اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

چه اضطراب شما را به سمت مصرف مواد مخدر سوق داده باشد و چه مصرف مواد مخدر شما را مضطرب کرده باشد، شما باید هر دو مورد را درمان کنید. بهترین و اصولی ترین راهکار مراجعه به کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد است که به طور هم زمان بتوانید هر دو اختلال را درمان کنید.

رابطه اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

درست مانند سایر اختلالات روانی، اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر اغلب دست به دست هم می دهند. یک فرد ممکن است از مواد مخدر یا الکل برای کمک به کاهش علائم اضطراب استفاده کند. این امر به ویژه در مورد داروهای افسردگی یا موادی که احساس آرامش را ایجاد می کنند، صادق است. افراد افسرده می توانند با مصرف مواد مخدر به طور موقت اضطراب را تسکین دهند، اما این کار مشکلشان را حل نمی کند. ممکن است فردی با مصرف مداوم این داروها دچار اختلال مصرف مواد مخدر شود.

علائم رایج اضطراب

در حالی که ممکن است احساس ناراحتی عاطفی یا فیزیکی داشته باشید، ممکن است متوجه نباشید که علائم شما با اضطراب مرتبط است. گاهی اوقات، دانستن این که چرا چنین احساسی دارید می تواند کمی شما را تسکین دهد. درک این که چه چیزی باعث بروز علائم شما می شود می تواند به شما قدرت دهد که تغییراتی را برای کاهش یا حتی حذف کامل علائم ایجاد کنید. برای تعیین این که آیا باید در مورد وضعیت خود با یک پزشک متخصص صحبت کنید، لیستی از علائم رایج اضطراب را در نظر بگیرید.        

شایع ترین نشانه های اضطراب

احساس آزاردهنده عصبی، اغلب بدون دلیل واضح احساس عرق کردن، حتی زمانی که دما پایین است ضربان قلب سریع، احساس می کنید که قلب شما از قفسه سینه خارج می شود احساس ضعف یا لرزش، شبیه به قند خون پایین ناتوانی در تمرکز بر روی چیزی غیر از نگرانی های خود اختلالات خواب، مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب اضطراب همیشه ناشی از یک رویداد خاص نیست، بنابراین ممکن است متوجه نشوید که ناراحتی‌ که تجربه می‌کنید مربوط به اضطراب است. اگر علائم فوق را مشاهده کرده اید، بهتر است برای تشخیص صحیح به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر

اضطراب و اعتیاد چگونه به هم مرتبط هستند

اضطراب و اعتیاد به مواد مخدر به یکدیگر مرتبط هستند، اما رابطه آن ها همیشه یکسان نیست. در برخی موارد، فرد ممکن است احساس ترس و نگرانی بی امان کند و معتقد باشد که تنها راه برای تسکین ذهنش نوشیدن مشروبات الکلی یا قرص است. تسکین فوق العاده ای که آن ها از مصرف مواد مخدر تجربه می کنند می تواند نسبتاً جذاب باشد و آن ها را به استفاده بیشتر از این مواد سوق دهد. با افزایش میزان مصرف، ممکن است فرد دچار اختلال مصرف مواد مخدر شود.                         

از سوی دیگر، شرایطی وجود دارد که اختلال مصرف مواد مخدر، کاتالیزور اضطراب است. به عنوان مثال، نوشیدن الکل می تواند سطح سروتونین و سایر انتقال دهنده های عصبی را در مغز شما تغییر دهد. این تغییر می‌تواند باعث ایجاد اضطراب شود، به ‌ویژه وقتی الکل از سیستم شما خارج می‌شود، که می‌تواند کل روز پس از نوشیدن ادامه داشته باشد. هنگامی که استفاده از مواد مخدر یا الکل باعث اضطراب می شود، گاهی اوقات به عنوان اختلال اضطراب ناشی از مواد مخدر شناخته می شود.                    

راه دیگری که اضطراب و اعتیاد با یکدیگر همبستگی دارند شامل تشدید اختلالات اضطرابی فعلی است. هنگامی که از یک ماده برای خوددرمانی اضطراب استفاده می کنید، آن ماده می تواند شدت علائم اضطراب را با از بین رفتن آن افزایش دهد، حتی اگر در ابتدا باعث تسکین آن ها شود.   

کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد دی از بیماران مبتلا به اختلال مصرف مواد مخدر و اختلالات سلامت روانی حمایت می کند. تا زمانی که بیمار درمانی مناسب برای مدیریت اضطراب و غلبه بر اختلالات مصرف مواد مخدر دریافت نکند، یافتن تعادل و سلامتی برایش چالش برانگیز است. شما می توانید همین امروز با یکی از متخصصان ما تماس بگیرید تا فردا احساس بهتری داشته باشید.