اصول کارآمد درمان اعتیاد

خیلی از افراد برای درمان اعتیاد درگیر باور های غلطی هستند که از موانع ترک مواد مخدر محسوب می شود، این افراد تصور می کنند که این بیماری قابل درمان نیست یا برای درمان باید از روش های سخت، طولانی و درناک گذشته استفاده کرد. اکنون با وجود پزشکان متخصص و کلینیک های ترک اعتیاد، درمان اعتیاد به مواد مخدر برای تمامی سنین به راحتی امکان پذیر است.

درمان اعتیاد خاص منفرد که برای همه مراجعان مناسب باشد وجود ندارد. تخصیص مداخله‌ها، مجموعه های درمانی و خدمات ضروری برای مشکلات و نیازهای هر مراجع بسیار حیاتی است.

در دسترس و مقدور بودن درمان اعتیاد

مراجعان در صورت عدم دسترسی سریع و آسان درمان، آن را دنبال نمی‌کنند.

درمان کارآمد اعتیاد در خدمت نیازهای متنوع مراجعان

درمان بیماری اعتیاد باید بر نیازهای مراجعان منطبق باشد نه بر اعتیاد آن ها. همچنین درمان کارآمد اعتیاد بایستی به مصرف مواد مخدر و مشکلات وابسته به آن که در حیطه های طبی، روان‌شناختی، اجتماعی، حرفه‌ای و قانونی است نیز بپردازد.

نیازهایی که درمان می طلبد قابل انعطاف و متغیر هستند

ارزیابی های جاری باید نیازهای آن‌ها را تعیین نماید. چون این نیازها در طول دوره درمان متغیر هستند.

مدت زمان مناسب و کافی برای ماندگاری در درمان اعتیاد

مدت زمان مناسب و کافی برای ماندگاری در درمان اعتیاد برای کارآمدی درمان بسیار حیاتی است. البته زمان لازم به نیازهای بیمار بستگی دارد. برای بسیاری از مراجعان، آستانه بهبودی معنادار، تقریباً سه ماه ماندگاری در درمان است. درمان های جانبی و تکمیلی می تواند پیشرفت های بهتری را ایجاب کند. یک برنامه درمان اعتیاد کارآمد باید به راهبردهایی مجهز باشد که مانع از ترک زودرس بیماران از درمان شود. مشاوره فردی و گروهی و سایر درمان های رفتاری، از مؤلفه های اساسی برای درمان کارآمد اعتیاد است. مراجعان دخیل در برنامه درمانی، به هیجانات خود می‌پردازند و مهارت های لازم برای مقاومت در برابر مصرف مواد مخدر را بازسازی و تقویت می‌کنند. همچنین فعالیت‌های سازنده و عاری از مواد مخدر، جایگزین فعالیت های مرتبط با مصرف مواد مخدر می شوند و توانایی مشکل گشایی را تقویت می کنند و به ایجاد روابط بین فردی سالم همت می‌گمارند. برای بسیاری از مراجعان، آستانه بهبودی معنادار، تقریباً سه ماه ماندگاری در درمان است.

دارو درمانی اعتیاد به مواد مخدر

دارو درمانی اعتیاد، عنصر اساسی برای درمان بسیاری از بیماران است. وقتی که درمان دارویی با درمان های مشاوره ای و سایر درمان های رفتاری توأم شود استانداردهای درمان فراهم آمده است.

اصول کارآمد درمان اعتیاد

درمان توأمان اعتیاد به مواد مخدر

بیماران مبتلا به بیماری های روان‌پزشکی بایستی در برنامه‌هایی قرار بگیرند که اعتیاد و بیماری آن‌ها توأمان درمان شود.

سم زدایی مواد مخدر

سم زدایی مواد مخدر فقط اولین مرحله درمان اعتیاد است. سم زدایی علائم حاد را در اثنای دوره بازگیری کنترل می‌کند. سم زدایی مواد مخدر پیش درآمد ترک اعتیاد است. داوطلب بودن برای درمان، کارآمدی درمان را تضمین نمی کند. مجازات، اجبار والدین، قوانین کارفرما و نظام قضایی کشور می تواند به طور معناداری ورود به درمان، ماندگاری و موفقیت در آن را افزایش دهد.

کنترل مداوم مصرف مواد مخدر

مصرف احتمالی مواد مخدر در طول دوره درمان اعتیاد باید به طور مداوم کنترل شود. پایش مصرف مواد مخدر و الکل توسط مراجع در طول درمان (به عنوان مثال توسط آزمایش ادرار) می تواند به او کمک کند تا در برابر مصرف مواد مخدر مقاومت کند. همچنین پایش‌های از این دست می تواند شواهد اولیه از مصرف مواد مخدر را محرز کند تا مراجع را به درمان مناسب پیوند دهند.

ارزیابی اعتیاد به مواد مخدر

برنامه درمانی اعتیاد به مواد مخدر باید ارزیابی جامعه از وضعیت بیماری‌های ویروس انسانی، کمبود ایمنی، نقص اکتسابی کمبود ایمنی، هپاتیت، سل و سایر بیماری های عفونی به عمل آورد. مشاوره با مراجعان برای کمک به آن ها جهت تعدیل یا تغییر رفتار هایی که آن ها را در معرض خطر بیماری قرار می دهد بسیار لازم و ضروری است.

بهبود کامل اعتیاد به مواد مخدر

بهبودی از اعتیاد، فرآیندی دراز مدت است. همانند سایر بیماری‌های مزمن بازگشت به اعتیاد، خودیاری و پسادرمانی به حفظ پرهیز کمک می کند. یکی از دلایل بسیار مهم عود اعتیاد وجود استرس و اضطراب در بیماران است. کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی بسیار مفتخر است که همزمان با ترک مواد مخدر به درمان اختلالات روانی هم زمان بیماران می پردازد.

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد دی با امکانات رفاهی و پذیرش شبانه روزی آماده ارائه خدمات درمانی در زمینه ترک اعتیاد به هموطنان گرامی است.