واکنش مناسب در مقابل لغزش بیمار در حال ترک اعتیاد

لغزش در هر فردی که می خواهد اعتیاد خود را ترک کند اتفاق می افتد. مهم این است که این لغزش ها به بازگشت مجدد اعتیاد منجر نشود. وقتی فرد معتاد به آخر خط می رسد، واقعاً می خواهد که اعتیاد ش را برای همیشه کنار بگذارد. این تجربه می تواند در هر مقطع سنی اتفاق بیفتد. ارتباط چندانی نیز با میزان مصرف مخدر ندارد اما به نظر می‌رسد در بین مصرف‌کنندگان مواد محرک با مصرف کنندگان مواد مخدر تفاوت های معناداری داشته باشد.

لغزش جزئی از فرآیند بهبودی در بین بیمارانی محسوب می‌شود که تحت درمان اعتیاد هستند. اما اغلب به هنگام لغزش بیمار، خانواده‌ها دچار وحشت می‌شوند. ترس خانواده نیز چندان غیر واقع بینانه نیست زیرا اغلب خانواده ها با هزاران امید سعی می‌کنند تا به بیمارشان کمک نموده تا درمان شوند. هنگامی که بیمار دچار لغزش می شود ممکن است دیوار اعتماد خانواده فرو ریزد.

ترمیم دیوار بی اعتمادی در اعتیاد

ترمیم دیوار بی اعتمادی خانواده چندان آسان نیست اما اعضای خانواده باید خود را آماده رویارویی با هر شرایطی نمایند. باید این واقعیت را پذیرفت که لغزش جزئی از فرآیند بهبودی است. لغزش به معنی شکست در درمان نیست. لغزش جز اعتیاد است زیرا اعتیاد یک بیماری مزمن برگشت پذیر است.

نکات مهم در مواجهه با لغزش بیمار معتاد

1-ناامید نشوید. آرام باشید. سعی کنید در خصوص علل لغزش بیمار اطلاعات لازم را کسب کنید.

2-با کارشناس و یا مشاور صحبت نمایید. اعضای تیم درمان را در جریان لغزش بیمارتان قرار دهید.

3-اطمینان حاصل نمایید که مصرف چند بار مواد مخدر به معنی شکست درمانی نیست.

4-در خصوص رفتار بیمارتان می توانید به او تذکر دهید و سعی نمایید تا نگرانی تان را ابراز نمایید.

5-از بیمارتان توضیح بخواهید و سعی نمایید تا به شیوه قاطعانه با او صحبت نموده و به او بگویید مصرف مواد مخدر جایی در زندگی و منزل شما ندارد.

6-سعی نمایید بیمارتان را به ادامه درمان بیماری اعتیاد تشویق کنید.

واکنش مناسب در مقابل لغزش بیمار در حال ترک اعتیاد

به آخر خط رسیدن فرد معتاد

تجربه به آخر خط رسیدن چیست و خانواده چه نقشی در رسیدن بیمار به آخر خط دارد. آخر خط یک تجربه منحصر به فرد در ارتباط با سوء مصرف کنندگان مواد مخدر است. در ساده ترین تعریف، به آخر خط رسیدن یعنی بیمار به دلیل مصرف مواد مخدر رنج بیشتری را نسبت به عدم مصرف مواد مخدر تجربه نماید و این رنج نسبت به مصرف مواد مخدر اثر بیشتری بر بیمار داشته باشد. بیماران رنج ناشی از مصرف و عدم مصرف مواد مخدر را ممکن است در دو کفه ترازو بگذارند.

رسیدن افراد معتاد به این نتیجه که دیگر مواد مخدر مصرف نکنند

افراد معتاد هنگامی که به این نتیجه برسند که مصرف نکردن مواد مخدر به مصرف آن برتری و ارجحیت دارد تلاش خواهند نمود تا مصرف موادمخدر را متوقف و درمان اعتیاد را شروع نمایند. در چنین شرایطی بیمار به آخر خط می رسد. آخر خط می تواند در یک لحظه اتفاق افتاده و برای بیمار و اعضای خانواده او یک تجربه ناب است زیرا یک تصمیم جدی برای ایجاد تغییر و عدم مصرف مواد مخدر می باشد.

نقش خانواده در به آخر خط رسیدن عضو معتاد

خانواده در به آخر خط رساندن بیمار نقش دارد. خانواده با ایجاد ساز و کارهایی می تواند بیمار را به آخر خط رسانده و یا به آن نزدیک نماید.

استفاده از تکنیک های ترک اعتیاد

اعضای خانواده می توانند با استفاده از تکنیک‌هایی چون تحت فشار قرار دادن بیمار، بر عهده نگرفتن مسئولیت های بیمار، ارائه مسئولیت‌های قانونی به بیمار، عدم مدافعه گری، پرداختن به نیازها و علایق خود، عدم درگیری در بیماری سوء مصرف کنندگان مواد مخدر، اهمیت دادن به خود و سایر اعضای خانواده و پرهیز از حمایت های ناسالم، بیماران مصرف کننده مواد مخدر را تا حدود زیادی به آخر خط رسانده و یا نزدیک نمایند.