نقش خشم در ترک اعتیاد

کنار آمدن با کنترل خشم در حال حاضر یک مبارزه پیچیده و طاقت فرساست، اما اگر با سوء مصرف مواد مخدر همراه شود، یک احساس غیرقابل پیش بینی است. خواه خشم منجر به اعتیاد شما شود یا اعتیاد منجر به خشم شما شود، این دو در یک چرخه خطرناک به یکدیگر دامن می زنند. نمی توانید به یکی بپردازید و به دیگری نپردازید، اما یادگیری غلبه بر عصبانیت در دوره ترک اعتیاد به راحتی برآورده نمی شود.

خشم هیجانی است که همه ما آن را تجربه می‌کنیم. سرکوب یا ابراز خشم به شیوه ای پرخاشگرانه روش‌هایی زیانبار و ناکارآمد هستند و ما نیازمندیم و فنون و مهارت هایی را برای ابراز خشم به شیوه ای سالم یاد بگیریم. برای این کار ضروری است که روش های سالم ابراز خشم را یاد بگیرید. روش های سالم ابراز خشم شامل دو شیوه غیر کلامی و کلامی است. خشم می تواند در دوران ترک اعتیاد موجب عود و بازگشت مجدد اعتیاد به مواد مخدر می باشد.

روش های غیر کلامی در ابراز خشم

روش های غیر کلامی سالم در ابراز خشم شامل پیاده روی، ورزش، مشت زدن به کیسه بوکس، فعالیت‌های بدنی و کار است.

روش کلامی در ابراز خشم

یکی از شیوه های آسان و مؤثر ابراز خشم که در برابر شیوه‌های پرخاشگرانه (توهین و کتک زدن) و انفعالی (فرو خوردن خشم) قرار دارد، ابراز خشم به شکل کلامی است. این کار با جملات خبری ساده‌ای امکان‌پذیر است که با «من» شروع یا به صورت اول شخص مفرد ابراز می شوند مانند:
  • خیلی خشمگین شدم.
  • دارم جوش میارم.

این جملات خبری ساده را می توان با اضافه کردن جمله دیگری کامل کرد که به رفتار طرف مقابل اشاره می‌کند برای مثال خیلی عصبانی شدم وقتی دیدم امانتی من را به موقع به من تحویل ندادی. دیر کردی و به من خبر ندادی و این من را خشمگین کرد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید جملات پیشین با من شروع می شوند، جملاتی که با «تو» شروع می شوند، جملات مناسبی نیستند مانند:

تو عصبانی ام کردی تو باعث شدی خشمگین شوم.

ابراز کلامی خشم را در ارتباط بین فردی تمرین کنید.

نقش خشم در ترک اعتیاد

تعامل و ابراز خشم در ترک اعتیاد

وقتی رویدادی اتفاق می افتد، طرز تلقی و تصور شما از آن رویداد ممکن است شما را خشمگین کند. در شروع ممکن است آن قدر خشمگین باشید که نتوانید خشم تان را به شیوه‌ای سالم و بدون خشونت غیرکلامی ابراز کنید. در این موارد، باید ابتدا دقایقی تأمل کنید تا آرام شوید و بتوانید بدون هیجان شدید خشم خود را ابراز کنید.

رویداد - طرز تلقی - احساس خشم – ایست – ابراز خشم

ابراز خشم و رفتار غیر کلامی در ترک اعتیاد

ابراز خشم به شیوه ای مؤثر و کارآمد مستلزم این است که مراقب حالت‌های چهره و وضعیت اندامتان باشید. برای مثال، ابراز کلامی خشم با لحن گزنده، تن صدای بالا،اخم، حرکات چهره ای تحقیر آمیز و حرکات بدنی نامناسب تأثیری منفی و مخرب بر دیگران می گذارد.

جلوی آینه بایستید و ابراز کلامی خشم را تمرین کنید و هنگام ابراز کلامی خشم به حالت های چهره خود توجه کنید.

ابراز خشم و احترام به دیگران در ترک اعتیاد

ابراز خشم به شیوه ای کارآمد مستلزم این است که احترام طرف مقابل حفظ شود. بی احترامی به دیگران، برچسب زدن، تحقیر دیگران همگی روش‌هایی ناسالم محسوب می‌شود. ابراز خشم به شیوه‌ای پرخاشگرانه سبب می‌شود مشکلات بین فردی ایجاد شود. به چند مثال از روش‌های ناسالم ابراز خشم توجه کنید:
  • تو من را دیوانه کردی، از دستت خیلی عصبانی ام.
  • فرد نادان و بی فکری مثل تو باعث عصبانیتم می شود.

روش های سالم ابراز خشم

  • این گفته شما من را عصبانی کرد.
  • این رفتارت من را خشمگین می‌کند.
کلینیک بستری ترک اعتیاد دی با امکان بستری و سم زدایی در تهران با امکانات بیمارستانی و محیط مجهز رفاهی آماده بستری بیماران محترم می باشد.