انتخاب اهداف برای ترک اعتیاد، توسط دیگران

بیشتر افرادی که رفتارهای اعتیادآمیز انجام می دهند و دچار اعتیاد به مصرف مواد مخدر می شوند، تصور می کنند غلبه بر آن بیش از آن چه انتظار داشتند چالش برانگیز است. حتی اگر مشکلاتی که افراد در زمینه ترک مواد مخدر دارند کاملاً مشخص باشد، اما وقتی افراد شروع به استفاده می کنند، آن ها اغلب احساس می کنند که اعتیاد افسانه ای است و هر زمان که بخواهند می توانند آن را ترک کنند. یا احساس می کنند که از قاعده مستثنی هستند.

بهترین اهداف، اهدافی است که خود فرد آن را انتخاب و روحیه و توان فرد با آن مطابقت کند. اهدافی که دیگران برایتان تعیین می‌کنند، ممکن است چیزی نباشد که خودتان می‌خواهید.

به علاوه، افراد کمتر برای دستیابی به اهداف تعیین شده توسط دیگران تلاش می کنند. فرض کنید کسی با اصرار و فشار همسرش بخواهد مصرف مواد مخدر را ترک کند. مطمئناً این فرد انگیزه و تلاش کافی برای دستیابی به اهداف خود را نخواهد داشت.

راهبرد در ترک اعتیاد

راهبرد روش و ابزاری است که ما را به هدف می رساند. هدف گزینی بدون انتخاب راهبرد مناسب و به کارگیری آن در عمل بی‌نتیجه است. راهبردها ممکن است کارآمد و مؤثر یا ناکارآمد و غیر مؤثر باشند. برای مثال لذت بردن، شاد بودن و اعتماد به نفس داشتن اهدافی جالب و خوشایند هستند، اما افراد ممکن است برای دستیابی به آن ها راهبردهای ناکارآمد یا مؤثر به کار گیرند.

راهبردهای ناکارآمد و ترک اعتیاد

مصرف الکل و انواع مواد مخدر مانند حشیش، شیشه، تریاک، هروئین و غیره برای کسب لذت، شادمانی و اعتماد به نفس داشتن، شیوه ای ناکارآمد و زیانبار است، در حالی که پرداختن به فعالیت‌های لذت‌بخش، تفریح سالم، راهبردهایی سالم برای دستیابی به هدف شاد بودن است. به چند هدف راهبرد سالم و ناسالم در دستیابی به آن ها اشاره کنید. اهداف بلند مدت و میان مدت خود را بازنگری کنید و ببینید برای دستیابی به آن ها چه راهبردهایی دارید؟ کدام یک کارآمد و کدام یک ناکارآمد است؟

انتخاب اهداف برای ترک اعتیاد، توسط دیگران

راهبردهای کارآمد در ترک اعتیاد

راهبردهای مناسب و کارآمد راهبردهای منطقی، مقرون به صرفه، متناسب با توان فرد و مطابق با هنجارهای اجتماعی و ارزش های اخلاقی است. به عبارتی راهبردهای سالم و کارآمد راهبردهای منطقی است و انتخاب آن بر اساس عقل سلیم صورت می‌گیرد مانند مطالعه کافی برای قبولی در دانشگاه. به علاوه:

  • راهبرد های سال منطبق بر ارزش های اخلاقی است. راهبرد های غیر اخلاقی با ارزش های اخلاقی مانند پولدار شدن از طریق دزدی و اختلاس و نیز قبولی در امتحان با تقلب در تضاد است.
  • راهبردهای مناسب در کوتاه مدت و نیز در بلند مدت به نفع فرد است. برای مثال، گرچه مصرف مواد مخدر ممکن است در کوتاه مدت شما را تشکیل دهد اما پیامدهای بلندمدت زیانباری به بار می آورد.
  • راهبردهای مناسب و کارآمد با هنجارهای اجتماعی مغایرت ندارد. مصرف مواد مخدر به قصد لذت بردن، رشوه و اختلاس با هدف پولدار شدن و برقراری رابطه جنسی خارج از چهارچوب شرع و عرف از جمله راهبردهای نامناسب برای لذت جویی است.
  • راهبردهای مناسب با توان فرد هماهنگ است. انتخاب راهبردهای دشوار و نامتناسب با توان فرد نه تنها مانع از دستیابی فرد هدف مورد نظر می شود بلکه ناکافی و مانند ۲۰ ساعت مطالعه در شبانه‌روز به قصد قبولی در کنکور.
  • راهبردهای مناسب مقرون به صرفه است. راهبردهای مناسب، راهبردهایی است که در کمترین زمان ممکن و با حداقل انرژی ما را به هدف می رساند. راهبردهای پرهزینه و زمان گیر نامناسب به شمار می‌رود.

اهداف خود را برای چند سال آینده مشخص کنید و راهبردهای مناسبی برای دستیابی به آن ها به کار گیرید.

مرکز ترک اعتیاد دی به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد شبانه‌روزی در تهران آماده ارائه خدمات درمان اعتیاد و اختلالات روان شناختی برای بزرگسالان و نوجوانان به صورت تخصصی و شبانه روزی با امکانات بیمارستانی می‌باشد.