اضطراب یک برانگیزاننده برای عود اعتیاد است

استرس دلیل اصلی عود اعتیاد است و بسیاری از افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، به عنوان یک روش ناسازگار برای کنار آمدن با آن، به مصرف مواد مخدر یا فعالیت انتخابی خود روی می آورند. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که "تمایل" به مصرف مواد مخدر، الکل یا فعالیت اعتیاد آور در شرایط استرس زا افزایش یافته است به ویژه اگر این ماده یا فعالیت مکانیسم اصلی مقابله فرد باشد.

اضطراب، هیجان منفی ناخوشایندی که ممکن است برانگیزاننده عود و بازگشت مجدد اعتیاد باشد. اضطراب همچنین نشانه ای است که بسیاری از افراد در دوره ترک اعتیاد آن را دارند، اگر شدت اضطراب زیاد باشد، باعث افت عملکرد می شود.

نشانه های اضطراب در ترک اعتیاد

اضطراب نشانه‌های زیادی دارد که به چند دسته علائم شناختی، فیزیولوژیکی، خلقی و رفتاری تقسیم می شوند.

علائم شناختی اضطراب در ترک اعتیاد

نگرانی و کاهش توجه و تمرکز دو نشانه مهم شناختی است.

علائم رفتاری اضطراب در ترک اعتیاد

بی‌قراری و اجتناب دو نشانه رفتاری مهم است.

علائم خلقی اضطراب در ترک اعتیاد

ترس و اضطراب نشانه‌هایی خلقی به شمار می‌رود.

علائم فیزیولوژیک اضطراب در ترک اعتیاد

تپش قلب، تعریق و سرخ شدن علائمی فیزیولوژیک است.

اضطراب و نگرانی از برانگیزاننده های درونی برای لغزش و عود اعتیاد به شمار می‌روند و به همین دلیل کنترل آن ها ضروری است.

مقابله با اضطراب در ترک اعتیاد

همان طور که اشاره شد علائم و نشانه های اضطراب متنوع است و با توجه به نوع علائم راهکارها نیز متفاوت است.

علائم فیزیولوژیک اضطراب در ترک اعتیاد

برای کنترل علائم فیزیولوژیک مانند افزایش ضربان قلب، نفس نفس زدن و تعریق، فنون تنفس دیافراگمی و آرمیدگی سودمند است.

اضطراب یک برانگیزاننده برای عود اعتیاد است

علائم رفتاری اضطراب در ترک اعتیاد

برای کنترل بی قراری تنفس دیافراگمی و آرمیدگی را به کار گیرید.

علائم خلقی اضطراب در ترک اعتیاد

ترس و اضطراب نشانه هایی هیجانی هستند که با فنون شناختی مانند توجه برگردانی و اصلاح افکار خودآیند رفع می‌شوند.

علائم شناختی اضطراب در ترک اعتیاد

نگرانی مهم ترین نشانه شناختی است. افکار نگران کننده با «نکند که...، اگر...» مشخص می شود. برای مثال: نکند نتوانم در برابر وسوسه مقاومت کنم، اگر دچار لغزش شوم چه خواهد شد؟

مقابله با علائم شناختی اضطراب در ترک اعتیاد

فنون توجه برگردانی و محدود کردن زمان نگرانی دو فن مهم برای کنترل موقت نگرانی ها به حساب می آیند. برای مقابله با افکار منفی و نگرانی ها فنون بررسی سود و زیان، بررسی شواهد، فن معیار دوگانه و بررسی پیش بینی های گذشته را به کار گیرید. برای مثال، یکی از افکار نگران کننده بیماران این بود که اگر دچار وسوسه شوم نمی‌توانم با آن مقابله کنم؟ او برای اصلاح این فکر فنون زیر را به کار گرفت:

  • آیا شواهد کافی دارم که از عهده مقابله با وسوسه برنمی‌آیم؟ شواهد به من ثابت می کند که آن قدر هم ناتوان نیستم. من به خوبی می توانم از عهده وسوسه برایم و خویشتن داری خود را حفظ کنم.
  • این فکر که از عهده وسوسه بر نمی آیم به نفع من است یا به زیان من؟ اگر بخواهم منطقی فکر کنم اندیشیدن به این فکر کاملاً به زیان من است نه نفع من.      
  • بدترین پیامد این فکر چه خواهد بود؟ با این فکر که از عهده وسوسه بر نمی آیم، اعتماد به نفسم را از دست می‌دهم و نمی توانم در برابر وسوسه خویشتن دار باشم.
  • بررسی پیش بینی های گذشته: من قبلاً هم پیش بینی های زیادی کرده ام که به واقعیت پیوسته است. پیش‌بینی فقط پیش‌بینی است و واقعیت ندار.د

کنترل تحریف های شناختی اضطراب در ترک اعتیاد

عمده‌ترین تحریف های شناختی در اضطراب عبارت است از: پیش‌بینی منفی، بزرگ نمایی خطر و تهدید و کوچک انگاری توانایی خود برای مقابله با خطر. فنون بررسی سود و زیان و بررسی شواهدی در حمایت یا رد تحریف های شناختی ممکن است به تضعیف آن ها بیانجامد. کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی جهت ارائه خدمات تخصصی ترک اعتیاد با امکانات بیمارستانی، آماده پذیرش بیماران می باشد.