه و عود اعتیاد برای اکثر بیماران در حال ترک اعتیاد پیش می آید. مهارت ها و فنون زیادی وجود دارند که برای گذشتن از این دوران لازم و کافی است. یکی از این راهکارها انتخاب اهدافی است که انگیزه افراد را برای ترک بالا می برد.

انتخاب اهدافی فراتر از توان خود محکوم به شکست است و باعث می‌شود در فرد احساس ناکامی، ناکارآمدی و افسردگی ایجاد شود.

گام نخست برای ترک اعتیاد

پس نخستین گام این است که در حد توانتان از خود توقع داشته باشید. برای مثال، فردی ممکن است از خود انتظار داشته باشد که در مدت زمان بسیار کوتاهی مواد مخدر را ترک کند و تمام وقت کار کند، اعتماد از دست رفته اطرافیان را برگرداند این اهداف گرچه در ظاهر مغایرتی با یکدیگر ندارد دستیابی به آن دشوار و ناممکن است.

انتظار برای دستیابی سریع به اهداف در ترک اعتیاد

انتظار دستیابی سریع به اهداف بدون در نظر گرفتن زمان و انرژی یکی دیگر از چالش‌های هدف گزینی محسوب می شود. عجله برای دستیابی به هدف تحت تأثیر ویژگی کم تحملی در افراد معتاد است که خود ممکن است منبع فشار روانی شما باشد.

انتظار واقع بینانه از خود برای ترک اعتیاد

انتظار واقع بینانه از خود و اختصاص دادن زمان کافی برای دستیابی به هدف مستلزم این است که توانایی تحمل و بردباری خود را تقویت کنید و برای رسیدن به اهداف دلخواهتان انتظار بکشید. برخی از افراد در حال ترک انتظار دارند که خیلی سریع به هدف جلب اعتماد اطرافیان دست یابند. در حالی که جلب اعتماد دیگران در کوتاه مدت دست یافتنی نیست و دست کم به یک تا دو سال زمان نیاز دارد.

تلاش نکردن و اهمال کاری در ترک اعتیاد

انتظار دستیابی به اهداف بدون تلاش و غلبه بر اهمال کاری ناممکن است. این مشکل نیز در افراد در حال ترک اعتیاد شایع است. برخی از آن ها انتظار دارند بدون تلاش کافی به اهداف مورد نظر دست یابند.

انتخاب اهدافی فراتر از توانایی در ترک اعتیاد

هدف گزینی بدون توجه به آسیب پذیری به لغزش در ترک اعتیاد

وقتی در دوره ترک مواد مخدر به سر می‌برید، بسیار آسیب پذیر و شکننده هستید. خستگی، فشار روانی و موانع نشأت گرفته از دستیابی به اهداف ممکن است شما را در برابر لغزش و عود آسیب پذیر کند. در این خصوص باید دقت کنید اهدافی انتخاب شوند که با هدف اصلی شما که همان ترک مواد مخدر است همسو باشد.

  • در صورتی که در محل کارتان موادمخدر مصرف می‌کنند حتماً محل کارتان را تغییر دهید یا دست‌کم به مدت یک سال مرخصی بدون حقوق بگیرید.
  • اگر برخی از همکارانتان جزء مصرف‌کنندگان مواد مخدر هستند، بهتر است در زمان ترک، از رویارویی با آن ها بپرهیزید.
  • شما می توانید محیط کارتان را تغییر دهید یا دست‌کم به مدت یک سال مرخصی بگیرید.
  • به یادگیری مهارت های مقابله ای (مانند قاطعیت) برای مقابله با درخواست های نابجای همکارانتان نیازمندید پس این مهارت ها را بیاموزید.
  • از آن جا که هدف اصلی شما خویشتن داری است، باید اهدافی را انتخاب کنید که شما را ضعیف و آسیب پذیر نکند و باعث خستگی و فشار روانی نشود، زیرا در حالت خستگی جسمانی و فرسودگی روانی، شما در برابر لغزش و عود آسیب پذیر خواهید بود.

انتخاب اهدافی مغایر با یکدیگر در ترک اعتیاد

برخی افراد اهدافی را انتخاب می‌کنند که در مغایرت و تضاد هستند، به طوری که دستیابی به هدفی از دستیابی به هدف دیگر جلوگیری می کند. انتخاب این گونه اهداف محکوم به شکست است، زیرا نمی توان اهدافی مغایر با یکدیگر انتخاب کرد و خویشتن دار نیز بود.

خویشتن داری در ترک اعتیاد

فرض کنید فردی در حال ترک بخواهد خویشتن دار باشد و مواد مخدر مصرف نکند، همچنین روابط دوستانه خود را با افراد پرخطری که مصرف کننده و توزیع کننده مواد مخدر هستند حفظ کند.

برای مثال، برای فردی شاد بودن هدف مهمی است. وی ممکن است بخواهد با دوستان سابق خود که مصرف کننده مواد مخدر هستند، به مهمانی ها و مجالس شاد برود. این هدف شاد بودن آن هم با حضور در مهمانی های ناشناس با افراد پرخطر او را در معرض لغزش و عود قرار می دهد، پس باید از آن پرهیز کند.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی آماده ارائه بهترین و سریع ترین روش ترک اعتیاد، تحت نظر کادر درمانی متخصص به بیماران گرامی می‌باشد.