پیش گیری از لغزش در دوران ترک

اکثر افرادی که اعتیاد به مواد مخدر را ترک کرده اند، لغزش را تجربه کرده اند. لغزش و وسوسه در ترک اعتیاد بیسار طبیعی است و نحوه مهار و کنترل کردن آن حائز اهمیت است. فرد در حال ترک اعتیاد باید مهارت ها و فنونی را بیاموزد که بتواند این لغزش ها را مدیریت کرده و با موفقیت از این مرحله گذر کند.

برای پیش گیری از وقوع لغزش در ترک اعتیاد، مهارت ها و فنون زیر را به کار گیرید:

از برانگیزاننده های بیرونی پرهیز کنید و راهکارهایی را برای مقابله با افراد دارای موقعیت های پرخطر یاد بگیرید، مانند: مهارت نه گفتن به افراد پرخطر یا مقابله با انتقاد مخرب اعضای خانواده.

  • با افکار منفی مقابله کنید.
  • بیاموزید که چگونه خشم و دیگر هیجاناتتان را کنترل کنید.
  • از خسته کردن خود بپرهیزید.
  • از لغزش نترسید و انتظار آن را داشته باشید و به خود بگویید: «من می توانم از عهده اش برایم، من خود را نمی بازم، چون بی‌دفاع نیستم».
  • راهبردهای پیشنهادی را به کار بگیرید و تأثیر آن را بررسی کنید.
  • به افراد زیادی فکر کنید که در فرآیند ترک دچار لغزش شده اند، اما با موفقیت آن را پشت سر گذاشته اند.

شناسایی تحریف های شناختی در پیش گیری از لغزش در دوران ترک اعتیاد

تحریف های شناختی را شناسایی کنید: تحریف های شناختی عمده‌ای که لغزش را به عود تبدیل می کند، عبارت است از بزرگ نمایی، فاجعه سازی، تفکر همه یا هیچ، برچسب زدن و پیش‌بینی منفی، ذهن خوانی و باید و نباید.

بزرگ نمایی در پیش گیری از لغزش در دوران ترک اعتیاد

شما لغزش را بزرگ نمایی می کنید و به خود می گویید: «دیدی چی شد، بدتر از این دیگه نیست».

پیش گیری از لغزش در دوران ترک

فاجعه سازی در پیش گیری از لغزش در دوران ترک اعتیاد

در فاجعه سازی شما از پیامد لغزش فاجعه می سازید و به خود می گویید: « وقوع لغزش فاجعه است و این یعنی بازگشت اعتیاد و پنبه شدن هر آن چه تا حالا رشته ام».

تفکر همه یا هیچ در پیش گیری از لغزش در دوران ترک اعتیاد 

در تفکر همه یا هیچ شما به خویشتن‌داری سیاه - سفید نگاه می کنید و به خود می گویید: «آدم یا خویشتن دار است یا نیست و حتی یک بار مصرف هم معادل اعتیاد تمام عیار است».

پیش بینی منفی در پیش گیری از لغزش در دوران ترک اعتیاد 

پیش خود فکر می‌کنید که از این به بعد لغزش های زیادی رخ خواهد داد و شما در برابر آن بی دفاع خواهید بود.

باید و نباید در پیش گیری از لغزش در دوران ترک اعتیاد 

به خودتان می گویید که نباید مصرف می کردید، باید بیشتر خودتان را کنترل می کردید. باید و نباید ها شما را به سمتی می کشاند که خود را سرزنش کنید و به این ترتیب روحیه تان را از دست بدهید و دچار بازگشت کامل شوید.

ذهن خوانی در پیش گیری از لغزش در دوران ترک اعتیاد 

در ذهن خوانی، پیش خودتان ذهن دیگران را می خوانید و به خود می گویید: «دیگران پیش خود چه فکری خواهند کرد؟ خانواده ام فکر می‌کنند که من ناتوان تر از آن هستم که بخواهم مصرف مواد مخدر را ترک کنم».

برچسب زدن در پیش گیری از لغزش در دوران ترک اعتیاد

بر خود برچسب های نامناسبی می زنید و بیش از پیش غرور و اعتماد به نفس تان را جریحه دار می کنید. مانند: «بی عرضه ام، ضعیف و ناتوانم، عرضه هیچ کاری را ندارم، آدم بشو نیستم».

رفتارهای تکانشی در دوران ترک اعتیاد

تصمیم گیری های عجولانه و تکانشی در افراد معتاد زیاد به چشم می‌خورد عده‌ای از این بیماران ممکن است تحت تأثیر تکانه های درونی و بیرونی تصمیم‌هایی بگیرند که دردسر های زیادی دارد فردی را در نظر بگیرید که ناگهان تصمیم می گیرد به یکی از دوستان سابقش تلفن کند که مصرف کننده مواد مخدر است.

تماس تلفنی و ملاقات با آن فرد به قرار گذاشتن برای رفتن به مهمانی منجر می‌شود و به مهمانی مورد نظر می‌رود و تحت فشار جمع مجبور می‌شود الکل مصرف کند و الکل نیز زمینه ساز مصرف مواد مخدر یا عود می شود.

اگر به این زنجیره رفتاری توجه کنید، متوجه می شوید که این فرد به طور ناگهانی و آنی تصمیم گرفته اند به یکی از دوستان سابق تلفن کنند. این نوع تصمیم گیری ها تکانشی نامیده می شود.