مهم ترین دغدغه در خانواده‌ فرد معتاد

والدینی که فرزندی با مشکل اعتیاد دارند، مشکلات منحصر به فردی دارند. آن ها ممکن است نسبت به راهی که فرزندشان انتخاب کرده احساس مسئولیت کنند و تعجب کنند که کجای خطا رفتند. آن ها دائماً نگران امنیت و سلامتی خود هستند. والدین این افراد دائماً درگیر انواع دغدغه ها و نگرانی ها هستند و برای مقابله با آن ها به کمک احتیاج دارند.

خانواده های سوء مصرف کننده مواد مخدر به دلیل مشکلات بیمارانشان نگرانی های زیادی دارند. 

مهم ترین دغدغه خانواده فرد معتاد

کمک کردن به بیمار برای رهایی از بیماری وابستگی به مواد مخدر

کسب اطلاعاتی در زمینه اعتیاد به مواد مخدر، علائم آن و پیامد های مصرف مواد مخدر و محرک

نحوه کمک به بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر

آشنایی با فرآیند اعتیاد و درمان بیماری سوء مصرف مواد مخدر

افزایش آگاهی در خصوص نحوه تعامل با بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر

نگرانی درباره آینده همسر، فرزند، جامعه، مشکلات و آسیب‌های روانی، وضعیت اقتصادی جامعه و چگونگی کمک به بیماران برای پرهیز از برقراری ارتباط با دوستان همسال مصرف کننده مواد مخدر

نگرانی از عود بیماری همسر / فرزندان مصرف مواد مخدر

مصرف مواد مخدر توسط همسر و فرزندان و تأثیراتی که بر سایر اعضای خانواده می گذارد

عاقبت زندگی نیمه پاشیده زندگی با بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر چه خواهد شد

چگونه با بیماران ارتباط برقرار نماییم

در خصوص وابستگی به مواد مخدر چه اطلاعاتی به بیمار داده شود و چگونه او را با راه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر آشنا نمود

از عود بیماری بیمارم بسیار نگرانم

از این که فرزندانم به مصرف مواد مخدر بپردازند نگران خواهم بود

نگرانی و مشکلات فوق در بین خانواده های بیماران سوء مصرف کننده مواد مخدر جدی است و همه فکر و ذهن خانواده به این دغدغه ها مشغول است. 

مهم ترین دغدغه در خانواده‌ فرد معتاد

معضل اعتیاد در خانواده

اعتیاد از بسیاری جهات بر کل خانواده تأثیر می گذارد.. روابط، امور مالی، ایمنی و موارد دیگر همه در معرض خطر هستند. تأثیرات خاص بستگی به این دارد که کدام یک از اعضای خانواده مشکل داشته باشند. 

اعتیاد والدین و اعتیاد فرزندان

کودکان دارای والدینی که مشکل اعتیاد دارند با حمایت و راهنمایی کمتری رشد می کنند. والدینی که عضو مصرف کننده مواد مخدر دارند، مجموعه ای از مشکلات متفاوت دارند. فرزندانی که با یک خواهر و برادر بزرگ می شوند مشکلات خاص خود را دارند و همسران یک معتاد نیز اثرات مخربی را تجربه می کنند. 

آمارهای ناراحت کننده خانواده قربانی اعتیاد

طبق روانشناسی امروز، از هر پنج کودک یک کودک در خانه ای بزرگ می شود که والدین از مواد مخدر یا الکل سوء استفاده می کنند. آن ها شاهد صدمات ناشی از اعتیاد والدین در سنین جوانی و تأثیرات طولانی مدت بر روند زندگی خود دارند. کودکانی که با دیدن والدین معتاد به مواد مخدر یا الکل بزرگ می شوند، بیشتر در بزرگسالی دچار اختلالات مصرف مواد مخدر می شوند.

همچنین سه برابر بیشتر مورد غفلت جسمی و آزار جنسی قرار می گیرند. مراجعه به والدین در مصرف مواد مخدر معمولاً احساسات ناراحت کننده ای ایجاد می کند که نه تنها باعث تأخیر در یادگیری و رشد می شود، بلکه اختلالات روحی و روانی برجسته ای را ایجاد می کند. 

والدین معتاد

والدین معتاد می توانند کودک را از نظر روحی و جسمی نادیده گرفته و ناامن کنند. در نتیجه، آن ها می توانند از نظر ذهنی و عاطفی ناپایدارتر شوند. کودکان ممکن است در مورد سوء مصرف مواد مخدر والدین دچار احساس گناه و خود سرزنشی شدید شوند.

آن ها ممکن است در بزرگسالی خود احساس بی لیاقتی در مورد آشفتگی در خانه داشته باشند یا به پیوستگی ناکارآمد دچار شوند. در مواردی که فرزندان دچار دغدغه های شدید می شوند، می توان آن ها را از خانه بیرون برد و تحت مراقبت های ویژه قرار داد.