پنج راه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

تشخیص دوگانه درمان بالینی اعتیاد به مواد مخدر و مشاوره درمانی را برای شناسایی دلایل زمینه‌ای اعتیاد و رفع محرک‌های روان‌شناختی برای جلوگیری از عود اعتیاد ترکیب می‌کنند. راه هایی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان فردی را از اعتیاد به مواد مخدر نجات داد.

افراد به دلایل زیادی به مواد مخدر معتاد می شوند. برخی از انگیزه های آن ها عبارتند از تلاش برای غلبه بر یک اختلال روانی دیگر، مانند افسردگی، تحت تأثیر قرار گرفتن از دوستان، اعضای خانواده یا افراد مشهور و سوء استفاده تصادفی از داروهای تجویزی. آن ها همچنین ممکن است به مواد اعتیاد آور برای کمک به سازگاری، تعقیب هیجان فوق‌العاده‌ای که در آخرین ضربه خود تجربه کرده‌اند و راهی برای فرار از خاطرات دردناک خود تکیه کنند.

اگر کسی را می‌شناسید که در حاشیه و در خطر معتاد شدن است، مهم است که سریع عمل کنید. برخی از علائمی که باید به آن توجه نمایید، عبارتند از نادیده گرفتن مسئولیت ها، پذیرفتن خطرات فیزیکی بیشتر یا ایجاد مشکل در روابط. اگر متوجه این علائم شدید، پنج اقدام زیر را انجام دهید تا از عمیق‌تر شدن فرد در مسیرهای اعتیادآور خود جلوگیری کنید.

1. برای پیشگیری از اعتیاد ارتباط برقرار کنید

قبل از این که به دنبال درمان اعتیاد باشید، مهم است که به فردی که در آستانه معتاد شدن است کمک کنید تا بفهمد نوع رفتاری که نشان داده می شود خطرناک است. بسیاری از معتادان باور نمی کنند کاری که انجام می دهند اشتباه است. اغلب، آن ها از مواد مخدر به عنوان راهی برای حل یک مشکل استفاده می کنند و دلیل دیگر این که، آن ها از مواد مخدر استفاده می کنند، زیرا آن ها را سرخوش می کند.

برای کمک به فرد، ابتدا باید بپذیرد که وابستگی به مواد مخدر یک مشکل است. به یاد داشته باشید که خونسرد بمانید، در مقابل میل به قضاوت مقاومت کنید و با آن ها صادق باشید. شما می خواهید آن ها احساس راحتی کنند که با شما راحت شوند.

2. به دنبال درمان اعتیاد به مواد مخدر باشید

مصرف مواد مخدر پنج مرحله دارد. افراد ابتدا شروع به آزمایش یک دارو قبل از مصرف منظم آن می کنند. به فرد قبل از این که مصرف او تبدیل به اعتیاد شود، کمک کنید. ابتدا با فرد معتاد صحبت کنید و به او کمک کنید تا بفهمد که استفاده تفریحی می تواند به وابستگی تبدیل شود. سپس، به آن ها کمک کنید تشخیص دهند که درمان بهترین کار برای او است.

نوع درمانی که فرد دریافت می کند به نیازها و مشکلات او بستگی دارد. یک متخصص ترک اعتیاد نه تنها مشکلات اساسی را درمان می کند، بلکه خطرات استفاده از مواد مخدر در اوقات فراغت را توضیح می دهد و این که آن ها مسائل روانی را حل نمی کنند، فقط علائم آن را مدیریت می کنند.

پنج راه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر

3. یک سبک زندگی شاد و سالم را برای دوری از اعتیاد حفظ کنید

بخشی از درمان شامل کمک به معتادان است که بدانند راه‌های جایگزینی برای حل مشکلات وجود دارد. به عنوان مثال، به جای روی آوردن به مواد مخدر برای مدیریت افسردگی، یک متخصص می تواند به یک معتاد کمک کند تا مصرف مواد مخدر را با علایقی مانند ورزش یا هنر جایگزین کند. یک معتاد با تمرکز بیشتر بر سرگرمی های خود، کمتر زندگی خود یا دیگران را با استفاده از مواد غیرقانونی به خطر می اندازد.

4. مقابله با فشار

همراه با جایگزینی اعتیاد به مواد مخدر با سرگرمی ها، یک روانپزشک باید به از بین بردن استرس کمک کند. این مهم است زیرا استرس نه تنها می تواند یکی از دلایل معتاد شدن آن ها باشد، بلکه عاملی است که باعث عود اعتیاد می شود. تحقیقات نشان داده است که استرس اغلب باعث تغییر مغز می شود، مشابه تغییراتی که توسط داروهای اعتیادآور مشاهده می شود.

این نشان می دهد که افرادی که استرس دارند ممکن است بیشتر مستعد مصرف مواد مخدر یا عود اعتیاد شوند. علاوه بر این، افراد معتاد نسبت به استرس حساس‌تر هستند. چند راه برای کمک به کاهش استرس عبارتند از ورزش، خواندن کتاب، کار داوطلبانه یا انجام یک هنر آرامش بخش مانند نقاشی.

5. به گذشته نگاه کنید

طبق یک مطالعه، 40 تا 60 درصد از خطر ابتلا به اعتیاد به دلیل ژنتیک است. مطالعات دیگر اشاره کرده اند که خطر ممکن است برای مواد مخدر قوی مانند نیکوتین یا کوکائین بیشتر باشد. اگر یکی از بستگان نزدیک، مانند یکی از والدین، مشکلات سوء مصرف مواد مخدر داشته باشد، پسر یا دختر آن ها نیز کاندیدای پرخطری برای ابتلا به اعتیاد به مواد مخدر مشابه هستند.