پذیرش مسئولیت اعتیاد و ترک مصرف مواد مخدر

در میان موارد بسیاری که تازه واردان به بهبودی و ترک اعتیاد باید توجه کنند این است که چگونه می توان هوشیاری خود را به بهترین شکل مدیریت کرد. بسیاری از این ها به نگرش مربوط می شود. شما می توانید باور درستی داشته باشید و همچنان با ایده های اشتباه و اطلاعات غلط در مورد اعتیاد به مواد مخدر شکست بخورید. یکی از ابتدایی ترین و بزرگترین موانع برای غلبه بر آن، سرزنش است. حقیقت در مورد بهبود اعتیاد به مواد مخدر این است که سرزنش درست نیست اما پذیرش مسئولیت این کار درست است.

دنبال مقصر گشتن و دیگری یا دیگران را مقصر جلوه دادن برای اعتیاد خود، مسئله شایعی در بسیاری از افراد وابسته به مواد مخدر است. افراد ممکن است به دلایل مختلفی از جمله احساس شرم و گناه، تأیید طلبی، پرهیز از سرزنش شدن و حفظ وضعیت موجود و تغییر نکردن، مسئولیت اعتیاد به مواد مخدر خود را بر دوش دیگران بگذارند.

پذیرش مسئولیت اعتیاد به مواد مخدر

ممکن است دلایل زیادی برای مسئولیت زدایی از نقش خود در اعتیاد وجود داشته باشد، اما پیامد همه آن ها چیزی جز فاصله گرفتن از ترک اعتیاد نخواهد بود. به عبارتی تا زمانی که فرد مسئولست اعتیادش را نپذیرد، برای درمان اعتیاد تلاشی نخواهد کرد.

جملات زیر نشانه ای از مسئولیت زدایی نقش فرد در مصرف مواد مخدر است

  • دوستم باعث شد من معتاد شوم.
  • شکست عشقی من را به این روز انداخت.
  • فقر و مشکلات خانوادگی دست به دست هم دادند و من را به سمت اعتیاد به مواد مخدر سوق دادند.
  • چون از محبت کافی در خانواده بی بهره بودم به مصرف مواد مخدر روی آوردم.

 

نقش خود فرد در اعتیاد به مواد مخدر

برخی افراد نقش خود را در اعتیاد به مواد مخدر نمی پذیرند و دیگران را مسئول بدبختی شان می دانند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید اکنون زمانش رسیده است که بپذیرید و باور کنید که خودتان نیز در اعتیاد به مواد مخدر سهمی داشته اید و سهم شما به مراتب بیش از دیگران است.

پذیرش مسئولیت اعتیاد و ترک مصرف مواد مخدر

تعیین روز طلایی برای ترک اعتیاد

انتخاب روزی خاص به منزله روز طلایی ترک اعتیاد کاملاً به سلیقه خودتان بستگی دارد. عده ای روز جمعه، برخی شروع هفته و عده ای روز مذهبی و برخی روز تولد خود، فرزند، همسر، والدین، سالگرد ازدواج و غیره را انتخاب می کنند.

هر روزی که باشد، فرقی نمی کند اما روزی است که شما با مسئولیت خودتان آن را تعیین می کنید و این همان روزی است که شما باید همه اسباب و لوازم مرتبط با مواد مخدر را دور بریزید و به همه اعضای خانواده و دوستان اعلام کنید که تصمیم به ترک اعتیاد گرفته اید و از آن ها بخواهید هرگاه با شما ملاقات می کنند، به شما یادآوری کنند که در حال ترک اعتیاد هستید.

حذف برانگیزاننده های مصرف مواد مخدر

برانگیزاننده هرچیزی است که میل به مصرف مواد مخدر را در شما بیدار می کند. برانگیزاننده نخستین حلقه از زنجیره مصرف مواد مخدر است که باید جلوی آن را بگیرید. قبل از این کار باید برانگیزاننده های خود را بشناسید.

انواع برانگیزاننده های مصرف مواد مخدر

برانگیزاننده های مصرف مواد مخدر گوناگون هستند و از فردی به فرد دیگر فرق می کند اما همه آن ها را می توان به دو دسته بیرونی و درونی طبقه بندی کرد.

برانگیزاننده های بیرونی در ترک اعتیاد، برانگیزاننده هایی هستند که در بیرون از شما قرار دارند اما شما به دنبال رویارویی با آن ها به فکر مصرف مواد مخدر می افتید و میل به مصرف مواد مخدر پیدا می کنید. افراد، اشیاء و موقعیت ها یا مکان ها برانگیزاننده های عمده بیرونی مواد مخدر هستند.

برانگیزاننده های درونی در ترک اعتیاد، حس های بدنی مانند احساس کوفتگی و خستگی، تنیدگی عضلات، درد، احساس گرمای شدید، گرسنگی و تشنگی نیز ممکن است برانگیزاننده مصرف مواد مخدر باشد به همین دلیل زمانی که هوس می کنید مواد مخدر مصرف کنید به جسم تان توجه کنید و ببینید در جسم تان چه حسی دارید.

کلینیک روان پزشکی و ترک اعتیاد دی با مدیریت دکتر بختیاری و با امکانات بیمارستانی آماده پذیرش بیماران گرامی می باشد.