آگاهی از ارزشهای خود در ترک اعتیاد

بسیاری از مردم نمی دانند که چرا یا چگونه افراد دیگر به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کنند. آن ها ممکن است به اشتباه تصور کنند که کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند فاقد اصول اخلاقی یا اراده هستند و می توانند به سادگی با انتخاب خود مصرف مواد مخدر را متوقف کنند. در حقیقت، اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری پیچیده است و ترک آن معمولاً بیش از نیت خیر یا اراده قوی نیاز دارد.

ارزش ها جهت و شیوه زندگی ما را تعیین می‌کنند. همه ما ارزش‌هایی داریم که در زندگی از والدین، اطرافیان و رسانه های اجتماعی کسب کرده ایم.

متغیرهایی شخصی که ارزش‌ها را شکل می دهند

صداقت، پاکی، نجابت، وقت شناسی، نظافت و مهربانی همگی متغیرهایی شخصی هستند که ارزش‌های ما را شکل می دهند. یکی از علل تفاوت افراد با یکدیگر، تفاوت بین ارزش های آن هاست. با توجه به شیوه زندگی افراد می‌توان به ارزش‌های آن ها پی برد.

اثر مواد مخدر بر ارزش ها

مصرف مواد مخدر، بسیاری از ارزش های افراد را تغییر می‌دهد. پشتکار و تلاش جای خود را به اهمال کاری و عدم تعهد و تنبلی می دهد.

صداقت جای خود را به دروغ و مسئولیت‌پذیری جای خود را به مسئولیت گریزی می دهد و به همین دلیل شما می بینید که تحت تأثیر اعتیاد به مواد مخدر شیوه زندگی افراد تغییر می‌کند. تغییر شیوه زندگی افراد بر اثر بیماری اعتیاد به مواد مخدر نشانه‌ای از تغییر ارزش هاست.

ارزش ها قبل و بعد مصرف مواد مخدر

به گذشته بیاندیشید قبل از مصرف مواد مخدر ارزش‌های شما چه بوده است کدام یک از ارزش های شما تحت تأثیر مواد مخدر تغییر کرده است اعضای خانواده درباره تغییرات رفتاری نظرخواهی کنید تغییرات رفتاری ممکن است نشانه‌ای از تغییر ارزش ها باشد درباره ارزش های مورد علاقه خود و دستیابی به آن ها با روان شناستان صحبت کنید.

خویشتن داری مثابه ارزش

خویشتن داری یکی از ارزش‌های والای انسانی است. خویشتن داری ویژگی متعالی است که نه تنها انسان را از حیوان جدا می‌کند، بلکه نزدیکی و برتری یک انسان را به دیگر انسان ها نشان می دهد. همان طور که در قرآن آمده است «برترین شما نزد خدا، با تقواترین شماست».

آگاهی از ارزشهای خود در ترک اعتیاد

مصرف مواد مخدر نشانه چیست

وابستگی به مواد مخدر نشانه‌ای از نبود یا ضعف خویشتن داری است. در واقع ضعف خویشتن داری سبب می شود که افراد به مصرف مواد مخدر روی آورند و اعتیاد به مواد مخدر نیز به توانایی فرد در خویشتن داری صدمه می‌زند.

برای توقف این چرخه راهی جز توقف مصرف مواد مخدر نیست. تنها راه تقویت خویشتن داری، همان خویشتن دار بودن است.

فنون خویشتن داری

با یادگیری فنون و مهارت های پیشنهادی می توانید خویشتن داری تان را تقویت کنید.

با مصرف مواد مخدر چه صدماتی به جسم خود وارد کرده اید؟ چگونه می توانید آن صدمات را جبران کنید؟

از افراد مورد اعتماد خود نظرخواهی کنید و از آن ها بپرسید که بر اثر مصرف مواد مخدر چه ویژگی های منفی کسب کرده اید؟

برای بازگشت به شرایط گذشته و به ارزش های قبلی، فرد معتاد باید حتماً تصمیم به ترک مصرف مواد مخدر بگیرد.

اختلال اعتیاد به ماد مخدر

با توجه به این که وابستگی به مواد مخدر یک اختلال مزمن، عودکننده و پیچیده می باشد که طی آن، مصرف مواد مخدر با وجود پیامدهای منفی، فاجعه آمیز است.  

ترک اعتیاد به مواد مخدر

لذا ترک اعتیاد هم نوعی بیماری پیچیده می باشد. اگر فردی به صورت جدی تصمیم واقعی به ترک اعتیاد داشته باشد و روش درستی را برای درمان اعتیاد در پیش بگیرد، قطعا بیماری او درمان می گردد و به یک فرد سالم تبدیل می شود.

تقویت سیستم اعتقادی خودکنترلی و آگاهی از ارزش ها باعث افزایش آمادگی فرد در حال ترک اعتیاد به مواد مخدر برای اجتناب از وسوسه مصرف مواد مخدر می شود، در نتیجه موفقیت در کاهش مصرف، با اعتقاد به توانایی خودکنترلی تقویت می گردد.

مرکز ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری و با امکانات بیمارستانی، پیشرو در درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر به صورت شبانه روزی در خدمت مراجعین عزیز می باشد.