آثار مصرف مواد مخدر مختلف

داروها مواد شیمیایی هستند که بر بدن و مغز تأثیر می گذارند. داروهای مختلف می توانند اثرات متفاوتی داشته باشند. برخی از اثرات داروها شامل پیامدهای سلامتی است که طولانی مدت و دائمی هستند. آن ها حتی می توانند پس از قطع مصرف این ماده توسط فرد ادامه پیدا کنند. چند راه وجود دارد که فرد می تواند دارو مصرف کند، از جمله تزریق، استنشاق و بلعیدن. اثرات دارو بر بدن می تواند به نحوه مصرف مواد مخدر بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، تزریق مواد مخدر به طور مستقیم در جریان خون تأثیر فوری دارد، در حالی که تدخین آن تأثیر تأخیری دارد.

آثار جسمانی روانی مصرف مواد مخدر مختلف با یکدیگرتفاوت دارند.

آثار مصرف حشیش

  • آثار حشیش بستگی به قدرت و نوع ماده مصرفی، مقدار مصرف، موقعیت و انتظارات فرد مصرف کننده دارد.
  • در صورت تدخین، آثار آن فوراً ظاهر شده و سه تا چهار ساعت باقی می ماند و در روش خوراکی، آثار آن دیرتر ظاهر شده و ممکن است تا بیست و چهار ساعت باقی بماند.
  • حشیش، قند خون را پایین آورده و نشئه خوری را زیاد می کند (تمایل به مصرف شیرینی بیشتر می شود).
  • چشم ها تا یک ساعت قرمز می ماند و به طور فیزیولوژیکی از بین می رود، که افراد معتاد برای از بین رفتن سریع آن، از قطره نفازولین استفاده می کنند.
  • بیماران سرطانی که دچار کاهش وزن می شوند، با مصرف ماری جوانا و حشیش، اشتهای زیادی پیدا می کنند.
  • مصرف ماری جوانا در بیماران آسمی، حملات آسمی را کاهش می دهد.
  • حشیش در درمان آب سیاه چشم، باعث کاهش محسوس فشار چشم شده و در بیماران ام. اس، باعث کنترل بیماری شده و قدرت عضلانی را بر می انگیزد.
  • بافت هایی که تی. اچ. سی حشیش را جذب می کنند عبارتند از مغز، غدد آدرنال، کبد، تخمدان ها و بیضه ها.
  • مهم ترین راه دفع حشیش، ابتدا مدفوع و سپس ادرار است.
  • کسی که سوء مصرف حشیش دارد، یک تا سه روز جواب آزمایش مثبت دارد.
  • آثار مواد افیونی تا هشت ساعت پس از مصرف باقی می ماند.
  • تغییرات رفتاری یا روانی، ابتدا حالت سرخوشی و سپس بی تفاوتی، کج خلقی و پرخاشگری و بی قراری یا کندی و اختلال قضاوت است.

آثار مصرف داروهای مسکن، خواب آور

آثار مصرف این داروها معموال چند ساعت تا یک روز باقی مانده و عبارتست از تغییرات رفتاری یا روانی، گیجی، رخوت و خواب آلودگی، شل شدن عضلات، بهم خوردن تعادل و اختلال عملکرد شغلی و عملی.

آثار مصرف مواد مخدر مختلف

آثار مصرف کوکائین

آثار مصرف کوکائین عبارتست از تحریک مرکز لذت مغز، سرخوشی، افزایش انرژی، تمرکز و هوشیاری بیشتر، خود اتکایی و اعتماد به نفس بالا، کاهش اشتها در مصرف کم و افزایش ضربان قلب، فشار خون، تنفس و دمای بدن. در مصارف بالا، سرخوشی همراه با تحریک به صورت افزایش تمرکز، پر حرفی، تکرار اعمال، افزایش میل جنسی و تغییر رفتار جنسی را باعث می شود.

آثار مصرف آمفتامین ها

آثار مصرف آن معمولاً بین یک تا دو روز طول کشیده و آثار آن عبارتست از افزایش فعالیت و انرژی، افزایش حس اطمینان به خود، بالا رفتن مهربانی و احساسات مثبت، سرخوشی، بی اشتهایی، کاهش خستگی و پر حرفی. در مصارف مکرر موجب افزایش ضربان قلب، تنفس و فشار خون، بی خوابی و لرز و تحریک پذیری شده و با پدیده تحمل همراه است. در مصارف بالا موجب افزایش ضربان قلب و فعالیت های حرکتی تکراری می شود. در مصارف خیلی بالا موجب تشنج، اغما و مرگ شده و از مرحله حرکت سریع چشم در خواب، ممانعت به عمل می آورد. در حملات مکرر خواب (نارکولپسی) و چاقی کاربرد نیز دارد.

عوارض مصرف طولانی حشیش

حشیش سبب وابستگی جسمی و روانی در مورد مصرف طولانی و احساس ولع شدید برای مصرف ایجاد می کند. گرایش به سوی مواد مخدر خطرناک تر، غالباً با اعتیاد به حشیش آغاز شده است.

عوارض مسمومیت با کوکائین

فرد دچار حملات قلبی، انقباض عروق خونی و تپش قلب می شود. بین دو تا چهار دقیقه پس از مصرف خوراکی، یورش شبه آمفتامین ناگهانی و افزایش ادراک حسی تجربه شده که بوسیله حالت تهوع خفیف و بعضی اوقات به اندازه کافی شدید که منجر به استفراغ شده، همراه می گردد که این مرحله، بلافاصله با مرحله فالت دنبال می شود.