پیشگیری از استرس در افراد در حال ترک

شناخت نقش استرس در ایجاد اعتیاد به مواد مخدر و اهمیت مدیریت استرس در پیشگیری و غلبه بر اعتیاد، در کمک به افراد برای جلوگیری از رنجی که اعتیاد به مواد مخدر می تواند چه برای افراد تحت تأثیر اعتیاد و چه برای عزیزانشان بسیار مهم است و حتی هرگز زود نیست که مهارت های خوبی در زمینه کنترل استرس به کودکان و جوانان آموزش دهیم. از آن جا که بسیاری از اعتیاد ها استرس بیشتری را با خود به همراه می آورند، مانند علائم ترک اعتیاد که هنگام از بین رفتن مواد مخدر تجربه می شود، با این وجود مقدار بیشتری از مواد اعتیاد آور لازم است.

پیشگیری از استرس برای همه افراد به ویژه برای افرادی که در دوره ترک اعتیاد به سر می‌برند، ضروری است. در این خصوص فنون ذیل پیشنهاد می شود:

رعایت نظم در زندگی در دوران ترک اعتیاد

مصرف مواد مخدر با به هم ریختگی روال طبیعی زندگی روزمره همراه است و این مشکل بی نظمی و فقدان روال در زندگی، شما را در برابر استرس آسیب پذیر خواهد کرد. بنابراین ضروری است که الگوی مشخصی از نظم را در فعالیت های روزانه مانند خواب، تغذیه و فعالیت رعایت کنید. برای مثال، شب ها در ساعت مشخصی بخوابید، برنامه تغذیه منظمی داشته باشید و فعالیت‌های روزانه و هفتگی را منظم انجام دهید. مثلاً: دو شنبه ها و چهارشنبه ها عصر از ساعت ۳ تا ۵ به باشگاه ورزشی بروید.

تعادل بین فعالیت و استراحت در دوران ترک اعتیاد

حفظ تعادل بین فعالیت و استراحت برای افراد در حال ترک اعتیاد ضروری است. شما باید به اندازه ای فعالیت کنید که خسته نشوید. زیرا خستگی باعث فشار روانی می شود که به نوبه خود امکان دارد باعث بازگشت مجدد اعتیاد شود.

تعادل بین کار و فعالیت های لذت بخش در دوران ترک اعتیاد

حفظ تعادل بین کار و فعالیت های لذت بخش برای افراد در حال ترک ضروری است. نه تنها باید به نحوی فعالیت کنید که خسته نشوید، بلکه باید به اندازه کافی فعالیت های لذت بخش در برنامه روزانه و هفتگی خود قرار دهید توجه کنید که برخی از فعالیت های لذت بخش و تفریحی پرخطر و استرس زا محسوب می شوند. این فعالیت ها عبارت است از، شرکت در مهمانی های شبانه تا دیر وفت، شرکت در مجالس شادی برای ساعت‌های طولانی، ارتباط با افراد مورد علاقه اما پر خطر، مسافرت های نسبتاً طولانی، مسافرت به مناطق آب و هوایی مختلف در دوره ترک، معاملات تجاری و ارتباط با افراد غیر هم جنس.

تعادل بین توانایی و انتظارات در دوران ترک اعتیاد

انتظار بی اندازه از خود، انتظاری غیر واقع بینانه نامیده می شود. انتظارات غیر واقع بینانه از خود منبع استرس درونی است. به همین دلیل لازم است برای کنترل و پیشگیری از استرس انتظاراتی معقول و در حد توان از خود داشته باشید.

تعادل بین ارضای نیازهای خود و دیگران در دوران ترک اعتیاد

بی توجهی به نیازهای دیگران و فقط در پی ارضای نیازهای خود بودن خودخواهی محسوب می شود، البته کسانی هم هستند که خود را وقف دیگران می کنند و بار روانی زیادی را تحمل می‌کنند.

عدم تعادل در ارضای نیازهای خود و دیگران از دیگر عوامل استرس زا و پرخطر محسوب می‌شود و افرادی که در دوره ترک اعتیاد به سر می‌برند باید شیوه ای متعادل در پیش گیرند و بدانند که در دوره ترک و درمان اعتیاد اولویت با خودشان است و باید بیشتر به نیازها و خواسته‌های خود توجه کنند، زیرا دوره نقاهت خود را می‌گذرانند و بیش از هر دوره‌ای به کمک و حمایت احتیاج دارند.

این معادله به صورت ۷۰ به ۳۰ خواهد بود. به عبارتی که شما باید ۷۰ درصد انرژیتان را صرف ارضای نیازهای خود کنید و فقط ۳۰ درصد آن را به دیگران اختصاص دهید. البته با بهبود و ترک معادله تغییر می کند و شما می توانید زمان بیشتری را به دیگران اختصاص دهید و به آن ها کمک کنید.

پیشگیری از استرس در افراد در حال ترک

کاهش تحرک در دوران ترک اعتیاد

یکی دیگر از منابع استرس تحرک بیش از اندازه است. این محرک ها ممکن است بیرونی باشد مانند سر و صدا، گیر کردن در ترافیک، ملاقات‌های اجباری با برخی افراد، کاری اندازه، مشاجرات خانوادگی، به عهده گرفتن مسئولیت زیاد، مورد انتقاد قرار گرفتن، تنهایی، زندگی در خانواده‌ای که اعضای آن حریم و مرزی بین خود قائل نیستند، زندگی در محله ای شلوغ، تماس‌های تلفنی مکرر از این موارد است.

کنترل این موارد به کنترل تحریک در افراد در حال ترک مواد مخدر می انجامد و به تقویت خویشتن داری منجر می شود. منابع دررونی تحریک عبارت است از نگرانی، نشخوار ذهنی، انتظار بی اندازه از خود، اشتغال ذهنی، احساس گناه، خود انتقادگری، بی قراری، تکانشگری، تحریک پذیری و غیره. کنترل هر یک از این موارد به کاهش و پیشگیری از استرس و فشار درونی کمک می کند.

کاهش تعارض های بین فردی در دوران ترک اعتیاد

یادگیری مهارت‌های ارتباطی، حل اختلاف و قاطعیت به شما کمک می کند تا بتوانید تعارض‌هایتان با دیگران را به شیوه ای سالم حل و فصل کنید.

یادگیری مهارت حل مسئله در دوران ترک اعتیاد

از دیگر مهارت هایی است که به پیشگیری از استرس کمک می‌کند.

تقویت ویژگی های مثبتی در دوران ترک اعتیاد

مانند انعطاف پذیری، آسان گرفتن امور، سازگاری با اوضاع، احساس کنترل داشتن بر زندگی و سرنوشت، بخشش خود و دیگران، عشق به دیگران و مدارا با مردم به کاهش استرس کمک می کند.

شیوه زندگی سالم در دوران ترک اعتیاد

خواب شبانه منظم و کافی، تغذیه مناسب، پرهیز از مصرف الکل، سیگار و از طرفی ورزش کردن و تحرک کافی در پیشگیری از استرس مؤثر است.

درمان بیماری های جسمانی و روانپزشکی در دوران ترک اعتیاد

یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای نیز در کاهش و پیشگیری از استرس مؤثر است.

مرکز ترک اعتیاد دی آماده ارائه خدمات در جهت درمان بیماری اعتیاد به شکل تخصصی و چند وجهی به بیماران گرامی می باشد.